This study aims to explore the perceptions of nursing students in the 3rd and 4th grades regarding pediatric nursing through metaphors. Employing a phenomenological approach, this research was conducted with 152 students enrolled in the nursing department in the spring semester of 2022-2023 who were taking the Pediatric Health and Diseases Nursing course. A data form containing fill-in-the-blank questions querying students' demographic characteristics and their perceptions of pediatric nursing (“Pediatric nursing is like..., because...” metaphorical sentence) was utilized. The data were analyzed using content analysis technique. The analysis was performed using SPSS 25.0 statistical package program. Of the participants, 53.9% were female, with 57.2% aged 22 and above. These students generated 40 distinct metaphors. The positive metaphorical association with pediatric nursing was significantly negatively impacted by a reluctance to work in pediatric services by a factor of 7.1 and by being a third-year student by a factor of 3.8 (p<0.05). The students used the metaphors of mother (28.9%), angel (9.9%), and family (7.9%) for pediatric nursing. Additionally, the caregiving role emerged as the predominant metaphorical perception associated with pediatric nurses, accounting for 63.2% of responses. Conversely, negative associations included the metaphors caregiver (f=7), chaos (f=3), and rocky road (f=3). A majority of students (85.5%) utilized positive metaphorical constructs to depict “pediatric nursing.” It is recommended to identify expectations regarding pediatric nursing, enhance motivation towards the profession, and improve working conditions.
Hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin pediatri hemşireliğine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Çalışmada fenomenoloji yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 yılı bahar döneminde hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıfta okuyup Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersini alan 152 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, öğrencilerin tanıtıcı özellikleri ile pediatri hemşireliğini nasıl algıladıklarını sorgulayan boşluk doldurmalı soruların (“Pediatri hemşireliği... gibidir, çünkü….” metafor cümlesi) bulunduğu bir bilgi formu kullanılmıştır. Veriler “içerik analizi tekniği” ile değerlendirilmiştir. Analiz, SPSS 25.0 istatistik paket programı yardımı ile yapılmıştır. Öğrencilerin %53.9’u kadın, %57.2’si 22 yaş ve üzeridir. Öğrenciler toplam 40 farklı metafor üretmiştir. Pediatri hemşireliği için olumlu üretilen metaforun durumunu; pediatri servisinde çalışmak istememe 7.1 kat, 3. sınıf öğrencisi olma 3.8 kat olumsuz etkilemiştir (p<0.05). Öğrenciler pediatri hemşireliği için sırasıyla anne (%28.9), melek (%9.9), aile (%7.9) metaforlarını kullanmıştır. Pediatri hemşirelerine ilişkin metaforik algılarda en sık %63,2 ile bakım verici rolü olduğu belirlenmiştir. Olumsuz kategoride “bakıcı (f=7)”, “kaos (f=3)”, “taşlı yol (f=3)” metaforları üretilmiştir. Araştırmada öğrencilerin çoğunluğunun (%85.5) “pediatri hemşireliği” için olumlu metaforik kavramlar kullandığı belirlenmiştir. Pediatri hemşireliğine yönelik beklentilerinin belirlenmesi, mesleğe ilişkin motivasyonlarının artırılması ve çalışma şartlarının iyileştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 18, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2025Volume: 10 Issue: 1 |
The Journal of Sivas Cumhuriyet University Institute of Health Sciences is an international, peer-reviewed scientific journal published by Sivas Cumhuriyet University, Institute of Health Sciences.