Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELERİN SOSYAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE MESLEK ALGILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 167 - 175, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.812135

Öz

Bu çalışmada, ebelerin sosyal zekâ düzeyleri ile meslek algılarının belirlenmesi amaçlandı. Tanımlayıcı olarak yapılan çalışmanın örneklemini 15 Ağustos-12 Eylül 2020 tarihleri arasında bir devlet hastanesinde görev yapmakta olan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 105 ebe oluşturdu. Çalışmanın verileri sosyo-demografik özellikleri ve meslek algılarını sorgulayan anket formu ve Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği (TSZÖ) ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplandı. Çalışmada, ebelerin; %80’i insanlarla etkili bir iletişim kurabildiğini, %54,3’ü meslektaşlarıyla kurum içi ve kurum dışı sorun yaşamadığını, %55,2’si atama için yapılan sınavların sosyal zekâyı ölçecek şekilde olması gerektiğini, %16,2’si mesleki anlamda gerekli sosyo-kültürel faaliyetlere katıldığını belirtti. Ebelerin Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği toplam puan ortalamaları 75,03±20,126’dır. İnsanlarla etkili iletişim kurabilen (p=0,006), mesleki anlamda gerekli sosyo-kültürel faaliyetlere katılan (p=0,044) ebelerin sosyal zekâ düzeylerinin istatistiksel olarak daha anlamlı olduğu bulundu (p<0,05). Araştırmada ebelerin sosyal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu bulundu. İnsanlarla etkili iletişim kurabilen, mesleki anlamda gerekli sosyo-kültürel faaliyetlere katılan ebelerin sosyal zekâ düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varıldı. Sosyal zekânın yüksek olması kişilerarası iletişim düzeylerinin etkili olmasına katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akça, E., Sürücü, Ş. G., Akbaş, M., Şenoğlu, A. (2019). Ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Cukurova Medical Journal, 44(2), 621-631.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
  • Çavuş, M. F., Pekkan, N. Ü., Develi, A. (2019). Örgütsel sosyalleşmeye yeni bir öncül: Sosyal zeka. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (36), 259-272.
  • Dinç, A., Cangöl, E., Sögüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15-23.
  • Doğan, T., Çetin, B. (2009). Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1), 241-268.
  • Duman, Ç. S., Suluhan, D., Durduran, Y. (2016). Birinci basamak sağlık kuruluşlarında çalışan hekim dışı sağlık profesyonellerinin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 12(3), 118-123.
  • Ensari, M. Ş., Saatçi, E. Y., Yeşil, E. (2019) İşletmeciliğin değişen mesleki algısını değerlendirmek üzerine bir çalışma. İş'te Davranış Dergisi, 4(1), 46-55.
  • Erci, B., Çokbekler, N., Işık, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, Bozok Tıp Dergisi, 7(1), 49-53.
  • Kaya, Ş. D., Ariöz, A. (2014). Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 89-99.
  • Koçak, Y. Ç., Can, H. Ö., Yücel, U., Akyüz, M. D., Turfan, E. Ç. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Kowtha, N. R. (2018). Organizational socialization of newcomers: the role of professional socialization. International Journal of Training and Development, 22(2), 87-106.
  • Merih, Y. D., Arslan, H. (2012). Hemşire ve ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 9(3), 40-46.
  • Neyişçi, N., Erçetin, Ş. Ş. (2020). The effect of social network interactions on development of organizational intelligence. Hacettepe University Journal of Education, 35(2), 354-374.
  • Özşahin, Z., Nacar, G., Derya, Y. A. (2019). Ebelerin işe bağlı gerginlikleri ile çatışma çözüm stilleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 187-195.
  • Silvera, D., Martinussen, M., Dahl, T. I. (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42(4), 313-319.
  • Spagnoli, P. (2020). Organizational socialization learning, organizational career growth, and work outcomes: A moderated mediation model. Journal of Career Development, 47(3), 249-265.
  • Sunar, L. (2020). Türkiye’de mesleki itibar: dönüşen çalışma hayatı ve mesleklerin sosyal konumu. Journal of Economy Culture and Society, 29-58.
  • Tekin, E. (2019). Sosyal zekânın akademik performans üzerindeki etkisinde kültürel zekânın düzenleyici rolü. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 5(2), 115-135.
  • Toker, E., Turan, Z., Seçkin, Z. (2020). Bir Hastanede çalişan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, i̇ş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 88-97.
  • Tuna Oran, N., İçke, S., Bay, H., Yüksel, E. (2019). Ebelik öğrencilerinin kamu personeli seçme sınavına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2),10-18.
  • Tunç, A., Atılgan, A (2017). Algı üzerine kurulu yönetsel bir anlayış: algı’nın yönetimi. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 3(3), 228-238.
  • Utkualp, N. (2015). Hemşire ve ebelerin kişisel olarak eksiklikleri giderme tutumunun etik açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Tarihi ve Etik Anabilimdalı, Bursa.
  • Vatan, F., Argon, G., Engin, M. D., Binbir, H., Çiçek, A. (2012). Hemşirelerin yönetsel kararlara katılımlarının ince¬lenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(3), 13-24.
  • Yılmaz, T. F., Şen, T. H., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Yüksel, M. (2017). Otel işletmelerinde işyerinde dışlama ve sosyal zeka ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 115-133.
  • Zorlu, G., Yanık, A. (2019). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka ve meslek algısı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 389-402.

Determination of Social Intelligence Levels and Professional Perceptions of Midwives

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 167 - 175, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.812135

Öz

In this study, it was aimed to determine the social intelligence levels and the professional perceptions of midwives. The sample of the descriptive study consisted of 105 midwives who were working in a state hospital between August 15 and September 12, 2020 and volunteered to participate in the study. The data of the study were collected by using face to face interview method with the questionnaire form questioning the socio-demographic characteristics and professional perceptions, and Tromso Social Intelligence Scale (TSIS). In the study, of the midwives; 80% stated that they were able to communicate effectively with people, 54.3% stated that they did not experience internal and external problems with their colleagues, 55.2% stated that the exams for assignment should measure social intelligence, 16.2% stated that they participated in professionally necessary socio-cultural activities. The total mean score of midwives’ Tromso Social Intelligence Scale is 75,03±20.126. It was found that the social intelligence levels of midwives who can communicate effectively with people (p=0.006) and participate in professional socio-cultural activities (p=0.044) were statistically more significant (p <0.05). In the study, it was found that the social intelligence levels of midwives were high. It was concluded that midwives who can communicate effectively with people and participate in professionally required socio-cultural activities have higher social intelligence levels. High social intelligence contributes to the effectiveness of interpersonal communication levels.

Kaynakça

  • Akça, E., Sürücü, Ş. G., Akbaş, M., Şenoğlu, A. (2019). Ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Cukurova Medical Journal, 44(2), 621-631.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
  • Çavuş, M. F., Pekkan, N. Ü., Develi, A. (2019). Örgütsel sosyalleşmeye yeni bir öncül: Sosyal zeka. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (36), 259-272.
  • Dinç, A., Cangöl, E., Sögüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15-23.
  • Doğan, T., Çetin, B. (2009). Tromso sosyal zekâ ölçeği Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1), 241-268.
  • Duman, Ç. S., Suluhan, D., Durduran, Y. (2016). Birinci basamak sağlık kuruluşlarında çalışan hekim dışı sağlık profesyonellerinin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 12(3), 118-123.
  • Ensari, M. Ş., Saatçi, E. Y., Yeşil, E. (2019) İşletmeciliğin değişen mesleki algısını değerlendirmek üzerine bir çalışma. İş'te Davranış Dergisi, 4(1), 46-55.
  • Erci, B., Çokbekler, N., Işık, K. (2017). Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, Bozok Tıp Dergisi, 7(1), 49-53.
  • Kaya, Ş. D., Ariöz, A. (2014). Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 89-99.
  • Koçak, Y. Ç., Can, H. Ö., Yücel, U., Akyüz, M. D., Turfan, E. Ç. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Kowtha, N. R. (2018). Organizational socialization of newcomers: the role of professional socialization. International Journal of Training and Development, 22(2), 87-106.
  • Merih, Y. D., Arslan, H. (2012). Hemşire ve ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 9(3), 40-46.
  • Neyişçi, N., Erçetin, Ş. Ş. (2020). The effect of social network interactions on development of organizational intelligence. Hacettepe University Journal of Education, 35(2), 354-374.
  • Özşahin, Z., Nacar, G., Derya, Y. A. (2019). Ebelerin işe bağlı gerginlikleri ile çatışma çözüm stilleri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 187-195.
  • Silvera, D., Martinussen, M., Dahl, T. I. (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42(4), 313-319.
  • Spagnoli, P. (2020). Organizational socialization learning, organizational career growth, and work outcomes: A moderated mediation model. Journal of Career Development, 47(3), 249-265.
  • Sunar, L. (2020). Türkiye’de mesleki itibar: dönüşen çalışma hayatı ve mesleklerin sosyal konumu. Journal of Economy Culture and Society, 29-58.
  • Tekin, E. (2019). Sosyal zekânın akademik performans üzerindeki etkisinde kültürel zekânın düzenleyici rolü. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 5(2), 115-135.
  • Toker, E., Turan, Z., Seçkin, Z. (2020). Bir Hastanede çalişan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, i̇ş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 88-97.
  • Tuna Oran, N., İçke, S., Bay, H., Yüksel, E. (2019). Ebelik öğrencilerinin kamu personeli seçme sınavına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2),10-18.
  • Tunç, A., Atılgan, A (2017). Algı üzerine kurulu yönetsel bir anlayış: algı’nın yönetimi. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, 3(3), 228-238.
  • Utkualp, N. (2015). Hemşire ve ebelerin kişisel olarak eksiklikleri giderme tutumunun etik açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp Tarihi ve Etik Anabilimdalı, Bursa.
  • Vatan, F., Argon, G., Engin, M. D., Binbir, H., Çiçek, A. (2012). Hemşirelerin yönetsel kararlara katılımlarının ince¬lenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(3), 13-24.
  • Yılmaz, T. F., Şen, T. H., Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
  • Yüksel, M. (2017). Otel işletmelerinde işyerinde dışlama ve sosyal zeka ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 115-133.
  • Zorlu, G., Yanık, A. (2019). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka ve meslek algısı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 389-402.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seda Sögüt 0000-0002-4655-0353

Eda Cangöl 0000-0002-0645-9213

Semra Güven 0000-0002-6251-3819

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2020
Kabul Tarihi 14 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sögüt, S., Cangöl, E., & Güven, S. (2021). EBELERİN SOSYAL ZEKÂ DÜZEYLERİ İLE MESLEK ALGILARININ BELİRLENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 167-175. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.812135