BibTex RIS Cite

NÖROŞİRURJİ KLİNİĞİNDE YATAN HASTALARIN BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN HEMŞİRELİK BAKIM KALİTESİNİ ALGILAMALARINA ETKİSİ*

Year 2014, Volume: 22 Issue: 2, 76 - 83, 07.08.2014

Abstract

Amaç: Araştırma, hastaların bağımlılık düzeylerinin, hemşirelik bakım kalitesini algılamalarına etkisini incelemek amacıyla yapılmış kesitsel bir çalışmadır.

Yöntem: Araştırma Şubat 2012- Ağustos 2012 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinde gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemini ‘olasılıksız örnekleme tekniği’ ile belirlenen ve araştırmaya katılmayı kabul eden 125 hasta oluşturdu. Araştırmanın verileri, Hasta Tanıtım Formu, Bakım Davranışları Ölçeği- 24 ve Cheltanham’ın Hasta Sınıfl ama Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde, Student t, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U testi ve One Way ANOVA testi kullanıldı.

Bulgular: Araştırma sonucunda, hastaların %37.6’sının 1. Bakım grubunda, % 32.8’inin 2. Bakım grubunda, %29.6’sının da 3. Bakım grubunda olduğu saptandı. Bakım Davranışları Ölçeği puan ortalaması 4.71 + 0.72 (min. 2.04, max. 6.00 Median: 4.70) olarak bulundu. Hastaların bağımlılık düzeyi ile Bakım Davranışları Ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptandı (p>0.05). Hastaların cinsiyeti ve hastane deneyimi ile Bakım Davranışları Ölçeği toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlendi.

Sonuç: Hastaların bağımlılık düzeyleri, hemşirelik bakım kalitesinin algılanmasını etkilemedi. Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, bakım kalitesi, hasta memnuniyeti, nöroşirurji, algı.

References

  • Aksakal, T., Bilgili, N. (2008). Hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetin değerlendirilmesi: Jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Dergisi, 30(4): 242-249.
  • Alhusban, M. A., Abualrub, R. F. (2009). Patient satisfaction with nursing care in Jordan. Journal Nursing Management, 17(6): 7497
  • Apay, S. E., Arslan, S. (2009). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların tatmin olma düzeyleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(3): 239-244.
  • Arslan, Ç., Kelleci, M. (2011). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1): 1-8.
  • Aytar, G., Yeşildal, N. (2004). Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp
  • Fakültesi Dergisi, 3: 10-14. Çivi, S., Tanrıkulu, M. Z. (2000). Yaşlılarda bağımlılık ve fi ziksel yetersizlik düzeyleri ile kronik hastalıkların prevalansını saptamaya yönelik epidemiyolojik çalışma. Turkish Journal of Geriatrics, 3(3): 85-90.
  • Çoban, İ. G. (2006) Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı
  • Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı, Erzurum. Dinç, L. (2009). Hemşirelik hizmetlerinde etik yükümlülükler. Hacettepe Tıp Dergisi, (40): 113-119.
  • Dönmez, Y. C. (2006). Kaliteli Perioperatif Hemşirelik Bakım
  • Skalası’nın Türk hemşire ve hastaları için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Geçkil, E., Dündar, Ö., Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Hemşirelik Dergisi, 41-51. Gonzalez, V. A., Padin, L. S., De Ramon, G. E. (2005). Patient satisfaction with nursing care in a Regional University Hospital in
  • Southern Spain. Journal of Nursing Care Quality, 20: 63-72. Hastaoğlu, S. (2007). Dahili bilimler bölümünde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden doyum ve memnuniyeti. Yayınlanmış
  • Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hegedus, K. S. (1999). Providers’ and consumers’ perspective of nurses’ caring behaviours. Journal of Advanced Nursing, 30(5): 1090-1096.
  • Hogston, R. (1995). Quality nursing care: A qualitative enquiry. Journal of Advanced Nursing, 21(1): 116-124.
  • Holroyd, E., Yue-Kuen, C., Sau-Wai, C., Fung-shan, L., Wai-wan, W. (1998). Chinese culturel perspective of nursing care behaviours in an acute setting. Journal of Advanced Nursing, 28(6): 1289-1292. İçyeroğlu, G., Karabulutlu, E. (2011). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 6(17): 65-81.
  • Karadağ, G., Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3): 42-51.
  • Kaya, H. ve ark. (2011). Nursing activities in intensive care units in Turkey. International Journal of Nursing Practice, 17: 304–314. Kurşun, Ş., Kanan, N. (2012). Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün Türkçe Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-235.
  • Laschinger, H. S., Hall, L. M., Pederson, C., Almost, J. (2005). A psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire: An actionable approach to measuring patient satisfaction. Journal of Nursing Care Quality, 20(3): 220-30.
  • Mollaoğlu, M., Tuncay, Ö. F., Fertelli, K. T. (2011). İnmeli hasta bakım vericilerinde bakım yükü ve etkileyen faktörler. DEUHYO ED, 4(3): 125-130.
  • Özlü, K. Z. (2006). Erzurum ilinde farklı hastanelerdeki cerrahi kliniklerde yatmış olan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Papastavrou E. ve ark. (2011). Cross-cultural validation and psychometric properties of The Greek Version of The Caring Behaviors Inventory: A methodological study. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 17: 435–443.
  • Tan, M., Şahin, Z. A. (2009). Kemoterapi alan hastaların hemşirelik bakımından memnun olma durumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 38-45.
  • Tan, N. U. (2006). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topuksak, B., Kublay, G. (2010). Hemşirelik eğitiminde kalite: Toplum sağlığı açısından önemi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı: 306-311.
  • Yıldırım, D., Oktay, S. (2005). İki farklı hastanede hasta tiplerine göre hemşirelik bakım süreleri arasındaki farkın belirlenmesi. Hemşirelik Dergisi, 13(55): 21-36.
  • Yılmaz, M. (2001). Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 69-74.
  • Walker, J., Brooksby, A., McInerny, J., Taylor, A. (1999). Patient perceptions of hospital care: Building confi dence. Faith and Trust
  • Journal of Nursing Management, 6(4): 193-200. Wolf, Z. R., Giardino, E. R., Osborne, P. A., Ambrose, M. S. (1994). Dimensions of nurse caring. Image the Journal of Nursing Scholarship, 26(2): 107-111.
  • Wu, Y., Larrabee, J. H., Putman, H. P. (2006). Caring Behaviors Inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nursing Research, 55(1),18-25.
  • Zaybak, A., Güneş, Ü., İsmailoğlu, G. E., Ülker, E. (2012). Yatağa bağımlı hastalara bakım veren bireylerin bakım yüklerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1): 48-54.

Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic

Year 2014, Volume: 22 Issue: 2, 76 - 83, 07.08.2014

Abstract

Aim: This cross-sectional study was made with the aim to dependency levels of patients effect of nursing care quality’s perception

Method: This research was carried out in a university hospital, between the dates of February-August, 2012. The sampling of the study was done by ‘nonprobability sampling tecnique’in 125 patients who accepted to participate in the study. The data were collected by using Patient Identifi cation Form, Caring Behaviors Inventory and The Cheltanham Patient Classifi cation Scale. Student t, Kruskal- Wallis, Mann-Whitney U test and One Way ANOVA test were used in data analysis.

Results: As a result of the study, it was determined that 37.6% were receiving fi rst care group, 32.8% of the second care group and 29.6% in the third care group. It was determined that the patients’ mean score of the Scale of Care Behaviours was 4.71+ 0.72 (min. 2.04, max. 6.00). It was not found that statistically signifi cant difference between the level of dependency of patients and the Care Behaviors Scale mean scores (p> 0.05). It was found that statistically signifi cant difference between gender, hospital experience and the care behaviours scores.

Conclusion: Dependency levels of patients, the perception does not affect the quality of nursing care. Key Words: Nursing, quality of care, patient satisfaction, neurosurgery, perception.

References

  • Aksakal, T., Bilgili, N. (2008). Hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetin değerlendirilmesi: Jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Dergisi, 30(4): 242-249.
  • Alhusban, M. A., Abualrub, R. F. (2009). Patient satisfaction with nursing care in Jordan. Journal Nursing Management, 17(6): 7497
  • Apay, S. E., Arslan, S. (2009). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların tatmin olma düzeyleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(3): 239-244.
  • Arslan, Ç., Kelleci, M. (2011). Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1): 1-8.
  • Aytar, G., Yeşildal, N. (2004). Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp
  • Fakültesi Dergisi, 3: 10-14. Çivi, S., Tanrıkulu, M. Z. (2000). Yaşlılarda bağımlılık ve fi ziksel yetersizlik düzeyleri ile kronik hastalıkların prevalansını saptamaya yönelik epidemiyolojik çalışma. Turkish Journal of Geriatrics, 3(3): 85-90.
  • Çoban, İ. G. (2006) Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı
  • Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı, Erzurum. Dinç, L. (2009). Hemşirelik hizmetlerinde etik yükümlülükler. Hacettepe Tıp Dergisi, (40): 113-119.
  • Dönmez, Y. C. (2006). Kaliteli Perioperatif Hemşirelik Bakım
  • Skalası’nın Türk hemşire ve hastaları için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Geçkil, E., Dündar, Ö., Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Hemşirelik Dergisi, 41-51. Gonzalez, V. A., Padin, L. S., De Ramon, G. E. (2005). Patient satisfaction with nursing care in a Regional University Hospital in
  • Southern Spain. Journal of Nursing Care Quality, 20: 63-72. Hastaoğlu, S. (2007). Dahili bilimler bölümünde yatan hastaların hemşirelik hizmetlerinden doyum ve memnuniyeti. Yayınlanmış
  • Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hegedus, K. S. (1999). Providers’ and consumers’ perspective of nurses’ caring behaviours. Journal of Advanced Nursing, 30(5): 1090-1096.
  • Hogston, R. (1995). Quality nursing care: A qualitative enquiry. Journal of Advanced Nursing, 21(1): 116-124.
  • Holroyd, E., Yue-Kuen, C., Sau-Wai, C., Fung-shan, L., Wai-wan, W. (1998). Chinese culturel perspective of nursing care behaviours in an acute setting. Journal of Advanced Nursing, 28(6): 1289-1292. İçyeroğlu, G., Karabulutlu, E. (2011). Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 6(17): 65-81.
  • Karadağ, G., Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3): 42-51.
  • Kaya, H. ve ark. (2011). Nursing activities in intensive care units in Turkey. International Journal of Nursing Practice, 17: 304–314. Kurşun, Ş., Kanan, N. (2012). Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün Türkçe Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-235.
  • Laschinger, H. S., Hall, L. M., Pederson, C., Almost, J. (2005). A psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire: An actionable approach to measuring patient satisfaction. Journal of Nursing Care Quality, 20(3): 220-30.
  • Mollaoğlu, M., Tuncay, Ö. F., Fertelli, K. T. (2011). İnmeli hasta bakım vericilerinde bakım yükü ve etkileyen faktörler. DEUHYO ED, 4(3): 125-130.
  • Özlü, K. Z. (2006). Erzurum ilinde farklı hastanelerdeki cerrahi kliniklerde yatmış olan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Papastavrou E. ve ark. (2011). Cross-cultural validation and psychometric properties of The Greek Version of The Caring Behaviors Inventory: A methodological study. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 17: 435–443.
  • Tan, M., Şahin, Z. A. (2009). Kemoterapi alan hastaların hemşirelik bakımından memnun olma durumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 38-45.
  • Tan, N. U. (2006). Cerrahi hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topuksak, B., Kublay, G. (2010). Hemşirelik eğitiminde kalite: Toplum sağlığı açısından önemi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı: 306-311.
  • Yıldırım, D., Oktay, S. (2005). İki farklı hastanede hasta tiplerine göre hemşirelik bakım süreleri arasındaki farkın belirlenmesi. Hemşirelik Dergisi, 13(55): 21-36.
  • Yılmaz, M. (2001). Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 69-74.
  • Walker, J., Brooksby, A., McInerny, J., Taylor, A. (1999). Patient perceptions of hospital care: Building confi dence. Faith and Trust
  • Journal of Nursing Management, 6(4): 193-200. Wolf, Z. R., Giardino, E. R., Osborne, P. A., Ambrose, M. S. (1994). Dimensions of nurse caring. Image the Journal of Nursing Scholarship, 26(2): 107-111.
  • Wu, Y., Larrabee, J. H., Putman, H. P. (2006). Caring Behaviors Inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nursing Research, 55(1),18-25.
  • Zaybak, A., Güneş, Ü., İsmailoğlu, G. E., Ülker, E. (2012). Yatağa bağımlı hastalara bakım veren bireylerin bakım yüklerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1): 48-54.
There are 30 citations in total.

Details

Journal Section Reserch Papers
Authors

Kıvan Çevik

İsmet Eşer

Publication Date August 7, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Çevik, K., & Eşer, İ. (2014). Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic. Florence Nightingale Journal of Nursing, 22(2), 76-83. https://doi.org/10.17672/fnhd.37245
AMA Çevik K, Eşer İ. Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic. Florence Nightingale Journal of Nursing. August 2014;22(2):76-83. doi:10.17672/fnhd.37245
Chicago Çevik, Kıvan, and İsmet Eşer. “Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22, no. 2 (August 2014): 76-83. https://doi.org/10.17672/fnhd.37245.
EndNote Çevik K, Eşer İ (August 1, 2014) Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic. Florence Nightingale Journal of Nursing 22 2 76–83.
IEEE K. Çevik and İ. Eşer, “Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 22, no. 2, pp. 76–83, 2014, doi: 10.17672/fnhd.37245.
ISNAD Çevik, Kıvan - Eşer, İsmet. “Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22/2 (August 2014), 76-83. https://doi.org/10.17672/fnhd.37245.
JAMA Çevik K, Eşer İ. Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22:76–83.
MLA Çevik, Kıvan and İsmet Eşer. “Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 22, no. 2, 2014, pp. 76-83, doi:10.17672/fnhd.37245.
Vancouver Çevik K, Eşer İ. Dependency Levels of Inpatients Effect of Nursing Care Quality’s Perception in Neurosurgery Clinic. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22(2):76-83.