Research Article
BibTex RIS Cite

EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 7 Issue: 3, 182 - 196, 27.12.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışma, ebelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışmanın örneklemini, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü’nde öğrenim gören 191 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, tanıtıcı bilgi formu, Ebelik Aidiyet Ölçeği ve Liderlik Yönelimleri Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin ebelik mesleğini tercih etme sebeplerine göre ebelik mesleğine aidiyet puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ebelik mesleğini severek ve isteyerek tercih eden öğrencilerin, ebelik mesleğine aidiyet puanlarının diğerlerine kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumu arasındaki ilişki incelemek amacıyla yapılan korelasyon analizi sonucunda, liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet arasında orta güçte pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Liderlik yönelimleri olan ebelerin mesleki aidiyet duygusu daha güçlüdür. Liderlik yönelimleri ve mesleki aidiyet durumunun, öğrencilik döneminde fark edilmesi ve bunları geliştirmeye yönelik eğitsel uygulamaların yapılması oldukça önemlidir. Böyle bir uygulama ile mesleki bilinci, verimi ve iş doyumu daha yüksek ebeler topluma kazandırılacaktır.

References

  • Baskaya, Y., Sayıner, F. D., Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: Midwifery Belonging Scale. Health Care for Women International, 1-16.
  • Bolman, L. G., Deal, T. G. (1991). Reframing organizations: artistry, choice and leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Byrom, S., Downe, S. (2010). ‘Shesort of shines’: midwives’ accounts of ‘good’ midwifery and ‘good’ leadership. Midwifery, 26(1), 126-137.
  • Carragher, J., Gormley, K. (2017). Leadership and emotional intelligence in nursing and midwifery education and practice: a discussion paper. J AdvNurs, 73(1), 85–96.
  • Ciğerci, Y., Akpınar, M., Dayangan, E., Kesgin, C., Serin, A. (2017). Atasayar Sağlık Yüksekokulunda okuyan 4.sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenmeye ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1), 1-5.
  • Dunbar, H., Carter, B. A. (2017). Sense of belonging: The importance of fostering student nurses’ affective bonds. Journal of Child Health Care, 21(4), 367–369.
  • Dursun, M., Günay, M., Yenel, İ.F. (2019). Çok yönlü liderlik yönelimleri ölçeği (ÇYLYÖ) güvenirlik çalışması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2(2): 333-347.
  • Liljedahl, M., Björck, E., Kalén, S., Ponzer, S., Lakso, K. B. (2016). To belong or not to belong: nursing students’ interactions with clinical learning environments–an observational study. BMC Medical Education, 16(1), 197.
  • Özkan, N. Ö., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 51-61.
  • Sayıner, F. D. ve Demirel, G. (Ed.). (2018). Ina May’in doğum meselesi: bir ebenin manifestosu. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Yılmaz, F. T., Şen, H. T., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Yücel, U., Kurt, A., Cansever, S. M. (2018). Ebelikte yönetim ve liderlik. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3).

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEADERSHIP TRENDS OF THE MIDWIFERY STUDENTS AND THE CONDITIONS OF MIDWIFERY PROFESSIONAL BELONGING

Year 2021, Volume: 7 Issue: 3, 182 - 196, 27.12.2021

Abstract

Objective: This study was conducted to evaluate the relationship between the leadership orientation of midwifery students and their belonging to midwifery profession.
Method: The sample of the study consists of 191 students studying in the Midwifery Department of the Faculty of Health Sciences of a university. The data were collected by introductory information form, Midwifery Belonging Scale and Leadership Orientation Scale.
Results: A statistically significant difference was found between the mean scores of the belonging to the midwifery profession according to the reasons why the students preferred the midwifery profession. It was determined that the students who prefer the midwifery profession with love and willingly have higher belonging to the midwifery profession than others. As a result of the correlation analysis conducted to examine the relationship between students' leadership orientations and the status of belonging to midwifery profession, a positive correlation in medium power was found between leadership orientations and belonging to midwifery profession.
Conclusion: Midwives with leadership orientations have stronger sense of professional belonging. It is very important to realize the leadership orientations and professional belonging status during the student period and to make educational applications to develop them. With such an application, midwives with higher professional awareness, efficiency and job satisfaction will be brought to the society.

References

  • Baskaya, Y., Sayıner, F. D., Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: Midwifery Belonging Scale. Health Care for Women International, 1-16.
  • Bolman, L. G., Deal, T. G. (1991). Reframing organizations: artistry, choice and leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Byrom, S., Downe, S. (2010). ‘Shesort of shines’: midwives’ accounts of ‘good’ midwifery and ‘good’ leadership. Midwifery, 26(1), 126-137.
  • Carragher, J., Gormley, K. (2017). Leadership and emotional intelligence in nursing and midwifery education and practice: a discussion paper. J AdvNurs, 73(1), 85–96.
  • Ciğerci, Y., Akpınar, M., Dayangan, E., Kesgin, C., Serin, A. (2017). Atasayar Sağlık Yüksekokulunda okuyan 4.sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenmeye ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1), 1-5.
  • Dunbar, H., Carter, B. A. (2017). Sense of belonging: The importance of fostering student nurses’ affective bonds. Journal of Child Health Care, 21(4), 367–369.
  • Dursun, M., Günay, M., Yenel, İ.F. (2019). Çok yönlü liderlik yönelimleri ölçeği (ÇYLYÖ) güvenirlik çalışması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2(2): 333-347.
  • Liljedahl, M., Björck, E., Kalén, S., Ponzer, S., Lakso, K. B. (2016). To belong or not to belong: nursing students’ interactions with clinical learning environments–an observational study. BMC Medical Education, 16(1), 197.
  • Özkan, N. Ö., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 51-61.
  • Sayıner, F. D. ve Demirel, G. (Ed.). (2018). Ina May’in doğum meselesi: bir ebenin manifestosu. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Yılmaz, F. T., Şen, H. T., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Yücel, U., Kurt, A., Cansever, S. M. (2018). Ebelikte yönetim ve liderlik. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3).
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma Makele
Authors

Ayseren Çevik 0000-0002-9648-1667

Sultan Alan 0000-0002-5403-3778

Publication Date December 27, 2021
Acceptance Date November 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Çevik, A., & Alan, S. (2021). EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(3), 182-196.
AMA Çevik A, Alan S. EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. KASHED. December 2021;7(3):182-196.
Chicago Çevik, Ayseren, and Sultan Alan. “EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 7, no. 3 (December 2021): 182-96.
EndNote Çevik A, Alan S (December 1, 2021) EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 7 3 182–196.
IEEE A. Çevik and S. Alan, “EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, KASHED, vol. 7, no. 3, pp. 182–196, 2021.
ISNAD Çevik, Ayseren - Alan, Sultan. “EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 7/3 (December 2021), 182-196.
JAMA Çevik A, Alan S. EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. KASHED. 2021;7:182–196.
MLA Çevik, Ayseren and Sultan Alan. “EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, vol. 7, no. 3, 2021, pp. 182-96.
Vancouver Çevik A, Alan S. EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİ İLE EBELİK MESLEĞİNE AİDİYET DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. KASHED. 2021;7(3):182-96.