BibTex RIS Kaynak Göster

SON SINIF HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDEKİ KALİTEYE BAKIŞI

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 94 - 104, 07.08.2014

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin hemşirelik eğitimini geliştirmek açısından, eğitimleri hakkında düşünce ve beklentilerini ortaya koymak, önerilerini değerlendirmek, öğretim elemanlarından beklentileri ve yaşadıkları sorunları belirlemektir. Bu bağlamda, hemşirelik eğitiminde başarıyı ve kaliteyi artırmak için, daha kaliteli bir akademik kadro, daha bilgili bir öğrenci kitlesi ve daha başarılı bir üniversite eğitiminin gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktır. 

Yöntem: Bu çalışma tanımsal olup, veri toplama aracı olarak anket yöntemi seçilmiştir. Anket formu literatür incelemesi sonucunda geliştirilmiştir Anket uygulanmadan önce sınıflarda öğrencilere araştırmanın amacı açıklanmış, öğrencilerin isimlerini yazmamaları, soru formunu eksiksiz ve dikkatlice yanıtlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 17.0 programı kullanılarak değerlendirilmiştir.

Çalışmanın Bulguları: Hemşirelik eğitiminde ulusal standartların oluşturulmasına katılım (%86.8) oranında gerçekleşmiştir. Öğrencilerin eğitimleri boyunca yaşadıkları sorunların arasında uygulama alanının yetersiz olması (%20) ilk sırada yer aldığı görülmektedir. Öğrencilerin beklentilerinin çoğunlukla öğretim elemanlarının yeri geldiğinde öğrencisini savunması (%91.0) ve hemşirelik lisans eğitiminin örgün öğretim olması (%89.6) oranında katılıyorum şeklinde cevap verilmiştir.

Sonuç:Hemşire eğiticilerinin yeterliliğinin hemşirelik eğitiminin kalitesini önemli derecede etkilediği, öğrencilerin bakış açısıyla eğitimcilerin sahip olması gereken niteliklerin bilinmesi, hem öğrencinin fikirlerine değer verildiğini hem de eğitimcilerin kenkendini geliştirmesi için gerekli ve önemli olduğu  görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin eğitim ve hastane ortamı ile ilgili sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir.

Anahtar kelimeler


Hemşirelik, eğitim, öğrenci, görüş.

Kaynakça

  • Abdelaziz, M., Kamel, S., Karam, O., Abdelrahman, A. (2011).
  • Evaluation of E-learning program versus traditional lecture instruction for under graduate nursing student in a faculty of nursing. Teaching and Learning in Nursing, 6: 50-58. Acat, M. B., Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, 7: 204-210.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ., Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XIII.
  • Akademik Bilişim Konferansı, 2 - 4 Şubat 2011, Malatya.
  • Arlene J. L., Bradshaw, M. J. (Eds.). (2004). Fuszard’s innovative teaching strategies in nursing. Effective Learning: What Teachers
  • Need to Know. Aspen Publishers, USA, 83-90. Aydın, M., Argun, F. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin uygulamalardan beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,1(4): 25-36.
  • Bayık, A. (2004). Hemşirelik araştırmalarına kalite yaklaşımı. II.
  • Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyum Kitabı, Odak Ofset, Ankara, 61-79. Bagozzi, R. P. (Ed.). (1994). Advanced Methods of Marketing Research. Basil Blackwell Ltd., Massachusetts.
  • Atalay, M., Tel, H. (1999). Profesyonel hemşirelik hizmetleri için hemşirelikte lisans eğitiminin temel unsurları. C. Ü. Hem,Derg., 3(2): 47-54.
  • Beji, K. N., Güngör, İ. (2013). Dünden bugüne hemşirelik eğitimi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, Haziran-TemmuzAğustos(27): 14-17.
  • Beydağ, K. D., Gündüz, A., Özer, F. (2008). Sağlık yüksekokulu
  • öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3): 137-142. Bollen, K. A. (1989). Structurale Equations with Latent Variables.
  • Wiley-inter science publication, Canada. Bölükbaş, N. (2006). Ordu Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo demografi k özellikleri ve eğitimleri ile ilgili görüşleri. A. Ü. Hem. Derg., 1(9): 49-57.
  • Carlson, S., Kotze, W. J., Van Rooyen, D. (2005). A self-management model towards professional maturity for the practice of nursing. Curationis, 28(5): 44-52.
  • Çalışkan, F. (2009). Profesyonel hemşirelik eğitimi felsefesinin incelenmesi. Sağlıkta Eğitim, http://www.fi gentug.blog. (01.06.2011). Çelikkalp, Ü., Aydın, A., Münire, T. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. M.Ü. Hem.Bilim ve Sanatı Derg., 2(3): 1-13.
  • Dil, S., Uzun, M., Aykanat, B. (2012). Hemşirelik eğitiminde inovasyon. International Journal of Human Sciences, 2(9): 1217-1228. Doll, W. J., Xia, W., Torkzadeh, G. (1994). A confi rmatory factor analysis of the end-user computing satisfaction ınstrument. MIS Quarterly, 18(4): 453-461.
  • Erdil, F. (2011). Forum Amaney, Hemşirelik mesleği nedir? Bölümleri, eğitimi ve tarihi, http://www.forum.com. (05.07.2011).
  • Fındık, Ü. Y. (2006). Sağlık Yüksekokulları öğretim elemanlarının okul-hastane işbirliğinde yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg., 1(3): 112-125.
  • Fornell, C., Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variable sand measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1): 39-50.
  • Jurow, S. (2006). Set in your ways. Business Offi cer, 39(8): 18-22. Karadağ, G., Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg.,1(3): 42-51.
  • Karaöz, S. (2003). Hemşirelikte klinik öğretime genel bir bakış ve etkin klinik öğretim için öneriler. Hemşirelikte Araştırma Derg., 5(1): 15-21.
  • Kaynar, A. ve ark. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin doyum düzeyleri. C.Ü.Hem.Derg., 10(3): 12-19.
  • Kocaman, G. (2008). Türkiye’de hemşirelik eğitim sorunları ve çözüm arayışları. Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve insan gücü planlaması: “Mevcut durum ve 2013 yılı vizyonu”. Tıp - Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyi Başkanlığı Kitabı, Ankara, 21-30.
  • Kumcağız, H. ve ark. (2005). Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi. O.M.Ü. Tıp dergisi., 2(22): 71-77. Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından kalite beklentileri: Yüzüncü Yıl Üniversitesi iibf örneği. G.Ü. İİBF Derg.,1(10): 63-79.
  • Tosun, N. ve ark. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Derg, 50: 164-171.
  • Ünlü, H. (2004). Öğrenci gözü ile hemşirelik eğitimi ve araştırma.
  • II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyum Kitabı, Odak Ofset, İstanbul, 91-94. Velioğlu, P. (1994). Hemşire öğretim elemanları ve hemşire öğrencilerin uygulamalı eğitimi algılamaları. Velioğlu, P. (Ed.). Hemşireliğin Düşünsel Temelleri. 1. basım, Alaş Ofset Matbaası, İstanbul, 131-146.
  • Yanıkkerem, E., Aycan, N., Kitapçıoğlu, G., Korkmaz, A., Çalık, C. (2006). Öğrencilerin hemşire eğitimcilerde aradığı özellikler değerlendirme aracının geliştirilmesi çalışması. E. Ü. Hem Derg., 22(1): 37-53.
  • Yaylacı, A. F. (2011). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Türkiye sanal eğitim bilimleri kütüphanesi üniversitesi, http://www.egitim. aku.edu.tr (05.07.2011).
  • Yiğit, R., Esenay, F. I., Derbent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profi li. C.Ü. Hem. Derg., 11(3): 34

A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 94 - 104, 07.08.2014

Öz

Aim: The aim of this study was to determine expectations and though of the nursing students in terms of improving nursing education, to evaluate their suggestions, to learn expectation of them from the teaching staffs and to identify their problems.

Method: The study was based on the simple descriptive research type with oriented sampling of 68 fi nal year students of the nursing department. A questionnaire was prepared by the authors from the related of literature review and was used for collecting of data. It was consists of four parts with 24 articles. The articles need to answer with four options. All data were collected on best time of each student with care. Before the survey, a brief explanation was given to the students about the aim of the work and demanded to answer all questions in the survey carefully without putting names on it. The questionnaire has been worked up by the authors, the validity analysis of the scales used, confi rmatory factor analysis (DFA) with the reliability analysis were investigated with the obtained average variance, the composite reliability and Cronbach’s alpha coeffi cients. A few open-ended questions about what kind of problems they had during their training and education periods were asked. All data were coded and transmitted to a computer. For the analysing of the collected data, the descriptive statistics was used. They were evaluated by using the SPSS and AMOS software package programmes.

Results: With the highest average (2.75, ss=0,582) expectations of the students were, the attending of congress, conference and seminars and to have a national standardisation on nursing education and training (2.73,ss=0,745). On the other hand, they were suggested that the bachelor science on the nursing education and training should be in the formal education (average of 2.79, ss=0,640). When their expectations from the teaching staffs were evaluated, they were stated that the teaching staffs should have defend their students when it is necessary (average of 2.83,ss=0,539), it was the highest expectations in the survey. The primary problems of the students’ along their education and training were inadequate clinic area with a percentage of 20% in the survey.

Conclusion: As a result of the fi ndings of this study, it was understood that the students in nursing education to improve their knowledge and skills they are willing to contribute academic activities. They were expected from the teaching staffs should participate actively. They believe that the formal nursing education and training system is more effective method. On the other hand the fi ndings were showed that students have various problems about education and the hospital environment. Key Words: Nursing, education, student, view

Kaynakça

  • Abdelaziz, M., Kamel, S., Karam, O., Abdelrahman, A. (2011).
  • Evaluation of E-learning program versus traditional lecture instruction for under graduate nursing student in a faculty of nursing. Teaching and Learning in Nursing, 6: 50-58. Acat, M. B., Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, 7: 204-210.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ., Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XIII.
  • Akademik Bilişim Konferansı, 2 - 4 Şubat 2011, Malatya.
  • Arlene J. L., Bradshaw, M. J. (Eds.). (2004). Fuszard’s innovative teaching strategies in nursing. Effective Learning: What Teachers
  • Need to Know. Aspen Publishers, USA, 83-90. Aydın, M., Argun, F. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin uygulamalardan beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,1(4): 25-36.
  • Bayık, A. (2004). Hemşirelik araştırmalarına kalite yaklaşımı. II.
  • Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyum Kitabı, Odak Ofset, Ankara, 61-79. Bagozzi, R. P. (Ed.). (1994). Advanced Methods of Marketing Research. Basil Blackwell Ltd., Massachusetts.
  • Atalay, M., Tel, H. (1999). Profesyonel hemşirelik hizmetleri için hemşirelikte lisans eğitiminin temel unsurları. C. Ü. Hem,Derg., 3(2): 47-54.
  • Beji, K. N., Güngör, İ. (2013). Dünden bugüne hemşirelik eğitimi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, Haziran-TemmuzAğustos(27): 14-17.
  • Beydağ, K. D., Gündüz, A., Özer, F. (2008). Sağlık yüksekokulu
  • öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 1(3): 137-142. Bollen, K. A. (1989). Structurale Equations with Latent Variables.
  • Wiley-inter science publication, Canada. Bölükbaş, N. (2006). Ordu Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo demografi k özellikleri ve eğitimleri ile ilgili görüşleri. A. Ü. Hem. Derg., 1(9): 49-57.
  • Carlson, S., Kotze, W. J., Van Rooyen, D. (2005). A self-management model towards professional maturity for the practice of nursing. Curationis, 28(5): 44-52.
  • Çalışkan, F. (2009). Profesyonel hemşirelik eğitimi felsefesinin incelenmesi. Sağlıkta Eğitim, http://www.fi gentug.blog. (01.06.2011). Çelikkalp, Ü., Aydın, A., Münire, T. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. M.Ü. Hem.Bilim ve Sanatı Derg., 2(3): 1-13.
  • Dil, S., Uzun, M., Aykanat, B. (2012). Hemşirelik eğitiminde inovasyon. International Journal of Human Sciences, 2(9): 1217-1228. Doll, W. J., Xia, W., Torkzadeh, G. (1994). A confi rmatory factor analysis of the end-user computing satisfaction ınstrument. MIS Quarterly, 18(4): 453-461.
  • Erdil, F. (2011). Forum Amaney, Hemşirelik mesleği nedir? Bölümleri, eğitimi ve tarihi, http://www.forum.com. (05.07.2011).
  • Fındık, Ü. Y. (2006). Sağlık Yüksekokulları öğretim elemanlarının okul-hastane işbirliğinde yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg., 1(3): 112-125.
  • Fornell, C., Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variable sand measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1): 39-50.
  • Jurow, S. (2006). Set in your ways. Business Offi cer, 39(8): 18-22. Karadağ, G., Uçan, Ö. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Derg.,1(3): 42-51.
  • Karaöz, S. (2003). Hemşirelikte klinik öğretime genel bir bakış ve etkin klinik öğretim için öneriler. Hemşirelikte Araştırma Derg., 5(1): 15-21.
  • Kaynar, A. ve ark. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin doyum düzeyleri. C.Ü.Hem.Derg., 10(3): 12-19.
  • Kocaman, G. (2008). Türkiye’de hemşirelik eğitim sorunları ve çözüm arayışları. Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve insan gücü planlaması: “Mevcut durum ve 2013 yılı vizyonu”. Tıp - Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyi Başkanlığı Kitabı, Ankara, 21-30.
  • Kumcağız, H. ve ark. (2005). Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi. O.M.Ü. Tıp dergisi., 2(22): 71-77. Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından kalite beklentileri: Yüzüncü Yıl Üniversitesi iibf örneği. G.Ü. İİBF Derg.,1(10): 63-79.
  • Tosun, N. ve ark. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Derg, 50: 164-171.
  • Ünlü, H. (2004). Öğrenci gözü ile hemşirelik eğitimi ve araştırma.
  • II. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Sempozyum Kitabı, Odak Ofset, İstanbul, 91-94. Velioğlu, P. (1994). Hemşire öğretim elemanları ve hemşire öğrencilerin uygulamalı eğitimi algılamaları. Velioğlu, P. (Ed.). Hemşireliğin Düşünsel Temelleri. 1. basım, Alaş Ofset Matbaası, İstanbul, 131-146.
  • Yanıkkerem, E., Aycan, N., Kitapçıoğlu, G., Korkmaz, A., Çalık, C. (2006). Öğrencilerin hemşire eğitimcilerde aradığı özellikler değerlendirme aracının geliştirilmesi çalışması. E. Ü. Hem Derg., 22(1): 37-53.
  • Yaylacı, A. F. (2011). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Türkiye sanal eğitim bilimleri kütüphanesi üniversitesi, http://www.egitim. aku.edu.tr (05.07.2011).
  • Yiğit, R., Esenay, F. I., Derbent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profi li. C.Ü. Hem. Derg., 11(3): 34
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

İşık -- Atasoy

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atasoy, İ. .-.-. (2014). A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio. Florence Nightingale Journal of Nursing, 22(2), 94-104. https://doi.org/10.17672/fnhd.88546
AMA Atasoy İ. A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio. Florence Nightingale Journal of Nursing. Ağustos 2014;22(2):94-104. doi:10.17672/fnhd.88546
Chicago Atasoy, İşık --. “A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22, sy. 2 (Ağustos 2014): 94-104. https://doi.org/10.17672/fnhd.88546.
EndNote Atasoy İ-- (01 Ağustos 2014) A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio. Florence Nightingale Journal of Nursing 22 2 94–104.
IEEE İ. .-.-. Atasoy, “A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 22, sy. 2, ss. 94–104, 2014, doi: 10.17672/fnhd.88546.
ISNAD Atasoy, İşık --. “A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio”. Florence Nightingale Journal of Nursing 22/2 (Ağustos 2014), 94-104. https://doi.org/10.17672/fnhd.88546.
JAMA Atasoy İ--. A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22:94–104.
MLA Atasoy, İşık --. “A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 22, sy. 2, 2014, ss. 94-104, doi:10.17672/fnhd.88546.
Vancouver Atasoy İ--. A Group of Final Year Students Views on Nursing Educatio. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;22(2):94-104.