Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Mobil Aplikasyonları Hakkında Bilgi ve Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: Special Issue, 297 - 302, 16.12.2023
https://doi.org/10.51754/cusbed.1310852

Öz

Bu araştırmanın amacı ebelik öğrencilerinin ebelik mobil aplikasyonları hakkında bilgi ve görüşlerini belirlemektir. Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın örneklemi bir üniversitenin ebelik bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 303 öğrenciden oluşmuştur. Veriler öğrencilerin tanıtıcı bilgilerini ve mobil uygulamalar hakkında bilgi ve görüşlerini içeren veri toplama formu ile toplanmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ile veriler analiz edilmiştir.
Yaş ortalaması 20,38 olan ebelik öğrencilerinin %99,3’ünün akıllı telefon kullandığı, %58,7’sinin günde ortalama 6 saat online olduğu, mobil aplikasyonları en çok müzik (%73,2), sosyal medya (%71,8), fotoğraf programları (%67,4), alışveriş (%50,3) için kullandıkları ancak büyük bir çoğunluğun telefonunda (%81,2) ebelik alanında kullanabileceği bir aplikasyon bulunmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin yarıdan fazlası ebelik aplikasyonlarının ebelik işlerini kolaylaştıracağını, ebelerin daha üretken olmalarını sağlayacağını, bakımın maliyetini ve zaman kaybını azaltacağını, hizmet kalitesini arttıracağını, kadın sağlığının geliştirilmesine yardımcı olacağını ve gebe izlemini kolaylaştıracağını düşünmektedir.
Ebelik öğrencilerinin ebelikte kullanılacak mobil aplikasyonların faydaları hakkında farkındalıklarının yüksek olduğu ancak ebelik alanında kullanılacak aplikasyonların yetersiz olduğu saptanmıştır. Ebelik alanında işleyişi ve bakımı kolaylaştıracak Türkçe mobil aplikasyonların oluşturulmasının ve kullanımının yaygınlaştırılmasının ebelik bakımının kalitesinin artmasına fayda sağlayacağı, zaman ve maliyet etkinliği oluşturacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Acar, Z., & Oksay, Ü. (2021). Perinatal dönemde kullanılan mobil sağlık uygulamaları ve hemşirenin rolleri. Journal of Education and Research in Nursing, 18(4): 451–456.
  • Arbour, M. W., & Stec, M. (2018). Mobile applications for women's health and midwifery care: A pocket reference for the 21st century. Journal of Midwifery and Women?s Health , 63(16). DOI:10.1111/jmwh.12755.
  • Ardahan, M., & Akdeniz, C. (2018). Mobil sağlık ve hemşirelik. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27 (6):427-433.
  • Başkurt, E., & Aydın Ateş, N. (2020). Ebelik alanında inovasyon yaklaşımları. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(2): 29-34.
  • Chawla, D., Thukral, A., Kumar, P., Deorari, A. (2021). Harnessing mobile technology to deliver evidence-based maternal-infant care. Seminars in Fetal & Neonatal Medicine, 26(1):101206. doi: 10.1016/j.siny.2021.101206.
  • DeLeo, A., & Geraghty, S. (2017). iMidwife: midwifery students’ use of smartphone technology as a mediated educational tool in clinical environments. Contemporary Nurse, https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1416305.
  • Demir, K., Akpınar, E. (2018). The effect of mobile learning applications on students' academic achievement and attitudes toward mobile learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6 (2): 48-58.
  • Demir, H., & Arslan, E. T. (2017). Mobil sağlık uygulamalarının hastanelerde kullanılabilirliği: hastane yöneticileri üzerine bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi , 19 (33): 71-83.
  • Derbyshire, E., & Dancey, D. (2013). Smartphone medical applications for women's health: what ıs the evidence base and feedback? International Journal of Telemedicine and Applications , (1):782074. https://doi.org/DOI: 10.1155/2013/782074
  • Eroğlu, V. (2022). Online ve aplikasyonla uygulanan yoganın doğum sonuçlarına etkisi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • ICM. (2022). International day of the midwives. https://www.internationalmidwives.org/ adresinden alınmıştır: The International Confederation of Midwives.
  • ICM. (2017). Midwifery Led Care, the First Choice for All Women. https://www.internationalmidwives.org/assets/files/statement-files/2018/04/eng-midwifery-led-care-the-first-choice-for-all-women.pdf (Erişim tarihi:22.10.2022).
  • Kongjit, C., Nimmolrat, A., & Khamaksorn, A. (2022). Mobile health application for Thai women: investigation and model. BMC Medical Informatics and Decision Makin, 22(202).
  • Mayasari, S. I., & Jayant, N. D. (2020). Family-centered maternity care mobile application to increase the readi-ness of pregnant women in facing a high-risk childbirth. MEDISAINS,18(3):103. https://doi.org/DOI: 10.30595/medisains.v18i3.8419.
  • Morris, N. P., Lambe, J., Ciccone, J., Swinnetton, B. (2016). Mobile technology: students perceived benefits of apps for learning neuroanatomy: Benefits of tablet devices for learning. Wiley, 32(5). DOI: 10.1111/jcal.12144.
  • Özdemir, C., & Şendir, M. (2019). Mobil sağlık uygulamaları ve sağlık davranışı değişikliği. Sağlık Bilimleri Dergisi, 29:210-216.
  • Özmen, G. Ç., Karaismailoğlu, D., & Çilingir, D. (2019). Mobil sağlık uygulamaları. Reserch Gate, https://www.researchgate.net/publication/350529643.
  • Statista. (2022). Number of smartphone subscriptions worldwide from 2016 to 2021, with forecasts from 2022 to 2027. https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/ (Erişim tarihi: 20.10.2022).
  • Stellata, A. G., Rinawan, F. R., Winarno, G. N., Susanti, A. I., & Purnama, W. G. (2022). Exploration of telemidwifery: An initiation of application menu in Indonesia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph191710713
  • UNFPA. (2022). COVID-19 Gebelik ve Annelik Bakım Hizmetlerine İlişkin Teknik Bilgi Notu Paketi. https://turkey.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/unfpa_covid19_gebelik_ve_anne_bakim_hizmetleri_turkce.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vicdan, A. K., & Baybuga, M. S. (2019). Nursing students’ views and experiences concerning the use of mobile applications in nursing education: a qualitative study. International Archives of Nursing and Health Care, DOI: 10.23937/2469-5823/1510137.
  • Walec, M., Surma, N., Michoń, W., & Slusarska, B. (2020). Mobile applications in women’s health education in obstetric and gynecological care. Pielegniarstwo XXI wieku / Nursing in the 21st Century , 19(2). https://doi.org/DOI: 10.2478/pielxxiw-2020-0004
  • WHO. (2011). Telemedicine opportunities and developments in Member States. Geneva: WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, ISBN: 9789241564144.
  • WHO. (2020). Year of the Nurse and the Midwife 2020. . World Health Organization: https://www.who.int/campaigns/annual-theme/year-of-the-nurse-and-the-midwife-2020 adresinden alınmıştır.
  • Yurtsal, Z. B., & Hasdemir, Ö. (2021). Effects of the whatsapp midwife breastfeeding support line on early postpartum breastfeeding process of mothers. Health Care for Women International, https://doi.org/10.1080/07399332.2021.1972303.
  • Yurtsal, Z. B. & Eroğlu, V. (2020). Gebelerin sürekli ebe liderliğinde evde doğum hakkında bilgi ve görüşleri. STED, 29 (1): 1-8.
  • Yurtsal, Z. B. & Eroğlu, V. (2021). Ebe liderliğinde sürekli bakım. Ebelikte Güncel Çalışmalar (Ed. Sayıner, F.D). Akademisyen Kitabevi. Ankara. 1-14.

Information and Opinions of Midwifery Students about Midwifery Mobile Applications

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: Special Issue, 297 - 302, 16.12.2023
https://doi.org/10.51754/cusbed.1310852

Öz

The aim of this research is to determine the knowledge and opinions of midwifery students about midwifery mobile applications. The descriptive study meterial consisted of 303 students who were studying in the midwifery department of a university and agreed to participate in the research. The data were collected with a data collection form, which includes students' introductory information and knowledges and opinions about mobile applications. Data were analyzed with descriptive statistics.
Midwifery students with an average age of 20.38, 99.3% of them use smart phones, 58.7% of them are online for an average of 6 hours a day, mobile applications are mostly music (73.2%), social media (71.8%) , photography programs (67.4%), shopping (50.3%), but the majority of them (81.2%) do not have an application that they can use in the field of midwifery. More than half of the students think that midwifery applications will facilitate midwifery work, enable midwives to be more productive, reduce the cost and time loss of care, increase the quality of service, help improve women's health and facilitate the follow-up of pregnant women.
It has been determined that midwifery students have a high awareness of the benefits of midwifery mobile applications, but the applications to be used in the field of midwifery are insufficient. It is thought that the creation and dissemination of Turkish mobile applications that will facilitate the functioning and care in the field of midwifery will benefit the increase in the quality of midwifery care and create time and cost efficiency.

Kaynakça

  • Acar, Z., & Oksay, Ü. (2021). Perinatal dönemde kullanılan mobil sağlık uygulamaları ve hemşirenin rolleri. Journal of Education and Research in Nursing, 18(4): 451–456.
  • Arbour, M. W., & Stec, M. (2018). Mobile applications for women's health and midwifery care: A pocket reference for the 21st century. Journal of Midwifery and Women?s Health , 63(16). DOI:10.1111/jmwh.12755.
  • Ardahan, M., & Akdeniz, C. (2018). Mobil sağlık ve hemşirelik. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27 (6):427-433.
  • Başkurt, E., & Aydın Ateş, N. (2020). Ebelik alanında inovasyon yaklaşımları. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(2): 29-34.
  • Chawla, D., Thukral, A., Kumar, P., Deorari, A. (2021). Harnessing mobile technology to deliver evidence-based maternal-infant care. Seminars in Fetal & Neonatal Medicine, 26(1):101206. doi: 10.1016/j.siny.2021.101206.
  • DeLeo, A., & Geraghty, S. (2017). iMidwife: midwifery students’ use of smartphone technology as a mediated educational tool in clinical environments. Contemporary Nurse, https://doi.org/10.1080/10376178.2017.1416305.
  • Demir, K., Akpınar, E. (2018). The effect of mobile learning applications on students' academic achievement and attitudes toward mobile learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6 (2): 48-58.
  • Demir, H., & Arslan, E. T. (2017). Mobil sağlık uygulamalarının hastanelerde kullanılabilirliği: hastane yöneticileri üzerine bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi , 19 (33): 71-83.
  • Derbyshire, E., & Dancey, D. (2013). Smartphone medical applications for women's health: what ıs the evidence base and feedback? International Journal of Telemedicine and Applications , (1):782074. https://doi.org/DOI: 10.1155/2013/782074
  • Eroğlu, V. (2022). Online ve aplikasyonla uygulanan yoganın doğum sonuçlarına etkisi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • ICM. (2022). International day of the midwives. https://www.internationalmidwives.org/ adresinden alınmıştır: The International Confederation of Midwives.
  • ICM. (2017). Midwifery Led Care, the First Choice for All Women. https://www.internationalmidwives.org/assets/files/statement-files/2018/04/eng-midwifery-led-care-the-first-choice-for-all-women.pdf (Erişim tarihi:22.10.2022).
  • Kongjit, C., Nimmolrat, A., & Khamaksorn, A. (2022). Mobile health application for Thai women: investigation and model. BMC Medical Informatics and Decision Makin, 22(202).
  • Mayasari, S. I., & Jayant, N. D. (2020). Family-centered maternity care mobile application to increase the readi-ness of pregnant women in facing a high-risk childbirth. MEDISAINS,18(3):103. https://doi.org/DOI: 10.30595/medisains.v18i3.8419.
  • Morris, N. P., Lambe, J., Ciccone, J., Swinnetton, B. (2016). Mobile technology: students perceived benefits of apps for learning neuroanatomy: Benefits of tablet devices for learning. Wiley, 32(5). DOI: 10.1111/jcal.12144.
  • Özdemir, C., & Şendir, M. (2019). Mobil sağlık uygulamaları ve sağlık davranışı değişikliği. Sağlık Bilimleri Dergisi, 29:210-216.
  • Özmen, G. Ç., Karaismailoğlu, D., & Çilingir, D. (2019). Mobil sağlık uygulamaları. Reserch Gate, https://www.researchgate.net/publication/350529643.
  • Statista. (2022). Number of smartphone subscriptions worldwide from 2016 to 2021, with forecasts from 2022 to 2027. https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/ (Erişim tarihi: 20.10.2022).
  • Stellata, A. G., Rinawan, F. R., Winarno, G. N., Susanti, A. I., & Purnama, W. G. (2022). Exploration of telemidwifery: An initiation of application menu in Indonesia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph191710713
  • UNFPA. (2022). COVID-19 Gebelik ve Annelik Bakım Hizmetlerine İlişkin Teknik Bilgi Notu Paketi. https://turkey.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/unfpa_covid19_gebelik_ve_anne_bakim_hizmetleri_turkce.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vicdan, A. K., & Baybuga, M. S. (2019). Nursing students’ views and experiences concerning the use of mobile applications in nursing education: a qualitative study. International Archives of Nursing and Health Care, DOI: 10.23937/2469-5823/1510137.
  • Walec, M., Surma, N., Michoń, W., & Slusarska, B. (2020). Mobile applications in women’s health education in obstetric and gynecological care. Pielegniarstwo XXI wieku / Nursing in the 21st Century , 19(2). https://doi.org/DOI: 10.2478/pielxxiw-2020-0004
  • WHO. (2011). Telemedicine opportunities and developments in Member States. Geneva: WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, ISBN: 9789241564144.
  • WHO. (2020). Year of the Nurse and the Midwife 2020. . World Health Organization: https://www.who.int/campaigns/annual-theme/year-of-the-nurse-and-the-midwife-2020 adresinden alınmıştır.
  • Yurtsal, Z. B., & Hasdemir, Ö. (2021). Effects of the whatsapp midwife breastfeeding support line on early postpartum breastfeeding process of mothers. Health Care for Women International, https://doi.org/10.1080/07399332.2021.1972303.
  • Yurtsal, Z. B. & Eroğlu, V. (2020). Gebelerin sürekli ebe liderliğinde evde doğum hakkında bilgi ve görüşleri. STED, 29 (1): 1-8.
  • Yurtsal, Z. B. & Eroğlu, V. (2021). Ebe liderliğinde sürekli bakım. Ebelikte Güncel Çalışmalar (Ed. Sayıner, F.D). Akademisyen Kitabevi. Ankara. 1-14.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeliha Yurtsal 0000-0001-5586-0970

Vasviye Eroğlu 0000-0003-0945-698X

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 8 Sayı: Special Issue

Kaynak Göster

APA Yurtsal, Z., & Eroğlu, V. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Ebelik Mobil Aplikasyonları Hakkında Bilgi ve Görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(Special Issue), 297-302. https://doi.org/10.51754/cusbed.1310852

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download