Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 9 - 19, 31.03.2017

Öz

Bu çalışma; öğrencilerin acil servis stajında en sık uyguladıkları tıbbi girişimlerin saptanması ve bu girişimler sırasında algıladıkları zorluk düzeylerinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. 2012-2013 eğitim-öğretim yılı ikinci ve dördüncü dönemdeki paramedik öğrenciler çalışmanın evrenini oluşturmuştur. Acil servislerde uygulanan tıbbi girişimler, bu girişimlerin sıklığı ve tıbbi becerilerin algılanan zorluk düzeylerini belirlemek amacı ile “Veri Toplama Formu” kullanılmıştır. Öğrenciler acil servis stajlarının mesleki eğitimlerine olan katkısına 10 puan üzerinden ortalama 7,3±2,07 vermişlerdir.  Öğrencilerin tüm becerilere ilişkin genel uygulama sıklık ortalaması 5 puan üzerinden 3,0±0,51 dir, zorluğu algılama puan ortalaması ise 2,1±0,28 bulunmuştur.  En sık uyguladıkları tıbbi girişimler; Hayati Bulguların Takibi (4,8±0,74), Paranteral İlaç Uygulama+ Aseptik Teknikler (4,6±0,42), Servikal İmmobilizasyon (4,4±1,16)’dur. En zor algıladıkları girişimler Plevral İğne Dekompresyonu+Krikotiroidotomi (3,6±0,76), Intra Osseöz İlaç Uygulama (3,2±1,68), Doğum Eylemi+Yenidoğan Bakımı (3,2±0,82), Acil Servis Nöbeti+Triyaj (3,2±0,81)’dır. Paramediklerin eğitim müfredatının güncellenmesinde öğrencilerin geri bildirimleri kullanılabilir. Acil servis stajlarında klinik yeterliliğin etkinliğini değerlendirecek ölçüm araçlarının geliştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Gedik, H.Ü. (2011). Paramedik özellikleri bedensel, kişisel. Ocak 2011 tarihinde www.Acilveilkyardim.Com/Acilbakim/Aciltiphizmetleri.Htm#Paramedik Özellikleri (Bedensel, Kişisel) adresinden erişildi.
  • Özel, G.ve Soysal, S. (2009). Paramedik eğitimi. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.26-38). İstanbul:Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Acil hasta ve yaralılar ile iletişim. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.64-75). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Aslan, S., Bideci, A., Özkan, S., Türkçüoğlu, S., Çakır, N., Dursun, A. ve diğerleri (2006). Bir tıp fakültesindeki intern doktorların dönem 6 eğitimleri süresince aldıkları stajlar hakkındaki geribildirimlerinin değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 23(1),19-26.
  • Akyüz, A., Tosun, N., Yıldız, D., Kılıç, A. (2007). Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (6).
  • Erpek, S., Dereboy, Ç., Altınışık, M. (2002). Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin uygulanan tıp eğitimine ilişkin görüşler. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 3( 3), 13-20.
  • Gürpınar, E., Mamaklı, S., Alimoğlu, M.K., Şenol, Y., Türkay, M., Aktekin, M. (2006). Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi mesleksel beceri uygulamaları hakkındaki öğrenci geri bildirimleri. Tıp Eğitimi Dünyası 23.
  • Nielsen, DG., Moercke, AM., Wickmann-Hansen, G., Eika, B. (2003). Skills training ın laboratory and clerkship: connections, smilarities and differences. MedicalEducation Online. 8-12.
  • Ozkose, Z. (2011). Anestezi ders notları. Ocak 2011 tarihinde www.Med.Gazi.Edu.Tr/ Uploading/Akademik/Anabilimdallari/Anestezi/Dersnot/ adresinden erişildi.
  • Hastane Öncesi Acil Tıbbi Yardım Ve Bakım Akış Şemaları Ek-2.
  • Akgül, A.G.(2010). Toraks travmalı hastaya genel yaklaşım prensipleri, TTD Toraks Cerrahisi Bülteni,1(1).
  • Ocak 2014 tarihinde http://www.americanheart.org/presenter. jhtml?identifier=3037125, adresinden erişildi.
  • The European Resuscitation Council (ERC) Guidelines for Resuscitation 2010,
  • Ekşi, A. (2005). Ambulans kullanımı, nöbetler, uyku ve sürücülük. (s.117-123). Ankara: Übl Yayınları.
  • Çolak, G. (2011). Atipik çalışma saatleri ve zorlukları, sağlık düşüncesi ve tıp kültürü platformu. Ocak 2011 tarihinde www.Sdplatform.Com/Kategoriyazilariaciklama.Aspx?Id=338 adresinden erişildi.
  • Kalaça, S., Sarıkaya, Ö., Keklik, D., Gülpınar, MA.(2002). Kliniğe başlayacak tıp öğrencilerinin kaygıları. Eğitim Programı Geliştirme Sempozyumu bildiriler kitabı içinde.İzmir.
  • Satar, S. (2009). Saldırgan ve Ajite Hastaya Yaklaşım. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.462-470). İstanbul:Yeditepe Üniversitesi Yayınlar
  • Yıldırım, GÖ., Çelikli, S., Aktekin, E. (2008) Yeni nesil acil bulaşıcı hastalıklar ve 112 acil sağlık personelinin yaklaşımı nasıl olmalı IV. Paramedik Sempozyumu bildiriler kitabı içinde, Ankara.
  • İlçe, A., Yıldız, D., Baysal, G., Özdoğan, F., Taş, F. (2010). Acil servislerde çalışan sağlık bakım personelinin adli olgularda delillerin korunması ve saklanmasına yönelik bilgi ve uygulamalarının incelenmesi, Ulusal Travma Acil Cerrahi Dergisi,16 (6),546-551.
  • Uçan, ES., Çelikli, S., Baruş, N., Ersoy, G. (2000). Paramedik (Ambulans Ve Acil Bakım Teknikerleri İçin) İzmir: D.E.Ü. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yayınları.
  • Paramediklerin_Rolü (2011). Ocak 2011 tarihinde www.Deu.Edu.Tr/.../Acil_Tip_Hizmetlerinde_Paramadiklerin_Rolu.Doc adresinden erişildi
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 9 - 19, 31.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Gedik, H.Ü. (2011). Paramedik özellikleri bedensel, kişisel. Ocak 2011 tarihinde www.Acilveilkyardim.Com/Acilbakim/Aciltiphizmetleri.Htm#Paramedik Özellikleri (Bedensel, Kişisel) adresinden erişildi.
  • Özel, G.ve Soysal, S. (2009). Paramedik eğitimi. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.26-38). İstanbul:Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Acil hasta ve yaralılar ile iletişim. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.64-75). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Aslan, S., Bideci, A., Özkan, S., Türkçüoğlu, S., Çakır, N., Dursun, A. ve diğerleri (2006). Bir tıp fakültesindeki intern doktorların dönem 6 eğitimleri süresince aldıkları stajlar hakkındaki geribildirimlerinin değerlendirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 23(1),19-26.
  • Akyüz, A., Tosun, N., Yıldız, D., Kılıç, A. (2007). Klinik öğretimde hemşirelerin, kendi sorumluluklarına ve hemşirelik öğrencilerinin çalışma sistemine ilişkin görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (6).
  • Erpek, S., Dereboy, Ç., Altınışık, M. (2002). Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin uygulanan tıp eğitimine ilişkin görüşler. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 3( 3), 13-20.
  • Gürpınar, E., Mamaklı, S., Alimoğlu, M.K., Şenol, Y., Türkay, M., Aktekin, M. (2006). Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi mesleksel beceri uygulamaları hakkındaki öğrenci geri bildirimleri. Tıp Eğitimi Dünyası 23.
  • Nielsen, DG., Moercke, AM., Wickmann-Hansen, G., Eika, B. (2003). Skills training ın laboratory and clerkship: connections, smilarities and differences. MedicalEducation Online. 8-12.
  • Ozkose, Z. (2011). Anestezi ders notları. Ocak 2011 tarihinde www.Med.Gazi.Edu.Tr/ Uploading/Akademik/Anabilimdallari/Anestezi/Dersnot/ adresinden erişildi.
  • Hastane Öncesi Acil Tıbbi Yardım Ve Bakım Akış Şemaları Ek-2.
  • Akgül, A.G.(2010). Toraks travmalı hastaya genel yaklaşım prensipleri, TTD Toraks Cerrahisi Bülteni,1(1).
  • Ocak 2014 tarihinde http://www.americanheart.org/presenter. jhtml?identifier=3037125, adresinden erişildi.
  • The European Resuscitation Council (ERC) Guidelines for Resuscitation 2010,
  • Ekşi, A. (2005). Ambulans kullanımı, nöbetler, uyku ve sürücülük. (s.117-123). Ankara: Übl Yayınları.
  • Çolak, G. (2011). Atipik çalışma saatleri ve zorlukları, sağlık düşüncesi ve tıp kültürü platformu. Ocak 2011 tarihinde www.Sdplatform.Com/Kategoriyazilariaciklama.Aspx?Id=338 adresinden erişildi.
  • Kalaça, S., Sarıkaya, Ö., Keklik, D., Gülpınar, MA.(2002). Kliniğe başlayacak tıp öğrencilerinin kaygıları. Eğitim Programı Geliştirme Sempozyumu bildiriler kitabı içinde.İzmir.
  • Satar, S. (2009). Saldırgan ve Ajite Hastaya Yaklaşım. Sezgin Sarıkaya (Ed.), Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin) içinde (s.462-470). İstanbul:Yeditepe Üniversitesi Yayınlar
  • Yıldırım, GÖ., Çelikli, S., Aktekin, E. (2008) Yeni nesil acil bulaşıcı hastalıklar ve 112 acil sağlık personelinin yaklaşımı nasıl olmalı IV. Paramedik Sempozyumu bildiriler kitabı içinde, Ankara.
  • İlçe, A., Yıldız, D., Baysal, G., Özdoğan, F., Taş, F. (2010). Acil servislerde çalışan sağlık bakım personelinin adli olgularda delillerin korunması ve saklanmasına yönelik bilgi ve uygulamalarının incelenmesi, Ulusal Travma Acil Cerrahi Dergisi,16 (6),546-551.
  • Uçan, ES., Çelikli, S., Baruş, N., Ersoy, G. (2000). Paramedik (Ambulans Ve Acil Bakım Teknikerleri İçin) İzmir: D.E.Ü. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yayınları.
  • Paramediklerin_Rolü (2011). Ocak 2011 tarihinde www.Deu.Edu.Tr/.../Acil_Tip_Hizmetlerinde_Paramadiklerin_Rolu.Doc adresinden erişildi
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Özlem Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, G. Ö. (2017). PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-19.
AMA Yıldırım GÖ. PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Mart 2017;6(1):9-19.
Chicago Yıldırım, Gül Özlem. “PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2017): 9-19.
EndNote Yıldırım GÖ (01 Mart 2017) PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 1 9–19.
IEEE G. Ö. Yıldırım, “PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 9–19, 2017.
ISNAD Yıldırım, Gül Özlem. “PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (Mart 2017), 9-19.
JAMA Yıldırım GÖ. PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:9–19.
MLA Yıldırım, Gül Özlem. “PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 9-19.
Vancouver Yıldırım GÖ. PARAMEDİK ÖĞRENCİLERİN ACİL TIP KLİNİĞİNDE UYGULADIKLARI TIBBİ BECERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(1):9-19.