Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 133 - 143, 31.08.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.835665

Öz

Amaç: Bu araştırma gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Vaka-kontrol olarak yapılan araştırma 01.09.2017- 28.12.2018 tarihleri arasında, Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi Obstetri servisinde, doğum yapan primipar anneler ile yapılmıştır. Araştırma gebe bilgilendirme sınıfına katılan 75 anne ve katılmayan 183 anne ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri doğum sonu 6-24 saatleri arasında, araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Doğum Sonu Konfor Ölçeği (DSKÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, X2 testi, t-test ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan kontrol grubundaki annelerin yaş ortalaması 22.97±3.74, vaka grubu annelerin ise 24.01±3.70 olduğu belirlenmiştir. Vaka grubundaki annelerin %37.3'ünün lise, %76.0’ının ev hanımı olduğu, kontrol grubundaki annelerin %40,4'ünün ortaokul mezunu, %85.8'inin ev hanımı olduğu belirlenmiştir. Vaka ve kontrol grubu anneler yaş grubu bakımından istatistiksel olarak benzer, eğitim durumu, eş eğitim durumu ve çalışma durumu bakımından istatistiksel olarak farklı özellikte olduğu saptanmıştır. Vaka ve kontrol grubundaki annelerin Doğum Sonu Konfor Ölçeği toplam ve fiziksel, psikospirutüel ve sosyokültürel konforlarını alt ölçeklerinden aldıkları puan ortalamaları karşılaştırıldığında, istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma sonucunda gebeliğinde bilgilendirme sınıfına katılan annelerin katılmayan annelerle doğum sonu konfor düzeyleri benzer bulunmuştur. Gebe bilgilendirme sınıfında doğum sonu erken dönemde kadının konforunu artırmaya yönelik girişimlerde bulunulması önerilebilir.

Destekleyen Kurum

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Birimi

Proje Numarası

SBF-19004

Teşekkür

Bu çalışma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi SBF-19004 numaralı proje ile desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Doğaner G, Bekar M. Vajinal yolla doğum yapan kadınların erken postpartum dönemde kendisinin ve yenidoğanın bakımına yönelik yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi. 2006; 16(4): 60-70.
  • Akdolun Balkaya N. Postpartum dönemde annelerin bakim gereksinimleri ve ebe- hemşirenin rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 6(2): 42-9
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Pasinlioğlu T. Annelerin doğum sonu yaşam kalitesinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):151-7
  • Bilgin Çıtak N, Coşkuner Potur D. Doğum Sonu Dönem Kanıt Temelli Yaklaşımlar ve Hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(3):81
  • Richards J. Too choosy about choice: the responsibility of the midwife. British Journal of Midwifery. 1997;5, 163-168.
  • Taşkın L, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 15. Baskı. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016.
  • Fenwick J, Barclay L, Schmied V. Struggling to mother: A consequence of inhibitive nursing interactions in the neonatal nursery. The Journal of Perinatal Neonatal Nursing. 2001; 15: 49-64
  • Kolcaba K. Comfort Theory and Practice: a vision for holistic health care and research. New York: Springer Publishing Company. 2003; 57
  • T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü, https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/39427/0/gebe-bilgilendirme-sinifi-gebe-okulu-ve-doguma-hazirlik-ve-danismanlik-merkezlerinin-calisma-usul-ve-esaslari-hakkinda-genelgepdf.pdf 27 Haziran 2022 de erişildi.
  • Akgün İ. Erken Postpartum Dönemde Klinikte Verilen Ebelik Bakımının Annenin Memnuniyet Düzeyine Etkisi (Master Tezi). Sivas: Sivas Üniversitesi; 2016
  • Aksoy Derya A. Sezaryen İle Doğum Yapan Loğusalara Konfor Kuramına Göre Verilen Hemşirelik Bakımının Doğum Sonu Konfor Düzeyine Etkisi (Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi; 2012
  • Karakaplan S. Yıldız H. Doğum sonu konfor ölçeği geliştirme çalışması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(1), 55-65
  • Arslan Özkan H, Bilgin Z. Postnatal Dönem, Kanıta Dayalı Gebelik ve Doğum Yönetimi, Bölüm 11, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019, s359
  • Beydağ KD. Doğum Sonu Dönemde Anneliğe Uyum ve Hemşirenin Rolü. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(6), 479-84
  • Şeker S. Doğuma hazırlık sınıflarının annenin doğum sonu fonksiyonel durumuna ve bebeğini algılamasına etkisi (Doktora Tezi). İzmir: Ege Üniversitesi; 2006.
  • Yılmaz Esencan T, Karabulut Ö, Demir-Yıldırım A, Ertuğrul-Abbasoğlu D ve ark. Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı ve Ten Tene Temas Tercihleri, FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2018; 26(1)1, 31-43 doi.org/10.26650/FNJN.387192
  • Aksakallı M, Çapık A, Ejder Apay S, Pasinlioğlu T, Bayram S. Loğusaların Destek İhtiyaçlarının ve Doğum Sonu Dönemde Alınan Destek Düzeylerinin Belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2012;3(3):129-135
  • Çalışkan Z. Bayat M. Annelerin Bebek Bakımı Uygulamaları ve Etkileyen Faktörler: Bir Kapadoya Örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(2)2: 23-30
  • Coşkun G. Doğum Sonu Bakımın Anneler Tarafından Değerlendirilmesi (Master Tezi). Mersin. Mersin Üniversitesi; 2003.
  • Pınar G, Doğan N, Algıer L, Kaya N, Çakmak F. Annelerin Doğum Sonu Konforunu Etkileyen Faktörler. Dicle Tıp Dergisi. 2009; 36(3): 184-90.
  • İsbir GG, Serçekuş P, Çoker H. Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Deneyimi ve Doğumdan Memnuniyet Üzerine Etkisinin İncelemesi. Türkiye Klinikleri Dergisi. 2015;1(1):10-15
  • Fisher C, Hauck Y, Bayes S, Byrne J. Participant experiences of mindfulness-based childbirth education: aqualitative study. BMC Pregnancy childbirh 2012;12-126.
  • Karadağ F. Gebelere Lohusalık Bakımı ve Bebek Bakımı Konusunda Verilen Eğitimin Etkinliğinin Değerlendirilmesi (Master Tezi). Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi; 2008

Effect of antenatal class on maternal postnatal comfort

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 2, 133 - 143, 31.08.2022
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.835665

Öz

Objective: This research was conducted to determine the effect of participation to the antenatal class on postpartum comfort. Methods: The case-control study was conducted between 01.09.2017 and 28.12.2018, with primiparous mothers who gave birth in the Obstetrics Service of Aydın Gynecology and Childhood Diseases Hospital. The study was conducted with 75 mothers who participated to the antenatal class and 183 mothers who did not. The data of the research were collected by the researcher by face-to-face interview method between 6-24 hours after birth. Personal Information Form and Postpartum Comfort Scale were used to collect data. Descriptive statistics, Chi- square test, t-test and Mann Whitney U test were used to evaluate the data. Results: The mean age of the mothers in the control group was 22.97±3.74, and the mothers in the case group was 24.01±3.70. 37.3% of the mothers in the case group were high school students and 76.0% were housewives, while 40.4% of the mothers in the control group were secondary school graduates and 85.8% were housewives. Case and control group mothers were found to be statistically similar in terms of age group, but statistically different in terms of educational status, husbands educational status and working status. When the mean scores of the mothers in the case and control groups obtained from the Postpartum Comfort Scale total and physical, psychospiritual and sociocultural comfort subscales were compared, it was determined that there was no statistically significant difference. Conclusion: As a result of the research, the postpartum comfort levels of the mothers who participated in the pregnancy information class were found to be similar to the mothers who did not. In the pregnancy information class, it may be recommended to take initiatives to increase the comfort of the woman in the early postpartum period.

Proje Numarası

SBF-19004

Kaynakça

  • Doğaner G, Bekar M. Vajinal yolla doğum yapan kadınların erken postpartum dönemde kendisinin ve yenidoğanın bakımına yönelik yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi. 2006; 16(4): 60-70.
  • Akdolun Balkaya N. Postpartum dönemde annelerin bakim gereksinimleri ve ebe- hemşirenin rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2002; 6(2): 42-9
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Pasinlioğlu T. Annelerin doğum sonu yaşam kalitesinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):151-7
  • Bilgin Çıtak N, Coşkuner Potur D. Doğum Sonu Dönem Kanıt Temelli Yaklaşımlar ve Hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(3):81
  • Richards J. Too choosy about choice: the responsibility of the midwife. British Journal of Midwifery. 1997;5, 163-168.
  • Taşkın L, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 15. Baskı. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2016.
  • Fenwick J, Barclay L, Schmied V. Struggling to mother: A consequence of inhibitive nursing interactions in the neonatal nursery. The Journal of Perinatal Neonatal Nursing. 2001; 15: 49-64
  • Kolcaba K. Comfort Theory and Practice: a vision for holistic health care and research. New York: Springer Publishing Company. 2003; 57
  • T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü, https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/39427/0/gebe-bilgilendirme-sinifi-gebe-okulu-ve-doguma-hazirlik-ve-danismanlik-merkezlerinin-calisma-usul-ve-esaslari-hakkinda-genelgepdf.pdf 27 Haziran 2022 de erişildi.
  • Akgün İ. Erken Postpartum Dönemde Klinikte Verilen Ebelik Bakımının Annenin Memnuniyet Düzeyine Etkisi (Master Tezi). Sivas: Sivas Üniversitesi; 2016
  • Aksoy Derya A. Sezaryen İle Doğum Yapan Loğusalara Konfor Kuramına Göre Verilen Hemşirelik Bakımının Doğum Sonu Konfor Düzeyine Etkisi (Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi; 2012
  • Karakaplan S. Yıldız H. Doğum sonu konfor ölçeği geliştirme çalışması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(1), 55-65
  • Arslan Özkan H, Bilgin Z. Postnatal Dönem, Kanıta Dayalı Gebelik ve Doğum Yönetimi, Bölüm 11, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019, s359
  • Beydağ KD. Doğum Sonu Dönemde Anneliğe Uyum ve Hemşirenin Rolü. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(6), 479-84
  • Şeker S. Doğuma hazırlık sınıflarının annenin doğum sonu fonksiyonel durumuna ve bebeğini algılamasına etkisi (Doktora Tezi). İzmir: Ege Üniversitesi; 2006.
  • Yılmaz Esencan T, Karabulut Ö, Demir-Yıldırım A, Ertuğrul-Abbasoğlu D ve ark. Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı ve Ten Tene Temas Tercihleri, FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2018; 26(1)1, 31-43 doi.org/10.26650/FNJN.387192
  • Aksakallı M, Çapık A, Ejder Apay S, Pasinlioğlu T, Bayram S. Loğusaların Destek İhtiyaçlarının ve Doğum Sonu Dönemde Alınan Destek Düzeylerinin Belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2012;3(3):129-135
  • Çalışkan Z. Bayat M. Annelerin Bebek Bakımı Uygulamaları ve Etkileyen Faktörler: Bir Kapadoya Örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14(2)2: 23-30
  • Coşkun G. Doğum Sonu Bakımın Anneler Tarafından Değerlendirilmesi (Master Tezi). Mersin. Mersin Üniversitesi; 2003.
  • Pınar G, Doğan N, Algıer L, Kaya N, Çakmak F. Annelerin Doğum Sonu Konforunu Etkileyen Faktörler. Dicle Tıp Dergisi. 2009; 36(3): 184-90.
  • İsbir GG, Serçekuş P, Çoker H. Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Deneyimi ve Doğumdan Memnuniyet Üzerine Etkisinin İncelemesi. Türkiye Klinikleri Dergisi. 2015;1(1):10-15
  • Fisher C, Hauck Y, Bayes S, Byrne J. Participant experiences of mindfulness-based childbirth education: aqualitative study. BMC Pregnancy childbirh 2012;12-126.
  • Karadağ F. Gebelere Lohusalık Bakımı ve Bebek Bakımı Konusunda Verilen Eğitimin Etkinliğinin Değerlendirilmesi (Master Tezi). Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi; 2008
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Funda Çınar Say 0000-0003-0572-5126

Ayden Çoban 0000-0002-2189-2488

Proje Numarası SBF-19004
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2021
Kabul Tarihi 24 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çınar Say, F., & Çoban, A. (2022). Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 133-143. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.835665
AMA Çınar Say F, Çoban A. Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Ağustos 2022;15(2):133-143. doi:10.26559/mersinsbd.835665
Chicago Çınar Say, Funda, ve Ayden Çoban. “Gebe Bilgilendirme sınıfına katılımın doğum Sonu Konfora Etkisi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15, sy. 2 (Ağustos 2022): 133-43. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.835665.
EndNote Çınar Say F, Çoban A (01 Ağustos 2022) Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15 2 133–143.
IEEE F. Çınar Say ve A. Çoban, “Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 15, sy. 2, ss. 133–143, 2022, doi: 10.26559/mersinsbd.835665.
ISNAD Çınar Say, Funda - Çoban, Ayden. “Gebe Bilgilendirme sınıfına katılımın doğum Sonu Konfora Etkisi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 15/2 (Ağustos 2022), 133-143. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.835665.
JAMA Çınar Say F, Çoban A. Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2022;15:133–143.
MLA Çınar Say, Funda ve Ayden Çoban. “Gebe Bilgilendirme sınıfına katılımın doğum Sonu Konfora Etkisi”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 15, sy. 2, 2022, ss. 133-4, doi:10.26559/mersinsbd.835665.
Vancouver Çınar Say F, Çoban A. Gebe bilgilendirme sınıfına katılımın doğum sonu konfora etkisi. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2022;15(2):133-4.

MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.