BibTex RIS Cite

Ölüm Kaygısı ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi

Year 2014, Issue: 5, 89 - 104, 01.04.2014

Abstract

Bu araştırma ölüm kaygısı ile gösterişçi tüketim eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 25 mayıs-12 haziran 2013 tarihleri arasında Balıkesir İlinde bir siyasi partinin merkez ilçe teşkilatında katılımcılar ile yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. Araştırmaya 31 kadın ve 50 erkek olmak üzere 81 kişi katılmıştır. Araştırmada Demografik Veriler Anketi, Thorson-Powel Ölüm Kaygısı Ölçeği ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların %63’ü erkek, %40,7’si 44- 56 yaş grubunda, %58,0’ının geliri giderine denk, %59,3’ü dini inancını orta düzeyde görüyor, %88,9’u ailesiyle birlikte yaşıyor, %43,2’si yaşamda bulunduğu konumdan memnun, %75,3’ü hayatının büyük kısmını il merkezinde geçirmiş ve %86,4’ü kendisini orta sınıf olarak hissettiğini ifade etmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Ölüm Kaygısı Ölçeği puan ortalaması 51,01 ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi puan ortalaması 32,19 olarak bulunmuştur. Araştırmada Gösterişçi Tüketim Eğilimi ile Yaş grupları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır F= 3,033; p

References

  • Aslay, Fulya & Sevtap Ünal & Özlem Akbulut, “Materyalizmin Statü Tü- ketimi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ata- türk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27 (2), 2013: 43-62.
  • Ayten, Ali, “Üniversite Öğrencilerinde Ölüm Kaygısı: Türk ve Ürdünlü Öğrenciler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9 (4), 2009: 85-108.
  • Babaoğul, Müberra & Esna Betül Buğday, “Gösteriş Tüketimine Karşı Gönüllü Sadelik”, Tüketici Yazıları III, ed. Müberra Babaoğul & Ar- zu Şenel & Esna Betül Buğday, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tü- ketici-Pazar-Araştırma-Danışma Teset ve Eğitim Merkezi Yayınları, 2012.
  • Bayhan, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: “Tü- ketiyo-rum Öyleyse Varım”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 43, 2011: 221-248.
  • Chen, Joseph & May Aung & Liangxi ZH0u & Vinay Kanetkar, “Chinese Ethnic Identification and Conspicuous Consumption”, Journal of In- ternational Consumer Marketing, 17 (2-3), 2005:117-136.
  • Çınar, Recai & İhsan Çubukçu, “Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları: Karşılaştırmalı Bir Uygulama”, Atatürk Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 2009: 277-300.
  • Hız, Gülay, “Gösterişçi Tüketim Eğilimi Üzerine Bir Alan Araştırması (Muğla örneği)”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 2011: 117-128.
  • Kahraman, Burak & Gülay Arıkan, “Öğretim Üyelerinin Toplumsal Kö- ken Bağlamında Tüketim Alışkanlıkları ile Yaşam Tarzları Arasında- ki İlişki”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 44, 2011: 91-132.
  • Karaca, Faruk & Murat Yıldız, “TH0rson-Powell Ölüm Kaygısı Ölçeği’nin Türkçe Çevirisinin Normal Populasyonda Geçerlik ve Güvenirlik Ça- lışması”, Tabula Rasa, 1, 2001: 43-55.
  • Kaya, Kamil & Zekavet Nuran Oğuz, “Üniversite Gençliğinin Alışveriş Tercihlerinde Tüketim Kültürünün Rolü”, SDÜ Fen Edebiyat Fakül- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 2010: 147-164.
  • Koç, Mustafa “Ölüm Korkusu Üzerine Kuramsal Açıdan Psikolojik Bir Değerlendirme”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, 2002: 7-20.

Death Anxiety and Conspicuous Consumption Tendency

Year 2014, Issue: 5, 89 - 104, 01.04.2014

Abstract

This research aim is determined to relationship of death anxiety and conspicuous consumption tendency. İt has implemented that interwieving with participant as a face to face political party central town organisation in Balıkesir between 25 may 2013 and 12 june 2013. Research sample consist of 31 female and 50 male. As a Research instruments are used Demographic Data Questionnaire, Death Anxiety of Thorson-Powell Scale and Conspicuous Consumption Tendency Scale. Participiants demographical characterictics are male 63 %, 44- 56 age group 40,7 %, income outcome equal people 58%, religious belief middle level 59,3%, together living family 88,9%, glad to life situation 43,2%, long time living big city 75,3% and feeling middle economical level 86,4%. Death Anxiety Scale Mean Point 51,01 and Conspicuous Consumption Tendency Scale Mean Point 32,19 are found. As a research consequences that have not been relation among death anxiety and conspicuous consumption tendency

References

  • Aslay, Fulya & Sevtap Ünal & Özlem Akbulut, “Materyalizmin Statü Tü- ketimi Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ata- türk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27 (2), 2013: 43-62.
  • Ayten, Ali, “Üniversite Öğrencilerinde Ölüm Kaygısı: Türk ve Ürdünlü Öğrenciler Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9 (4), 2009: 85-108.
  • Babaoğul, Müberra & Esna Betül Buğday, “Gösteriş Tüketimine Karşı Gönüllü Sadelik”, Tüketici Yazıları III, ed. Müberra Babaoğul & Ar- zu Şenel & Esna Betül Buğday, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tü- ketici-Pazar-Araştırma-Danışma Teset ve Eğitim Merkezi Yayınları, 2012.
  • Bayhan, Vehbi, “Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu: “Tü- ketiyo-rum Öyleyse Varım”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 43, 2011: 221-248.
  • Chen, Joseph & May Aung & Liangxi ZH0u & Vinay Kanetkar, “Chinese Ethnic Identification and Conspicuous Consumption”, Journal of In- ternational Consumer Marketing, 17 (2-3), 2005:117-136.
  • Çınar, Recai & İhsan Çubukçu, “Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları: Karşılaştırmalı Bir Uygulama”, Atatürk Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 2009: 277-300.
  • Hız, Gülay, “Gösterişçi Tüketim Eğilimi Üzerine Bir Alan Araştırması (Muğla örneği)”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 2011: 117-128.
  • Kahraman, Burak & Gülay Arıkan, “Öğretim Üyelerinin Toplumsal Kö- ken Bağlamında Tüketim Alışkanlıkları ile Yaşam Tarzları Arasında- ki İlişki”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, 44, 2011: 91-132.
  • Karaca, Faruk & Murat Yıldız, “TH0rson-Powell Ölüm Kaygısı Ölçeği’nin Türkçe Çevirisinin Normal Populasyonda Geçerlik ve Güvenirlik Ça- lışması”, Tabula Rasa, 1, 2001: 43-55.
  • Kaya, Kamil & Zekavet Nuran Oğuz, “Üniversite Gençliğinin Alışveriş Tercihlerinde Tüketim Kültürünün Rolü”, SDÜ Fen Edebiyat Fakül- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 2010: 147-164.
  • Koç, Mustafa “Ölüm Korkusu Üzerine Kuramsal Açıdan Psikolojik Bir Değerlendirme”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, 2002: 7-20.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Çinar

Publication Date April 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 5

Cite

APA Çinar, İ. (2014). Ölüm Kaygısı ve Gösterişçi Tüketim Eğilimi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(5), 89-104.