Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlk ve Acil Yardım Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete Ve Şiddette Mesleki Rollerine İlişkin Tutumları

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 114 - 124, 30.09.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.785559

Öz

Amaç: Araştırma ilk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddet ve şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel olarak yapılan araştırmanın örneklemini Arel Üniversitesi İlk ve Acil Yardım Programında okuyan ve çalışmayı kabul eden 240 öğrenci oluşturdu. Veriler; Demografik Bilgi Formu, Şiddete İlişkin Tutum Ölçeği ve Sağlık Personelinin Şiddette Mesleki Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler; yüzdelik, sayı, ortalama, student t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal-Wallis, Mann Whitney U ve post hoc test/ tamhane testleriyle değerlendirildi.
Bulgular: Kız öğrenciler ve baba eğitim düzeyi lise ve üzeri olanlar şiddete karşı geleneksel tutum gösterdikleri bulunmuştır (p<0.05). Öğrencilerin cinsiyet ile şiddete ilişkin eğitim alma isteği arasında (p=0.003) ve cinsiyet ile bildirim yapma arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p=0.024). Öğrencilerin şiddete ilişkin tutum ölçeği genel puan ortalaması (77.18±11.90) ve sağlık personellerinin mesleki rollerine ilişkin tutum ölçeği (59.30±8.08) puan ortalaması incelendiğinde, şiddeti normalleştiren geleneksel bakış açısına sahip oldukları saptanmıştır.
Sonuç: İlk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddette geleneksel yaklaşım sergiledikleri ancak mesleki destekleyici rollerinde çağdaş bir yaklaşım gösterdikleri saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilere mesleki bilgi ve becerinin kazandırılmasının yanı sıra kadına yönelik şiddet konusunda da farkındalık ve duyarlılık kazandırılması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır

Proje Numarası

-

Teşekkür

Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Agrawal S, Banerjee A. (2010). Perception of violence against women among future health professionals in an Industrial Township. Industiral Psychiatry Journal, 19(2), 90-93.
  • Baysan L. (2006). Hemşire ve ebelerin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanımalarına ilişkin ölçek geliştirme. Sağlık ve Toplum Dergisi, 16(2), 101-112.
  • Besser A. (2005). The apple does not fall far from the tree: attachment styles and personality vulnerabilities to depression in three generations of women. Personal Soc Psychol Bull, 31(8), 1052–1073.
  • Bessette HD, Peterson SS. (2002). Attitudes of adult nurse practitioner students toward women experiencing domestic violence. Journal of Nursing Education, 41(5), 27–30.
  • Bozkurt ÖD, Daşıkan Z, Kavlak O, Şirin A. (2013). Ebelik Öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 99-107.
  • Connor P. Nouer S. Speck P. Mackey S. Tipton NG. (2013). Nursing students and intimate partner violence education: improving and integrating knowledge into health care curricula. Journal of Professional Nursing, 29(4), 233-239.
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Apay SE, Aydın A, Pasinlioğlu T. (2015). Ebe ve hemşirelere verilen eğitimin kadına yönelik aile içi şiddete ilişkin tutumlarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 138- 148.
  • Çetinkaya SK. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi, Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2), 21-43.
  • Chang JC, Cluss PA, Ranieri L et al. (2005). Health care interventions for intimate partner violence: what women want. Womens Health Issues, 15(1): 21-30.
  • Dağlar G, Bilgic D, Demirel G. (2017). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(4), 220-228.
  • Hurley KF, Brown-Maher T, Campbell SG et al. (2005). Emergency department patients' opinions of screening for intimate partner violence among women. Emergency Medicine Journal, 22(2): 97-98.
  • Gharaibeh MK, Abu-Baker NN, Aji S. (2012). Attitudes toward and justification for wife abuse among Syrian medical and nursing students. Journal of Transcultural Nursing, 23(3), 297–305.
  • Gömbül Ö. (2000). Hemşirelerin ailede kadına esi tarafından uygulanan şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 1, 19-32.
  • Güler N, Tel H, Tuncay F.Ö. Kadının Aile İçinde Yaşanan Şiddete Bakışı, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005, 27 (2), 51- 56.
  • Kanbay Y, Işık E, Yavuzaslan M, Keleş S. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 107-119.
  • Kaplan S, Akalın A, Pınar G, Yılmazer T. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(1), 26-35.
  • Karabulutlu Ö. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddete ilişkin deneyimleri ve tutumları. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 4(1), 27-34.
  • Mandt AK. (1993). Cirriculum revolution in action: nursing and crisis intervention for victims of family violence. Journal of Nursing Education, 32(1), 7-12.
  • Marshall GA, Furr LA. (2010). Factors that affect women’s attitudes toward domestic violence in Turkey. Violence and Victim, 25(2), 265-277.
  • McCauley J, Kern DE, Kolodner K, Dereotu L, Schroeder AF, DeChant HK, Ryden J, Bas EB, Derogatis LR.(1995). The "battering syndrome": prevalence and clinical characteristics of domestic violence in primary care internal medicine practices. Annals of Internal Medicine, 123, 737-746
  • McLoughlin E, Lee D, Letellier P.(1993). Emergency department response to domestic violence-California.JAMA-Journal of the American Medical Association, 42(32), 617-620.
  • Newman JD, Sheehan KM, Powell EC. (2005). Screening for intimate partner violence in the pediatric emergency department. Pediatric Emergency Care, 21(2): 79-83.
  • Pakieser RA, Lenaghan PA, Muelleman RA. (1998). Battered women: where they go for help. Journal of Emergency Nursing, 24(1), 16-19.
  • Sabancıoğulları S, Taşkın FY, Ar E, Çakmaktepe G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 35-43.
  • Shao AT. (2002)Marketing Research: An Aid to Decision Making, Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning.
  • Silva CD, Oliveira Gomes VL, Oliveira DC, Marques SC , Fonseca AD, Martins SR.(2015). Social representation of domestic violence against women among Nursing Technicians and Community Agents. Revista da Escola de Enfermagem Da USP, 49(1), 22-29.
  • Toraman AU. (2015). Identi cation of ıntimate partner violence in health care settings: Why health care providers ask (or don’t) about ıntimate partner violence? Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nurs-Special Topics,1(2), 12-18.
  • Tunçel EK, Dündar C, Peşker Y. (2007). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Aile İçi Şiddet Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Genel Tıp Dergisi, 17(2), 105-110.
  • Ustaoğlu A. (2015). Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, 83-84 Erişim yeri: http://www.hips.hacettepe.edu.tr/ KKSA-TRAnaRaporKitap26Mart.pdf
  • Waiselfisz JJ.(2012). Mapa da violência. Atualização: homicídio de mulheres no Brasil. Cebela; Flacso-Brasil. http://mapadaviolencia.org.br/pdf2012/MapaViolencia2012_atual_mulheres.pdf
  • World Health Organization. Intimate partner and sexual VAW. 2017 Retrived from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs239/en/ Accessed: 06.04.2018

Attitudes of First Aid and Emergency Aid Students Regarding Violence Against Women and Their Professional Roles in Violence

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 114 - 124, 30.09.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.785559

Öz

Objective: The research was carried out to determine the attitudes and effective factors of first and emergency students about their professional roles in violence and violence against women.
Methods: The sample of the cross-sectional study consisted of 240 students who attended the Arel University First and Emergency Aid Program and accepted to work. Data; The Demographic Information Form was collected using the Attitude Scale towards Violence and the Attitude Scale towards the Professional Roles of Health Care Professionals in Violence. Data; Percentage, number, mean, student t test, one-way analysis of variance (ANOVA), kruskal-wallis, mann whitney U and post hoc test / tamhane tests.
Results: It was found that female students and those whose father's education level is high school and above have a traditional attitude towards violence (p<0.05). A statistically significant difference was found between the students' desire to receive education about gender and violence (p=0.003) and between gender and reporting (p=0.024). When the general point average of the students' attitude towards violence scale (77.18±11.90) and the attitude scale towards the professional roles of health personnel (59.30±8.08) were examined, it was found that they had a traditional perspective that normalizes violence.
Conclusion: It has been determined that first aid and emergency aid students display a traditional approach to violence against women, but a contemporary approach in their professional supportive roles. In line with these results; In addition to providing students with professional knowledge and skills, it is recommended to raise awareness and sensitivity about violence against women.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Agrawal S, Banerjee A. (2010). Perception of violence against women among future health professionals in an Industrial Township. Industiral Psychiatry Journal, 19(2), 90-93.
  • Baysan L. (2006). Hemşire ve ebelerin kadına yönelik şiddet belirtilerini tanımalarına ilişkin ölçek geliştirme. Sağlık ve Toplum Dergisi, 16(2), 101-112.
  • Besser A. (2005). The apple does not fall far from the tree: attachment styles and personality vulnerabilities to depression in three generations of women. Personal Soc Psychol Bull, 31(8), 1052–1073.
  • Bessette HD, Peterson SS. (2002). Attitudes of adult nurse practitioner students toward women experiencing domestic violence. Journal of Nursing Education, 41(5), 27–30.
  • Bozkurt ÖD, Daşıkan Z, Kavlak O, Şirin A. (2013). Ebelik Öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 99-107.
  • Connor P. Nouer S. Speck P. Mackey S. Tipton NG. (2013). Nursing students and intimate partner violence education: improving and integrating knowledge into health care curricula. Journal of Professional Nursing, 29(4), 233-239.
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Apay SE, Aydın A, Pasinlioğlu T. (2015). Ebe ve hemşirelere verilen eğitimin kadına yönelik aile içi şiddete ilişkin tutumlarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 138- 148.
  • Çetinkaya SK. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi, Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2), 21-43.
  • Chang JC, Cluss PA, Ranieri L et al. (2005). Health care interventions for intimate partner violence: what women want. Womens Health Issues, 15(1): 21-30.
  • Dağlar G, Bilgic D, Demirel G. (2017). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(4), 220-228.
  • Hurley KF, Brown-Maher T, Campbell SG et al. (2005). Emergency department patients' opinions of screening for intimate partner violence among women. Emergency Medicine Journal, 22(2): 97-98.
  • Gharaibeh MK, Abu-Baker NN, Aji S. (2012). Attitudes toward and justification for wife abuse among Syrian medical and nursing students. Journal of Transcultural Nursing, 23(3), 297–305.
  • Gömbül Ö. (2000). Hemşirelerin ailede kadına esi tarafından uygulanan şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 1, 19-32.
  • Güler N, Tel H, Tuncay F.Ö. Kadının Aile İçinde Yaşanan Şiddete Bakışı, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005, 27 (2), 51- 56.
  • Kanbay Y, Işık E, Yavuzaslan M, Keleş S. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 107-119.
  • Kaplan S, Akalın A, Pınar G, Yılmazer T. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi, 2(1), 26-35.
  • Karabulutlu Ö. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddete ilişkin deneyimleri ve tutumları. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 4(1), 27-34.
  • Mandt AK. (1993). Cirriculum revolution in action: nursing and crisis intervention for victims of family violence. Journal of Nursing Education, 32(1), 7-12.
  • Marshall GA, Furr LA. (2010). Factors that affect women’s attitudes toward domestic violence in Turkey. Violence and Victim, 25(2), 265-277.
  • McCauley J, Kern DE, Kolodner K, Dereotu L, Schroeder AF, DeChant HK, Ryden J, Bas EB, Derogatis LR.(1995). The "battering syndrome": prevalence and clinical characteristics of domestic violence in primary care internal medicine practices. Annals of Internal Medicine, 123, 737-746
  • McLoughlin E, Lee D, Letellier P.(1993). Emergency department response to domestic violence-California.JAMA-Journal of the American Medical Association, 42(32), 617-620.
  • Newman JD, Sheehan KM, Powell EC. (2005). Screening for intimate partner violence in the pediatric emergency department. Pediatric Emergency Care, 21(2): 79-83.
  • Pakieser RA, Lenaghan PA, Muelleman RA. (1998). Battered women: where they go for help. Journal of Emergency Nursing, 24(1), 16-19.
  • Sabancıoğulları S, Taşkın FY, Ar E, Çakmaktepe G. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ve şiddette mesleki role ilişkin tutumları, benlik saygıları ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 35-43.
  • Shao AT. (2002)Marketing Research: An Aid to Decision Making, Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning.
  • Silva CD, Oliveira Gomes VL, Oliveira DC, Marques SC , Fonseca AD, Martins SR.(2015). Social representation of domestic violence against women among Nursing Technicians and Community Agents. Revista da Escola de Enfermagem Da USP, 49(1), 22-29.
  • Toraman AU. (2015). Identi cation of ıntimate partner violence in health care settings: Why health care providers ask (or don’t) about ıntimate partner violence? Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nurs-Special Topics,1(2), 12-18.
  • Tunçel EK, Dündar C, Peşker Y. (2007). Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Aile İçi Şiddet Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Genel Tıp Dergisi, 17(2), 105-110.
  • Ustaoğlu A. (2015). Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, 83-84 Erişim yeri: http://www.hips.hacettepe.edu.tr/ KKSA-TRAnaRaporKitap26Mart.pdf
  • Waiselfisz JJ.(2012). Mapa da violência. Atualização: homicídio de mulheres no Brasil. Cebela; Flacso-Brasil. http://mapadaviolencia.org.br/pdf2012/MapaViolencia2012_atual_mulheres.pdf
  • World Health Organization. Intimate partner and sexual VAW. 2017 Retrived from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs239/en/ Accessed: 06.04.2018
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ezgi Şahin 0000-0002-5971-2964

İlkay Güngör 0000-0002-9446-6148

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, E., & Güngör, İ. (2020). İlk ve Acil Yardım Öğrencilerinin Kadına Yönelik Şiddete Ve Şiddette Mesleki Rollerine İlişkin Tutumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(2), 114-124. https://doi.org/10.38108/ouhcd.785559