Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İntörn Programının Hemşirelik Öğrencilerinin Özyeterlilik ve Mesleki Hazıroluşluk Düzeyine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 145 - 157, 31.05.2021
https://doi.org/10.48124/husagbilder.873051

Öz

Klinik öğretim, öğrencilerin hemşirelik mesleği için temel bilgi beceri ve anlayışlarının oluşmasına ve mesleki anlamda kendilerini geliştirmelerine katkı sağlamaktadır. Bu çalışma, intörn programının hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazıroluşluk düzeyleri ve özyeterlilik algılarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı türdeki bu çalışma iki farklı grupta yürütülmüştür. Çalışmaya intörn program grubunda 70 ve klasik program grubunda 78 olmak üzere 148 son sınıf hemşirelik öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Özyeterlilik Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama,chi-square testi, student t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin öz yeterlilik puanları intörn program grubunda 82.07 ± 15.39 ve klasik program grubunda 78.15 ± 20.44’dir. (p > .05). İntörn program grubundaki öğrencilerin klasik program grubundaki öğrencilere göre daha fazla alanda mesleğe hazır hissettikleri bulunmuştur. Öğrencilerin hazıroluşluklarına göre yapılan karşılaştırmada; mesleğine başlamaya, mesleki psikolojik zorluklara, mesleğini etik duyarlılıkla uygulamaya, hastaya acil müdahalede bulunmaya, hastanın fiziksel muayenesini yapmaya ve hastaya psikolojik destek sağlamaya hazır olmadığını belirten klasik program grubu öğrencilerinin, öz yeterlilik puanları da düşük bulunmuştur (p < .05). İntörn ve klasik program gruplarında yürütülen çalışmada, hazıroluşluk düzeyi düşük olanların özyeterliliğin de düşük olduğu, intörnlük uygulamasının kız öğrencilerinin öz yeterliliğini desteklediği görülmüştür.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1-Karaöz S. Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. DEÜHYO ED,2013, 6 (3),149-158.
  • 2- Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. HEMARGE, 2017,19(3): 1-11.
  • 3- Park S. Effects of an intensive clinical skills course on senior nursing students' self-confidence and clinical competence: A quasi-experimental post-test study. Nurse Educ Today,2018, 61, 182-186. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017. 11.028.
  • 4-Chan ZCY, Cheng WY, Fong MK, Fung YS, Ki Y, Li YL, et al., Curriculum design and attrition among undergraduate nursing students: A systematic review. Nurse Educ Today,2019, 74:41-53 DOI:10.1016 /j. nedt.2018.11.024.
  • 5- Gaberson KB., Oerman MH, Shellenbarger T. Clinical Teaching Strategies in Nursing. (Hemşirelikte Klinik Öğretim Stratejileri.) 4th. Ed. Funda Kardaş Özdemir, Zümrüt Akgün Şahin, Dilek Küçük Alemdar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık AŞ; ss;33-105.2016
  • 6- Şimşek M, Çonoğlu G, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde kazandırılması planlanan temel hemşirelik becerilerinin değerlendirilmesi. EGEHFD DERGİ, 2018, 34(1), 1-25.
  • 7-Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. Factors influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: an integrative literature review. Nurse Educ Today, 2012, 32(8), 903-913.doi:10.1016/j.nedt.2012.04. 011.
  • 8-Yücel ŞÇ, Güler EK, Eşer İ, Khorshıd L. İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD DERGİ, 2011, 27 (3), 1-8.
  • 9-Şentürk EA, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,2008, 15(2):16–25.
  • 10-Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız ., Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gulhane Med J ,2008, 50(3):164-171.
  • 11-Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. EGEHFD DERGİ,2011, 27(1):1-9. 12-Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intörnlük programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. DEUHFED,2012, 5(1):16-22.
  • 13-Güner P. Preparedness of final-year Turkish nursing students for work as a professional nurse. J Clin Nurs,2014, 24, 844–854, doi: 10.1111/jocn.12673.
  • 14- Ayaz-Alkaya S, Sözbir ŞY, Kahraman BB. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Educ Today, 2018, 68, 19–22. https://doi.org/10.1016/j.nedt. 2018.05.020.
  • 15-Karagözoğlu Ş, Özden D, Türk G, Tok Yıldız F. Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. DEUHYOED, 2014, 7 (4), 266-274.
  • 16- Özden D, Karagözoğlu Ş, Tok Yıldız F. Yoğun bakım ünitesindeki hemşirelik intörn öğrencilerin kaygı düzeyleri. DEUHFED, 2018, 11(4), 322-327.
  • 17-Cheng CY, Tsai HM, Chang CH, Liou SR. New graduate nurses’ clinical competence, clinical stress, and intention to leave: A longitudinal study in Taiwan. The Scientific World Journal, 2014, 1-9. http://dx.doi.org/10.1155/2014/ 748389 18- Okçin FA, Gerçeklioğlu G. Öğrencilerin öz-etkililik-yeterlilik algıları ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi.2013, 2(1): 40-51
  • 19-Vicdan AK, Taştekin A. Hemşirelik mesleği öz yeterlik ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi,2019, 10(3):504-510. https://doi.org/10.31067/0. 2019.183 .
  • 20-Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gulhane Med ,2016,58:129-135. doi: 10.5455/gulhane. 169643.
  • 21-Erol M, Dilek AT. Eyleme geçiren bir katalizör “öz yeterlik algısı”: üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016, 31(4): 711-723. doi: 10.16986/HUJE.2015014223
  • 22-Henderson A, Harrison P, Rowe J, Edwards S, Barnes M, Henderson S. Henderson A. Students take the lead for learning in practice: A process for building self-efficacy into undergraduate nursing education. Nurse Educ Pract,2018, 31, 14-19. https://doi.org/10.1016/ j.nepr.2018.04.003.
  • 23-Doğu Ö, Güler DS. Klinisyen hemşirelerin intörnlük uygulaması hakkındaki görüşleri. JDÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016, 6(2);79-82.
  • 24-Kukkonen P, Suhonen R, Salminen L. Discontinued students in nursing education–who and why? Nurse Educ. Pract. 2016; 17, 67–73. doi:10.1016/j.nepr. 2015.12.007.
  • 25-Farahani MA, Ghaffari F, Oskouie F, Tafreshi MZ. Attrition among Iranian nursing students: a qualitative study. Nurse Educ. Pract. 2017, 22, 98–104. doi:10.1016/j.nepr.2017.01.002.
  • 26-Singleton JK. An enhanced cultural competence curriculum and changes in transcultural self-efficacy in doctor of nursing practice students. J Transcult Nurs.2017, 28(5) 516– 522. DOI: 10.1177/1043659617703162.
  • 27-Terry D, Peck B, Smith A, Nguyen H. Occupational self-efficacy and psychological capital amongst nursing students: a cross sectional study understanding the malleable attributes for success. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 2020, 10(1), 159-172. doi:10.3390/ejihpe10010014.
  • 28-Gözüm S, Aksayan S. (1999). Öz· etkililik· yeterlik ölçegi'nin Türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliligi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1): 21-34.
  • 29-Göger S, Çevirme A. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlik düzeyinin eğitim stresi üzerine etkisi. KUHEAD, 2019, 16 (4): 306-312. doi:10.5222/HEAD.2019.306.
  • 30-Karadağ E, Aksoy Derya Y, Ucuzal M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,2011, 4(1);13-20.
  • 31-Yılmaz Koçak M., Büyükyılmaz F. Hemşirelerin öz-yeterlilik algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. JAREN,2019, 5(3):169-177. doi:10.5222/jaren.2019. 86547.
  • 32-Lunenburg FC. Self-Efficacy in the Workplace: Implications for motivation and performance. International Journal of Management, Business, and Administration, 2011, 14: 1-6.
  • 33-Croy G, Garvey L, Willetts, G, Wheelahan J, Hood K. Anxiety, flipped approach and self-efficacy: Exploring nursing student outcomes. Nurse Education Today, 2020, 93, 104534. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104534.
  • 34-Elçigil A, Sarı HY. (2011) Facilitating factors in clinical education in nursing. DEUHYOED,2011, 4 (2), 67-71.

The Effect of Intern Program on Nursing Students' Self-Efficacy and Professional Readiness Level

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 145 - 157, 31.05.2021
https://doi.org/10.48124/husagbilder.873051

Öz

Clinical teaching contributes to the development of students' basic knowledge, skills and understanding for the nursing profession and to develop themselves professionally. This study was conducted to determine the effect of the internship program on nursing students' professional readiness and self-efficacy perceptions. This descriptive and comparative study was conducted in two different groups. 148 senior nursing students, 70 in the internship program group and 78 in the classical program group, participated in the study. The data of the study were collected using the Personal Information Form and the Self-Efficacy Scale. Frequency, mean, chi-square test, student t-test and variance analysis were used to analyze the data. The self-efficacy scores of the students were 82.07 ± 15.39 in the internship program group and 78.15 ± 20.44 in the classical program group (p > .05). It was found that the students in the interns program group felt ready for the profession in more areas than the students in the classical program group. In the comparison made according to students' readiness; The self-efficacy scores of the students in the classical program group, who stated that they were not ready to start their profession, professional psychological difficulties, apply their profession with ethical sensitivity, urgent intervention to the patient, perform physical examination of the patient and provide psychological support to the patient, were also found to be low ( p < .05). In the study conducted in internship and classical program groups, it was observed that those with low level of readiness also had low self-efficacy, and internship practice supported the self-efficacy of female students.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1-Karaöz S. Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. DEÜHYO ED,2013, 6 (3),149-158.
  • 2- Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. HEMARGE, 2017,19(3): 1-11.
  • 3- Park S. Effects of an intensive clinical skills course on senior nursing students' self-confidence and clinical competence: A quasi-experimental post-test study. Nurse Educ Today,2018, 61, 182-186. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017. 11.028.
  • 4-Chan ZCY, Cheng WY, Fong MK, Fung YS, Ki Y, Li YL, et al., Curriculum design and attrition among undergraduate nursing students: A systematic review. Nurse Educ Today,2019, 74:41-53 DOI:10.1016 /j. nedt.2018.11.024.
  • 5- Gaberson KB., Oerman MH, Shellenbarger T. Clinical Teaching Strategies in Nursing. (Hemşirelikte Klinik Öğretim Stratejileri.) 4th. Ed. Funda Kardaş Özdemir, Zümrüt Akgün Şahin, Dilek Küçük Alemdar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık AŞ; ss;33-105.2016
  • 6- Şimşek M, Çonoğlu G, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde kazandırılması planlanan temel hemşirelik becerilerinin değerlendirilmesi. EGEHFD DERGİ, 2018, 34(1), 1-25.
  • 7-Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. Factors influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: an integrative literature review. Nurse Educ Today, 2012, 32(8), 903-913.doi:10.1016/j.nedt.2012.04. 011.
  • 8-Yücel ŞÇ, Güler EK, Eşer İ, Khorshıd L. İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD DERGİ, 2011, 27 (3), 1-8.
  • 9-Şentürk EA, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,2008, 15(2):16–25.
  • 10-Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız ., Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gulhane Med J ,2008, 50(3):164-171.
  • 11-Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. EGEHFD DERGİ,2011, 27(1):1-9. 12-Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intörnlük programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. DEUHFED,2012, 5(1):16-22.
  • 13-Güner P. Preparedness of final-year Turkish nursing students for work as a professional nurse. J Clin Nurs,2014, 24, 844–854, doi: 10.1111/jocn.12673.
  • 14- Ayaz-Alkaya S, Sözbir ŞY, Kahraman BB. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Educ Today, 2018, 68, 19–22. https://doi.org/10.1016/j.nedt. 2018.05.020.
  • 15-Karagözoğlu Ş, Özden D, Türk G, Tok Yıldız F. Klasik ve entegre müfredat programı hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada yaşadıkları kaygı, klinik stres düzeyi ve etkileyen bazı faktörler. DEUHYOED, 2014, 7 (4), 266-274.
  • 16- Özden D, Karagözoğlu Ş, Tok Yıldız F. Yoğun bakım ünitesindeki hemşirelik intörn öğrencilerin kaygı düzeyleri. DEUHFED, 2018, 11(4), 322-327.
  • 17-Cheng CY, Tsai HM, Chang CH, Liou SR. New graduate nurses’ clinical competence, clinical stress, and intention to leave: A longitudinal study in Taiwan. The Scientific World Journal, 2014, 1-9. http://dx.doi.org/10.1155/2014/ 748389 18- Okçin FA, Gerçeklioğlu G. Öğrencilerin öz-etkililik-yeterlilik algıları ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi.2013, 2(1): 40-51
  • 19-Vicdan AK, Taştekin A. Hemşirelik mesleği öz yeterlik ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi,2019, 10(3):504-510. https://doi.org/10.31067/0. 2019.183 .
  • 20-Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gulhane Med ,2016,58:129-135. doi: 10.5455/gulhane. 169643.
  • 21-Erol M, Dilek AT. Eyleme geçiren bir katalizör “öz yeterlik algısı”: üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016, 31(4): 711-723. doi: 10.16986/HUJE.2015014223
  • 22-Henderson A, Harrison P, Rowe J, Edwards S, Barnes M, Henderson S. Henderson A. Students take the lead for learning in practice: A process for building self-efficacy into undergraduate nursing education. Nurse Educ Pract,2018, 31, 14-19. https://doi.org/10.1016/ j.nepr.2018.04.003.
  • 23-Doğu Ö, Güler DS. Klinisyen hemşirelerin intörnlük uygulaması hakkındaki görüşleri. JDÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2016, 6(2);79-82.
  • 24-Kukkonen P, Suhonen R, Salminen L. Discontinued students in nursing education–who and why? Nurse Educ. Pract. 2016; 17, 67–73. doi:10.1016/j.nepr. 2015.12.007.
  • 25-Farahani MA, Ghaffari F, Oskouie F, Tafreshi MZ. Attrition among Iranian nursing students: a qualitative study. Nurse Educ. Pract. 2017, 22, 98–104. doi:10.1016/j.nepr.2017.01.002.
  • 26-Singleton JK. An enhanced cultural competence curriculum and changes in transcultural self-efficacy in doctor of nursing practice students. J Transcult Nurs.2017, 28(5) 516– 522. DOI: 10.1177/1043659617703162.
  • 27-Terry D, Peck B, Smith A, Nguyen H. Occupational self-efficacy and psychological capital amongst nursing students: a cross sectional study understanding the malleable attributes for success. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 2020, 10(1), 159-172. doi:10.3390/ejihpe10010014.
  • 28-Gözüm S, Aksayan S. (1999). Öz· etkililik· yeterlik ölçegi'nin Türkçe formunun güvenilirlik ve geçerliligi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1): 21-34.
  • 29-Göger S, Çevirme A. Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlik düzeyinin eğitim stresi üzerine etkisi. KUHEAD, 2019, 16 (4): 306-312. doi:10.5222/HEAD.2019.306.
  • 30-Karadağ E, Aksoy Derya Y, Ucuzal M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,2011, 4(1);13-20.
  • 31-Yılmaz Koçak M., Büyükyılmaz F. Hemşirelerin öz-yeterlilik algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. JAREN,2019, 5(3):169-177. doi:10.5222/jaren.2019. 86547.
  • 32-Lunenburg FC. Self-Efficacy in the Workplace: Implications for motivation and performance. International Journal of Management, Business, and Administration, 2011, 14: 1-6.
  • 33-Croy G, Garvey L, Willetts, G, Wheelahan J, Hood K. Anxiety, flipped approach and self-efficacy: Exploring nursing student outcomes. Nurse Education Today, 2020, 93, 104534. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104534.
  • 34-Elçigil A, Sarı HY. (2011) Facilitating factors in clinical education in nursing. DEUHYOED,2011, 4 (2), 67-71.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şahizer Eraydın 0000-0002-2948-9677

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2021
Kabul Tarihi 18 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Eraydın Ş. İntörn Programının Hemşirelik Öğrencilerinin Özyeterlilik ve Mesleki Hazıroluşluk Düzeyine Etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;4(2):145-57.