Bu araştırma, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen aday adaylarının ilkyardım uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma Türkiye’nin Kuzey batısında yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğrencileriyle tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak tabakalı orantılı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 300 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri tanıtıcı bilgi formu ve ilkyardım uygulamaları bilgi formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde parametrik testler kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %60’ı kadın ve %40’ı erkek ve yaş ortalaması 22.6 8±1.77’dir. Öğrencilerin %31.3’nün eğitim müfredatında ilkyardım ile ilgili dersinin olduğu, büyük çoğunluğunu n(%92.3) herhangi bir ilkyardım kursu almadığı görülmüştür. Öğrencilerin ilkyardım bilgi kaynağının daha çok eğitim müfredatlarındaki ders ve basın yayın organları olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin üçte biri ilkyardım müdahalesinde bulunduğunu bildirmiştir. Öğrencilerin ilkyardım bilgi puan ortalamalarının düşük olduğu (8.74 ±3.32) saptanmıştır. İlkyardım bilgi puan ortalamasının eğitim müfredatında ilkyardım ile ilgili ders alma durumuna göre değiştiği (p<0.05), daha önce ilkyardım müdahalesi yapma ve kurs alma durumuna göre değişmediği (p>0.05) belirlenmiştir. Çalışma sonucuna göre öğrencilerin ilkyardım uygulamaları ile ilgili bilgilerinin yetersiz olduğu söylenebilir.
Yok
Yok
This research was conducted to determine the level of knowledge of prospective teacher candidates, who are studying at the faculty of education, with respect to the first-aid practices. The study was carried out as a descriptive study with senior students studying at the faculty of education of a state university located in the North west of Turkey. Stratified sampling method was used as sampling method. Each deparment of the faculty represented a stratified. The study was completed with 300 students. The data of the research were collected with the " introductory information form” and “first aid practices knowledge form”. Parametric tests were used to evaluate the data. The participating students in the study consistent of, 60% female, 40% male, and age mean 22.6 8±1.77 years. It was observed that 31.3% of the students had courses related to first-aid in the education curriculum despite the fact that the majority of them (92.3%) did not take any first-aid courses. Furthermore, it was found that the first-aid information source of the students was mostly the courses and press organs in the curriculum. One-third of the students reported that they had an experience of doing first-aid. It was determined that the mean score (8.74 ±3.32) of first-aid knowledge of the students was low. It was determined that the mean score of first-aid knowledge varies according to the course taking status related to first-aid in the education curriculum (p<0.05), and does not vary according to the first-aid intervention and taking any courses related to first-aid (p>0.05). According to the results of the study, it can be said that the students have inadequate knowledge about first-aid practices.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | April 1, 2023 |
Submission Date | July 28, 2020 |
Acceptance Date | May 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.