Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 15 - 24, 15.02.2021

Öz

ÖZ
Amaç: Tarih boyunca insanların birbirleriyle ve doğal çevreleriyle kurdukları ilişkiler neticesinde çeşitli hastalıklar ortaya çıkmıştır. Bunlardan birisi de 31 Aralık 2019 tarihinde Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan Covid-19 salgınıdır. Covid-19 birçok insanın ölümüne sebep olmuştur. Bu tür önemli sağlık olayları ile ilgili bilgilerin aktarılmasında sosyal medya platformları aktif bir rol oynamıştır. Pandemi döneminde popülerliğini artıran platformlardan biri de Twitter olmuştur. Sağlıkla ilgili bilgi ve haber paylaşılan önemli bir mecra haline gelmiştir. Bu araştırma, Ocak 2020 ila Mayıs 2020 tarihleri arasında korona virüs haberlerinin twitter ortamında nasıl aktarıldığının incelenmesi amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır.
Gerekçe ve Yöntem: Bu araştırmada, 5 sağlık haber sitesinin twitter hesapları incelenmiştir. Ocak 2020 ila Mayıs 2020 tarihleri arasında sağlık haber sitelerinin ilgili tüm tweetleri değerlendirmeye alınmıştır. Çalışma kapsamındaki korona virüs haberlerinin incelenmesinde nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yapılarak, içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Bulgu: Ocak 2020 ila Mayıs 2020 tarihleri arasında toplam 3413 tweet tespit edilmiştir. Atılan tweetlerin %72,66’sı korona virüs ile ilgili haberleri oluşturmaktadır. Ana konusuna göre en fazla gündem/magazin haberlerinin yer aldığı, ardından sırasıyla korunma/önlem, teşhis, tedavi, aşı/ilaç geliştirme ve normalleşme süreci ilgili haberlerin yer aldığı saptanmıştır. Tweet paylaşım şekli en fazla görsel öğelerin yer aldığı, ardından makale ile video takip etmektedir. Haber başlıkları daha çok düz cümle ile kurulurken soru cümleleri pek tercih edilmemiştir.
Sonuç: Araştırmada dikkat çeken yön, korona virüs ile ilgili aktarılan tweetlerin daha çok magazinsel bir içerik/tarzda aktarıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Pandemi döneminde böyle önemli ve ciddi bir hastalığın magazinsel içerikle paylaşılması dikkat çekmiştir.

Kaynakça

  • 1. Darı BA. Sosyal Medya ve Sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum 2017; 6(18), 731-756.
  • 2. Sine R, Sarı G. Profesyonel Gazetecilerin Gözünden Sosyal Medya ve Habercilik İlişkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018; (30), 364-384
  • 3. Kamçılı E. Yeni İletişim Teknolojilerinin Halkla İlişkiler ve Tanıtım Alanında İşlevselliği Üzerine Bir Çalışma: İstanbulrestaurants Web Sitesi İncelemesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2009.
  • 4. Ersoy Y. Etkinliklerin Duyurulmasında Web Sitesi Kullanımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2016.
  • 5. Işık AH, Güler İ. Teletıpta Mobil Uygulama Çalışması ve Mobil İletişim Teknolojilerinin Analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi 2010; 3(1), 1-9.
  • 6. Çıngı M. Onlıne Pazarlama İletişiminde Kullanılan Video İçeriklerinin Ürün Tanıtımına Etkisi. Humanities Sciences (NWSAHS) 2015; 10(4), 145-263
  • 7. Tokgöz O. Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Basın ve Yayın Yüksek Okulu Basımevi; 1981.
  • 8. Büyükafşar M. Haber ve Doğruluk İlişkisi: “Yalan Haber” ve Haber Doğrulama Pratikleri. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Doktora Tezi. 2019.
  • 9. Uzunyol Zİ. Sosyal Medya ve Değişen Gazetecilik: Haber Kaynağı Ve Haber Mecrası Olarak Twıtter. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2013.
  • 10. Çakır H. Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007; 1(22), 123-149.
  • 11. Kozan B. Küreselleşme Bağlamında Türkiye’deki Yeni Medya Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2019
  • 12. Delal Ö. Sosyal Medyanın Geleneksel Medyada Temsil Pratikleri: Arap Baharı ve Gezi Parkı Olayları Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Gazetecilik Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2018.
  • 13. Kuyucu M. Çevresel Haber Ortamı Olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 2014; 2(3), 159-189.
  • 14. Yeniçıktı NT. Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları: Facebook ve Twitter Kullanıcıları Üzerine Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı Doktora Tezi. 2016.
  • 15. Sütçü CS, Aytekin Ç. Sosyal Medyada Twitter Konuşma Diline İlişkin Bir Araştırma: Ortak Hashtag Kullanımı ile Kullanıcı Profili Arasındaki İlişki. 2nd International Symposium on Language and Communication: Exploring novelties (ISLC) ; 17-19 Haziran 2013. İzmir.
  • 16. Shajıdan A. Twitter’in Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı: Türkiye’deki Markalar Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 17. Şenol Y ve Avcı K. Sağlık Alanında Kamu Kurumlarının Sosyal Medya Kullanımına Bir Örnek: Sağlık Bakanlığı 2017 Yılı Twitter Hesabının İncelenmesi. Kocatepe Tıp Dergisi 2019; 20, 52-57.
  • 18. İbiş S. COVID-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 2020; 3(1), 85-88.
  • 19. Aslan R. Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve COVİD-19,Göller Bölgesi Aylık Ekonomi ve Kültür Dergisi 2020; 8(85), 36-41.
  • 20. Budak F, Korkmaz Ş. COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi 2020; (1), 62-79.
  • 21. İşsever H, İşsever T, Öztan G. COVID-19 Epidemiyolojisi. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi 2020; 3(1), 1-13.
  • 22. Meşe S, Ağaçfidan A. Coronavirus: Genel Özellikler ve Güncel Yaklaşım. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi 2020; 3(1), 14-23.
  • 23. Akgül Ö. SARS-CoV-2/COVID-19 Pandemisi. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi 2020; 3(1), 1-4.
  • 24. Sığrı Ü. Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul; Asya Basım Yayın San. Tic. Ltd; 2018.

A Qualitative Research on Twitter Journalism During Covıd-19 Pandemic

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 15 - 24, 15.02.2021

Öz

ABSTRACT
Aim: Throughout history, various diseases have emerged as a result of the relationships that people have established with each other and their natural environment. One of them is the Covid-19 outbreak, which occurred on December 31, 2019 in Wuhan, China. Covid-19 has killed many people. Social media platforms have played an active role in transferring information about such important health events. Twitter was one of the platforms that increased its popularity during the Pandemic era. Health-related information and news have become an important media shared. This research is a qualitative study conducted between January 2020 and May 2020 to examine how corona virus news is transmitted on twitter.
Method: In this study, the twitter accounts of 5 health news sites were examined. All relevant tweets of health news sites were evaluated between January 2020 and May 2020. In the examination of corona virus news within the scope of the study, a document examination was carried out from qualitative research methods and content analysis technique was used.
Result: A total of 3413 tweets were detected between January 2020 and May 2020. 72.66% of the tweets are reporting on the corona virus. According to the main topic, the most agenda/magazine news, followed by prevention/prevention, diagnosis, treatment, vaccine/drug development and normalization process respectively, was found to contain the relevant news. The way you share tweets is followed by the video with the article, with the most visual elements. While the news headlines were mostly set up in plain sentences, question sentences were not preferred.
Conclusion: The important aspect of the study was that the tweets transferred to the corona virus were mostly conveyed in a tabloid content/style. During pandemic period, it was noted that such an important and serious disease was shared with tabloid content.

Kaynakça

  • 1. Darı BA. Sosyal Medya ve Sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum 2017; 6(18), 731-756.
  • 2. Sine R, Sarı G. Profesyonel Gazetecilerin Gözünden Sosyal Medya ve Habercilik İlişkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018; (30), 364-384
  • 3. Kamçılı E. Yeni İletişim Teknolojilerinin Halkla İlişkiler ve Tanıtım Alanında İşlevselliği Üzerine Bir Çalışma: İstanbulrestaurants Web Sitesi İncelemesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2009.
  • 4. Ersoy Y. Etkinliklerin Duyurulmasında Web Sitesi Kullanımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2016.
  • 5. Işık AH, Güler İ. Teletıpta Mobil Uygulama Çalışması ve Mobil İletişim Teknolojilerinin Analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi 2010; 3(1), 1-9.
  • 6. Çıngı M. Onlıne Pazarlama İletişiminde Kullanılan Video İçeriklerinin Ürün Tanıtımına Etkisi. Humanities Sciences (NWSAHS) 2015; 10(4), 145-263
  • 7. Tokgöz O. Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Basın ve Yayın Yüksek Okulu Basımevi; 1981.
  • 8. Büyükafşar M. Haber ve Doğruluk İlişkisi: “Yalan Haber” ve Haber Doğrulama Pratikleri. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Doktora Tezi. 2019.
  • 9. Uzunyol Zİ. Sosyal Medya ve Değişen Gazetecilik: Haber Kaynağı Ve Haber Mecrası Olarak Twıtter. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2013.
  • 10. Çakır H. Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007; 1(22), 123-149.
  • 11. Kozan B. Küreselleşme Bağlamında Türkiye’deki Yeni Medya Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2019
  • 12. Delal Ö. Sosyal Medyanın Geleneksel Medyada Temsil Pratikleri: Arap Baharı ve Gezi Parkı Olayları Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Gazetecilik Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2018.
  • 13. Kuyucu M. Çevresel Haber Ortamı Olarak Twitter ve Twitter Gazeteciliği. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 2014; 2(3), 159-189.
  • 14. Yeniçıktı NT. Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları: Facebook ve Twitter Kullanıcıları Üzerine Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı Doktora Tezi. 2016.
  • 15. Sütçü CS, Aytekin Ç. Sosyal Medyada Twitter Konuşma Diline İlişkin Bir Araştırma: Ortak Hashtag Kullanımı ile Kullanıcı Profili Arasındaki İlişki. 2nd International Symposium on Language and Communication: Exploring novelties (ISLC) ; 17-19 Haziran 2013. İzmir.
  • 16. Shajıdan A. Twitter’in Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı: Türkiye’deki Markalar Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 17. Şenol Y ve Avcı K. Sağlık Alanında Kamu Kurumlarının Sosyal Medya Kullanımına Bir Örnek: Sağlık Bakanlığı 2017 Yılı Twitter Hesabının İncelenmesi. Kocatepe Tıp Dergisi 2019; 20, 52-57.
  • 18. İbiş S. COVID-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 2020; 3(1), 85-88.
  • 19. Aslan R. Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve COVİD-19,Göller Bölgesi Aylık Ekonomi ve Kültür Dergisi 2020; 8(85), 36-41.
  • 20. Budak F, Korkmaz Ş. COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi 2020; (1), 62-79.
  • 21. İşsever H, İşsever T, Öztan G. COVID-19 Epidemiyolojisi. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi 2020; 3(1), 1-13.
  • 22. Meşe S, Ağaçfidan A. Coronavirus: Genel Özellikler ve Güncel Yaklaşım. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi 2020; 3(1), 14-23.
  • 23. Akgül Ö. SARS-CoV-2/COVID-19 Pandemisi. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi 2020; 3(1), 1-4.
  • 24. Sığrı Ü. Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul; Asya Basım Yayın San. Tic. Ltd; 2018.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nilay Gemlik 0000-0001-5319-4070

Alev Pektaş 0000-0003-1323-9822

Ali Arslanoğlu 0000-0002-4454-0397

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gemlik, N., Pektaş, A., & Arslanoğlu, A. (2021). COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 3(1), 15-24.
AMA Gemlik N, Pektaş A, Arslanoğlu A. COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sağlık Pro Arş Dergisi. Şubat 2021;3(1):15-24.
Chicago Gemlik, Nilay, Alev Pektaş, ve Ali Arslanoğlu. “COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 3, sy. 1 (Şubat 2021): 15-24.
EndNote Gemlik N, Pektaş A, Arslanoğlu A (01 Şubat 2021) COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 3 1 15–24.
IEEE N. Gemlik, A. Pektaş, ve A. Arslanoğlu, “COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Sağlık Pro Arş Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 15–24, 2021.
ISNAD Gemlik, Nilay vd. “COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 3/1 (Şubat 2021), 15-24.
JAMA Gemlik N, Pektaş A, Arslanoğlu A. COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sağlık Pro Arş Dergisi. 2021;3:15–24.
MLA Gemlik, Nilay vd. “COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, c. 3, sy. 1, 2021, ss. 15-24.
Vancouver Gemlik N, Pektaş A, Arslanoğlu A. COVİD-19 Salgını Sürecinde Twitter Haberciliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Sağlık Pro Arş Dergisi. 2021;3(1):15-24.

SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES