Objectives: This study aimed to compare the self-esteem levels in decision-making and decision-making styles of physiotherapy and rehabilitation students according to socio-demographic characteristics.
Materials and Methods: One hundred twenty-eight physiotherapy and rehabilitation students (mean age 21.17±2.17 years) were included in the study. The socio-demographic characteristics of the students were recorded in the data recording form. Self-esteem levels in decision-making and decision-making styles were assessed with the Melbourne Decision-Making Scale. In terms of variables, Mann-Whitney U test was used for comparisons of 2 independent groups, and the Kruskal Wallis test was used for comparisons of more than 2 independent groups. A value of p<0.050 was considered statistically significant.
Results: A significant difference was found between the students' self-esteem scores in decision-making according to their grade level (p=0.014). There was no significant difference between the self-esteem scores in decision-making according to other individual (gender, income level) and familial (mother/father's educational/professional status, family's attitude) characteristics other than grade level (p˃0,050). A significant difference was found between the avoidant decision-making scores according to grade level (p=0.023). There was no significant difference between the careful, procrastinating, and panic decision-making scores according to individual (gender, class/income level) and familial (mother/father's educational/professional status, family's attitude) characteristics (p˃0,050).
Conclusion: It was seen that the second-grade students had high levels of self-esteem in decision-making and the third-grade students adopted the avoidant decision-making style. Also, it was concluded that the level of self-esteem in decision-making and decision-making styles did not differ according to familial characteristics.
Yok
Amaç: Bu araştırmanın amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin karar vermede öz-saygı düzeylerini ve karar verme stillerini sosyodemografik özelliklere göre karşılaştırmaktı.
Gereç ve Yöntem: Araştırmaya 128 fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencisi (yaş ortalaması 21.17±2.17 yıl) dâhil edildi. Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri veri kayıt formuna kaydedildi. Karar vermede öz-saygı düzeyleri ve karar verme stilleri Melbourne Karar Verme Ölçeği ile değerlendirildi. Değişkenler açısından 2 bağımsız grup karşılaştırmaları için Mann-Whitney U testi, 2’den fazla bağımsız grup karşılaştırmaları için Kruskal Wallis testi kullanıldı. p<0,050 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Öğrencilerin sınıf düzeyine göre karar vermede öz-saygı skorları arasında anlamlı bir fark bulundu (p=0,014). Sınıf düzeyi dışında diğer kişisel (cinsiyet, gelir düzeyi) ve ailesel özelliklere (anne/baba eğitim/meslek durumu, ailenin tutumu) göre karar vermede öz-saygı skorları arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p˃0,050). Sınıf düzeyine göre kaçıngan karar verme skorları arasında anlamlı bir fark bulundu (p=0,023). Kişisel (cinsiyet, sınıf/gelir düzeyi) ve ailesel özelliklere (anne/baba eğitim/meslek durumu, ailenin tutumu) göre dikkatli, erteleyici ve panik karar verme skorları arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p˃0,050).
Sonuç: İkinci sınıf öğrencilerinin karar vermede öz-saygı düzeylerinin daha yüksek olduğu ve üçüncü sınıf öğrencilerinin kaçıngan karar verme stilini benimsediği görüldü. Ayrıca, karar vermede öz-saygı düzeylerinin ve karar verme stillerinin ailesel özelliklere göre değişiklik göstermediği sonucuna ulaşıldı.
Yok
Yok
Yazarlar araştırmaya katılan fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerine teşekkür etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fizyoterapi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1 |