Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik bölümü öğrencilerinin cinsellik ve cinsel sağlıkla ilişkili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 125 - 131, 31.12.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.72354

Öz

Amaç: Araştırma ebelik bölümü öğrencilerinin cinsellik ve cinsel sağlıkla ilişkili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırma, Türkiye’nin kuzeyinde yer alan bir ildeki üniversitede ebelik bölümüne kayıtlı olan, gönüllü 307 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, Sosyodemografik Veri Formu ve Cinsel Sağlık Bilgi Testi (CSBT) ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin CSBT puan ortalaması 26.95±7.0’dir. Ebelik son sınıfta olan, sözlüsü/nişanlısı ya da partneri olan, cinsel sağlığa yönelik ders ya da eğitim alan, bu konuda bilgi düzeyini yeterli bulan, okullarda cinsel sağlığa ilişkin eğitim verilmesi ve üniversitede danışma birimi olması gerektiğini düşünen öğrencilerin CSBT puanları daha yüksektir (p<0.05).
Sonuçlar: Öğrencilerin cinsel sağlık bilgisi orta düzeydedir. Ebelik öğrencilerinin cinsel sağlık bilgisinin geliştirilmesi ve farkındalıklarının arttırılması için ders müfredatlarında kapsamlı cinsel eğitimlerin yer alması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2019). Lisans öğrencilerinin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Aygin, D., Açıl, H., Yaman, Ö., & Çelik Yılmaz, A. (2017). Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androloji Bülteni, 19(2), 44-49. https://doi.org/10.24898/tandro.2017.06025
  • Aksoy, H., Ayhan Başer, D., & Cankurtaran, M. (2021). Hemşirelik Fakültesi'ne yeni başlayan öğrencilerin üreme sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri ve eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Ankara Medical Journal, 21(1), 72-82. https://doi.org/10.5505/amj.2021.09582
  • Aydoğdu, S. G. M., Uzun, B., & Öztürk, D. M. (2019). Ebelik öğrencilerinin evlilik dışı cinsel ilişki hakkındaki görüş ve tutumları. Androloji Bülteni, 21, 97-104.
  • Bakır, N., & Beji, N. K. (2015). Öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 10-16.
  • Çayır, G., & Beji, N. K. (2015). Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni, 17(62), 231-240.
  • Çelik, K. H., Özel, Ş., & Üstün, Y.E. (2018). Adolesanlarda cinsel sağlık ve üreme sağlığı. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 15(4), 184-188.
  • Dağ, H., Dönmez, S., Şirin, A., & Kavlak, O. (2012). Üniversite gençliğinin cinsel ve üreme sağlığıyla ilgili bilgi düzeyleri ve akran eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 10-17.
  • Dişsiz, M., Akkurt Yalçıntürk, A., Sümer, G., Tavşan, C., Dede, S., Durmuş, S., … Ünsal, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin cinsel sağlık konusundaki bilgi düzeyleri ve görüşleri. Zeynep Kâmil Tıp Bülteni, 51(2), 78-83. https://doi.org/10.16948/zktipb.691007
  • Doğan, N., Fışkın, G., & Yüceler Kaçmaz, H. (2022). Cinsel sağlık dersi alan ve almayan öğrencilerin cinsel sağlık bakımına ilişkin inanç ve tutumları. Androloji Bülteni, 24(1), 1-10. https://doi.org/10.24898/tandro.2022.67689
  • Eisenberg, M. E., Oliphant, J. A., Plowman, S., Forstie, M., & Sieving, R. E. (2022). Increased parent support for comprehensive sexuality education over 15 years. Journal of Adolescent Health, 71(6), 744-750. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2022.08.005
  • Erenoğlu, R., & Bayraktar, E. (2017). Sexual attitudes of nursing students and the affecting factors. Journal of Human Sciences, 14(2), 1745-1756. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4505
  • Evcili, F., & Gölbaşı, Z. (2017a). Cinsel Sağlık Bilgi Testi: Geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 29-33.
  • Evcili, F., & Golbasi, Z. (2017b). Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality & Culture, 21, 976-990.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  • Fernández-Rouco, N., Fernández-Fuertes, A. A., Martínez-Álvarez, J. L., Carcedo, R. J., & Orgaz, B. (2019). What do Spanish adolescents know (or not know) about sexuality? An exploratory study. Journal of Youth Studies, 22(9), 1238-1254. https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1571176
  • Gonenc, I. M., Alan Dikmen, H., & Golbasi, Z. (2021). The effect of whatsapp-based and conventional education methods on sexual myths and sexual health knowledge: A comparative intervention study in midwifery students. International Journal of Sexual Health, 33(3), 326-341. https://doi.org/10.1080/19317611.2021.1913688
  • Guyon, R., Fernet, M., Brodeur, G., Couture, S., Hébert, M., Paradis, A., & Lévesque, S. (2023). "I would have liked to be better prepared for the real things": A qualitative analysis of school-based sexual health education received by girls who have experienced sexual dating violence. The Canadian Journal of Human Sexuality, 32(1), 29-38. https://doi.org/10.3138/cjhs.2022-0041
  • Karakurt, P., & Tuncer, S. K. (2022). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlığa yönelik tutumlarının belirlenmesi: Hemşirelik öğrencileri örneği. Gevher Nesibe Journal of Medical and Health Sciences, 7(20), 131-139.
  • Karabulutlu, Ö., & Kılıç, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 39-45.
  • Kashefi, F., Bakhtiari, A., Pasha, H., Amiri, F. N., & Bakouei, F. (2021). Student attitudes about reproductive health in public universities: a cross-sectional study. International Quarterly of Community Health Education, 41(2), 133-142. https://doi.org/10.1177/0272684X20916599
  • Leung, H., Shek, D. T., Leung, E., & Shek, E. Y. (2019). Development of contextually-relevant sexuality education: Lessons from a comprehensive review of adolescent sexuality education across cultures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 621. https://doi.org/10.3390/ijerph16040621
  • Liang, M., Simelane, S., Fillo, G. F., Chalasani, S., Weny, K., Canelos, P. S., & Snow, R. (2019). The state of adolescent sexual and reproductive health. Journal of Adolescent Health, 65(6), 3-15. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2019.09.015
  • Li, C., Cheng, Z., Wu, T., Liang, X., Gaoshan, J., Li, L., & Tang, K. (2017). The relationships of school-based sexuality education, sexual knowledge and sexual behaviors-a study of 18,000 Chinese college students. Reproductive Health, 14, 1-9. https://doi.org/10.1186/s12978-017-0368-4
  • Ören, B., Zengin, N., Yazıcı, S., & Akıncı, A. Ç. (2018). Attitudes, beliefs and comfort levels of midwifery students regarding sexual counselling in Turkey. Midwifery, 56, 152-157. https://doi.org/10.1016/j.midw.2017.10.014
  • Öz, H. G., Yangın, H. B., & Sözer, G. A. (2021). Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 400-408.
  • Özcan, H., Kızılkaya Beji, N., Karadağ, A., & Emlik, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin üreme ve cinsel sağlığa yönelik bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 83-97.
  • Özkan, H., Taşğın, Z. D. Ü., & Apay, S. E. (2020). Cinsellikle ilgili eğitim alan ve almayan öğrencilerin cinsel sağlık bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-21.
  • Özsoy, S., & Bulut, S. (2017). Cinsel sağlık bilgisi dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 54-67.
  • Reynolds, M. C., Sutherland, M. A., & Palacios, I. (2019). Exploring the use of technology for sexual health risk-reduction among ecuadorean adolescents. Annals of Global Health, 85(1). https://doi.org/10.5334/aogh.35
  • UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 2018. International Technical Guidance on Sexuality Education: An Evidence-Informed Approach. Paris: UNESCO. https://www.unesco.org/en/health-education/cse, Erişim Tarihi: 08.07.2023.
  • Uğurlu, M., & Karahan, N. (2022). Sexual health knowledge and influencing factors among health science students at a state university in Turkey. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 27(1), 75-82. https://doi.org/10.1080/13625187.2021.1980871
  • Workowski, K. A., & Bolan, G. A. (2015). Sexually transmitted diseases treatment guidelines, 2015. MMWR. Recommendations and reports: Morbidity and mortality weekly report. Recommendations and Reports, 64(RR-03), 1.
  • Warner, C., Carlson, S., Crichlow, R., & Ross, M. W. (2018). Sexual health knowledge of US medical students: A national survey. Journal of Sexual Medicine, 15(8), 1093-1102. https://doi.org/10.1016/j.jsxm.2018.05.019
  • Yücesan, A., & Alkaya, S. A. (2018). Okullarda göz ardı edilen bir konu: Cinsel sağlık eğitimi. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 200-209. https://doi.org/10.17343/sdutfd.342828
  • Zeren, F., & Gürsoy, E. (2018). Neden cinsel sağlık eğitimi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29-33.

The evaluation of the knowledge level of sexual and sexual health of students in the department of midwifery

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 125 - 131, 31.12.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.72354

Öz

Aim: The aim of the study was to evaluate the level of knowledge about sexuality and sexual health of midwifery students.
Methods: This descriptive study was conducted with 307 volunteer students enrolled in the midwifery department at a university located in the north of Turkey. Data were collected with the Sociodemographic Data Form and the Sexual Health Information Test (CSBT).
Results: The students' CSBT mean score was 26.95±7.0. Students who are in the last year of midwifery, who have a partner/fiancée or partner, who take classes or training on sexual health, who find their knowledge level sufficient, who think that sexual health education should be given in schools and that there should be a counseling unit in the university have higher CSBT scores (p<0.05).
Conclusion: The sexual health knowledge of the students is moderate. It can be suggested that comprehensive sexual education should be included in the curriculum of midwifery students to improve their sexual health knowledge and increase their awareness.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2019). Lisans öğrencilerinin cinsel sağlık eğitimi ve cinsel sağlık ile ilgili bilgi ve görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Aygin, D., Açıl, H., Yaman, Ö., & Çelik Yılmaz, A. (2017). Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androloji Bülteni, 19(2), 44-49. https://doi.org/10.24898/tandro.2017.06025
  • Aksoy, H., Ayhan Başer, D., & Cankurtaran, M. (2021). Hemşirelik Fakültesi'ne yeni başlayan öğrencilerin üreme sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri ve eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Ankara Medical Journal, 21(1), 72-82. https://doi.org/10.5505/amj.2021.09582
  • Aydoğdu, S. G. M., Uzun, B., & Öztürk, D. M. (2019). Ebelik öğrencilerinin evlilik dışı cinsel ilişki hakkındaki görüş ve tutumları. Androloji Bülteni, 21, 97-104.
  • Bakır, N., & Beji, N. K. (2015). Öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 10-16.
  • Çayır, G., & Beji, N. K. (2015). Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni, 17(62), 231-240.
  • Çelik, K. H., Özel, Ş., & Üstün, Y.E. (2018). Adolesanlarda cinsel sağlık ve üreme sağlığı. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 15(4), 184-188.
  • Dağ, H., Dönmez, S., Şirin, A., & Kavlak, O. (2012). Üniversite gençliğinin cinsel ve üreme sağlığıyla ilgili bilgi düzeyleri ve akran eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 10-17.
  • Dişsiz, M., Akkurt Yalçıntürk, A., Sümer, G., Tavşan, C., Dede, S., Durmuş, S., … Ünsal, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin cinsel sağlık konusundaki bilgi düzeyleri ve görüşleri. Zeynep Kâmil Tıp Bülteni, 51(2), 78-83. https://doi.org/10.16948/zktipb.691007
  • Doğan, N., Fışkın, G., & Yüceler Kaçmaz, H. (2022). Cinsel sağlık dersi alan ve almayan öğrencilerin cinsel sağlık bakımına ilişkin inanç ve tutumları. Androloji Bülteni, 24(1), 1-10. https://doi.org/10.24898/tandro.2022.67689
  • Eisenberg, M. E., Oliphant, J. A., Plowman, S., Forstie, M., & Sieving, R. E. (2022). Increased parent support for comprehensive sexuality education over 15 years. Journal of Adolescent Health, 71(6), 744-750. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2022.08.005
  • Erenoğlu, R., & Bayraktar, E. (2017). Sexual attitudes of nursing students and the affecting factors. Journal of Human Sciences, 14(2), 1745-1756. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4505
  • Evcili, F., & Gölbaşı, Z. (2017a). Cinsel Sağlık Bilgi Testi: Geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 29-33.
  • Evcili, F., & Golbasi, Z. (2017b). Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality & Culture, 21, 976-990.
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  • Fernández-Rouco, N., Fernández-Fuertes, A. A., Martínez-Álvarez, J. L., Carcedo, R. J., & Orgaz, B. (2019). What do Spanish adolescents know (or not know) about sexuality? An exploratory study. Journal of Youth Studies, 22(9), 1238-1254. https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1571176
  • Gonenc, I. M., Alan Dikmen, H., & Golbasi, Z. (2021). The effect of whatsapp-based and conventional education methods on sexual myths and sexual health knowledge: A comparative intervention study in midwifery students. International Journal of Sexual Health, 33(3), 326-341. https://doi.org/10.1080/19317611.2021.1913688
  • Guyon, R., Fernet, M., Brodeur, G., Couture, S., Hébert, M., Paradis, A., & Lévesque, S. (2023). "I would have liked to be better prepared for the real things": A qualitative analysis of school-based sexual health education received by girls who have experienced sexual dating violence. The Canadian Journal of Human Sexuality, 32(1), 29-38. https://doi.org/10.3138/cjhs.2022-0041
  • Karakurt, P., & Tuncer, S. K. (2022). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlığa yönelik tutumlarının belirlenmesi: Hemşirelik öğrencileri örneği. Gevher Nesibe Journal of Medical and Health Sciences, 7(20), 131-139.
  • Karabulutlu, Ö., & Kılıç, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 39-45.
  • Kashefi, F., Bakhtiari, A., Pasha, H., Amiri, F. N., & Bakouei, F. (2021). Student attitudes about reproductive health in public universities: a cross-sectional study. International Quarterly of Community Health Education, 41(2), 133-142. https://doi.org/10.1177/0272684X20916599
  • Leung, H., Shek, D. T., Leung, E., & Shek, E. Y. (2019). Development of contextually-relevant sexuality education: Lessons from a comprehensive review of adolescent sexuality education across cultures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 621. https://doi.org/10.3390/ijerph16040621
  • Liang, M., Simelane, S., Fillo, G. F., Chalasani, S., Weny, K., Canelos, P. S., & Snow, R. (2019). The state of adolescent sexual and reproductive health. Journal of Adolescent Health, 65(6), 3-15. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2019.09.015
  • Li, C., Cheng, Z., Wu, T., Liang, X., Gaoshan, J., Li, L., & Tang, K. (2017). The relationships of school-based sexuality education, sexual knowledge and sexual behaviors-a study of 18,000 Chinese college students. Reproductive Health, 14, 1-9. https://doi.org/10.1186/s12978-017-0368-4
  • Ören, B., Zengin, N., Yazıcı, S., & Akıncı, A. Ç. (2018). Attitudes, beliefs and comfort levels of midwifery students regarding sexual counselling in Turkey. Midwifery, 56, 152-157. https://doi.org/10.1016/j.midw.2017.10.014
  • Öz, H. G., Yangın, H. B., & Sözer, G. A. (2021). Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 400-408.
  • Özcan, H., Kızılkaya Beji, N., Karadağ, A., & Emlik, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin üreme ve cinsel sağlığa yönelik bilgi düzeyleri. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7, 83-97.
  • Özkan, H., Taşğın, Z. D. Ü., & Apay, S. E. (2020). Cinsellikle ilgili eğitim alan ve almayan öğrencilerin cinsel sağlık bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-21.
  • Özsoy, S., & Bulut, S. (2017). Cinsel sağlık bilgisi dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 54-67.
  • Reynolds, M. C., Sutherland, M. A., & Palacios, I. (2019). Exploring the use of technology for sexual health risk-reduction among ecuadorean adolescents. Annals of Global Health, 85(1). https://doi.org/10.5334/aogh.35
  • UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 2018. International Technical Guidance on Sexuality Education: An Evidence-Informed Approach. Paris: UNESCO. https://www.unesco.org/en/health-education/cse, Erişim Tarihi: 08.07.2023.
  • Uğurlu, M., & Karahan, N. (2022). Sexual health knowledge and influencing factors among health science students at a state university in Turkey. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 27(1), 75-82. https://doi.org/10.1080/13625187.2021.1980871
  • Workowski, K. A., & Bolan, G. A. (2015). Sexually transmitted diseases treatment guidelines, 2015. MMWR. Recommendations and reports: Morbidity and mortality weekly report. Recommendations and Reports, 64(RR-03), 1.
  • Warner, C., Carlson, S., Crichlow, R., & Ross, M. W. (2018). Sexual health knowledge of US medical students: A national survey. Journal of Sexual Medicine, 15(8), 1093-1102. https://doi.org/10.1016/j.jsxm.2018.05.019
  • Yücesan, A., & Alkaya, S. A. (2018). Okullarda göz ardı edilen bir konu: Cinsel sağlık eğitimi. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25(2), 200-209. https://doi.org/10.17343/sdutfd.342828
  • Zeren, F., & Gürsoy, E. (2018). Neden cinsel sağlık eğitimi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29-33.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hafsa Kübra Işık

Melek Şen Aytekin

Ayşenur Kahraman

Dilek Öcalan

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Işık, H. K., Şen Aytekin, M., Kahraman, A., Öcalan, D. (2023). Ebelik bölümü öğrencilerinin cinsellik ve cinsel sağlıkla ilişkili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Health Research, 4(3), 125-131. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.72354

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818