Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU HARCAMALARININ FİNANSMANI VERGİLER İLE Mİ YOKSA BORÇLANMA İLE Mİ SAĞLANMAKTA

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 123 - 149, 21.06.2017

Öz

Kamu hizmetlerinin bedeli olarak kabul edilen vergi
gelirleri devletin temel finansman kaynağıdır. Borçlanma vergi gelirlerinden
sonra en sık başvurulan finansman kaynağı olarak yerini almaktadır. Ancak kimi
zaman vergi gelirlerinin önüne geçtiği görülmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de
kamu harcamalarının finansmanının vergi gelirleri ile mi yoksa borçlanma
gelirleri ile mi sağlandığı sorusu 2006-2016 dönemine ait yıllık veriler
kullanılarak cevaplandırılmaya çalışılmıştır. Kamu harcamaları, konsolide bütçe
harcamaları tasnifine tabi tutulmuş, merkezi yönetim bütçesine ait gelir ve
gider rakamlarına yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Acar F. (2013). Türkiye Ekonomisine Genel Bakış (2001-2013), ÇSBG Çalışma Dünyası Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Ekim-Aralık, ss. 15-32.
  • Açba S. (1995). Devlet Borçlanması, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF, Afyon.
  • Akalın G. (1986). Kamu Ekonomisi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Akdoğan A. (2011). Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Aksoy, Ş. (1994), Kamu Maliyesi, 2. Baskı, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Bulutoğlu K. (1981). Kamu Ekonomisine Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Çeliköz Sağlam Y. Ve Yukacı İ. (2016), Konsolide Bütçe Açıkları ve İç Borç-Dış Borç İlişkisi: Türkiye Örneği, İnsan ve toplum Bilimleri Araştırmaları dergisi, 2016, Cilt 5, Sayı 3, Ekonomi & İşletme Özel sayısı
  • Çoban O., Doğanalp N. ve Uysal D. (2008), Türkiye’de Kamu İç Borçlanmasının Makroekonomik Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:20
  • Dilekli S, Yeşilkaya K. (2002). Maastricht Kriterleri, DPT, Ankara.
  • Edizdoğan N. (2008). Kamu Bütçesi, Ekin Basım Yayım Dağıtım, Bursa.
  • Eker A. (2004). Kamu Maliyesi, Birleşik Matbaa, İzmir.
  • Erginay A. (1990). Kamu Maliyesi, Savaş Yayınları, Ankara.
  • Eser L. Y. , Ela M. (2015). Avrupa Borç Krizi: Nasıl, Neden ve Nereye?, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 10 (1), 209-232.
  • Güven S. (2001), Sermaye Hareketlerinin Nedenleri, Etkileri ve Türkiye Örneği, İktisat İşletme ve Finans Dergisi, Sayı:16
  • Karakurt B. (2010). Küresel Mali Krizi Önlemede Maliye Politikasının Rolü ve Türkiye’nin Krize Maliye Politikası Cevabı, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2
  • Kaya D. G. , Kaygısız A. D. (2015). 2008 Küresel Krizi ve Sonrasında Türkiye’de Uygulanan Maliye Politikalarına Genel Bir Bakış, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, ss.171-194.
  • Göker Z. (2014). Küresel Kriz Sonrası Maliye Politikalarında Değişim ve Mali Tuzak Riski, Çalışma ve Toplum Dergisi, 2014/1, ss.103-116.
  • Landau, D.L. (1986), ‘Government and Economic Growth in the Less Developed Countries: An Empirical Study for 1960-1980’, Economic Development and Cultural Change, 35/1, pp: 35-75.
  • Uluatam Ö. (2012). Kamu Maliyesi, İmaj Yayınevi, Ankara.
  • Karayılmazlar E. (ed.) (2011). Kamu Maliyesi, Süleyman Ulutürk, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Opuş S. (2002), Dış Borçlanmanın Sınırı ve Türkiye, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 19
  • Orta Vadeli Program (2010-2012), www.bumko.gov.tr .
  • Öncel M., Kumrulu A. , Çağan N. (2013). Vergi Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Öztürk N. (2014). Maliye Politikası, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
  • Pehlivan O. (1994). Kamu Maliyesine Giriş, Yıldızlar Matbaacılık, Trabzon.
  • Şener O. (2010): Kamu Ekonomisi, Beta Basım, İstanbul.
  • Şimşek, H. A. (2007), Türkiye’de 2000 Sonrasında Uygulanan İstikrar Programlarının Kamu Maliyesine Etkileri, Finans Politik&Ekonomik Yorumlar, Sayı:44
  • Ulusoy A. (2006). Maliye Politikası, Mikro Yayıncılık, Konya.
  • TOBB (2009). 2009 Ekonomik Rapor, Yayın No: 2010/110, Ankara.
  • Tosuner M. , Arıkan Z. (2009). Türk Vergi Sistemi, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF, İzmir.
  • Türk İ. (1989). Maliye Politikası, S Yayınları, Ankara.
  • Türk İ. (1992). Kamu Maliyesi, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • WEB_1: http://www.bumko.gov.tr/TR,138/analitik-butce-siniflandirmasi.html (Erişim Tarihi: 09.03.2017).
  • 5811 Sayılı Kanun. Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılması hakkında kanun. Kabul Tarihi: 13/11/2008.
  • 5811 Sayılı Kanuna İlişkin Tebliğ. Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılması hakkında kanuna ilişkin genel tebliğ. R. Gazete Tarih: 07/04/2011. Sayı: 27898.
  • 5018 Sayılı Kanun Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Hakkında Kanun. Kabul Tarihi: 10/12/2003
  • www.kalkınma.gov.tr
  • www.hazine.gov.tr
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 123 - 149, 21.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Acar F. (2013). Türkiye Ekonomisine Genel Bakış (2001-2013), ÇSBG Çalışma Dünyası Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Ekim-Aralık, ss. 15-32.
  • Açba S. (1995). Devlet Borçlanması, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF, Afyon.
  • Akalın G. (1986). Kamu Ekonomisi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Akdoğan A. (2011). Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Aksoy, Ş. (1994), Kamu Maliyesi, 2. Baskı, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Bulutoğlu K. (1981). Kamu Ekonomisine Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • Çeliköz Sağlam Y. Ve Yukacı İ. (2016), Konsolide Bütçe Açıkları ve İç Borç-Dış Borç İlişkisi: Türkiye Örneği, İnsan ve toplum Bilimleri Araştırmaları dergisi, 2016, Cilt 5, Sayı 3, Ekonomi & İşletme Özel sayısı
  • Çoban O., Doğanalp N. ve Uysal D. (2008), Türkiye’de Kamu İç Borçlanmasının Makroekonomik Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:20
  • Dilekli S, Yeşilkaya K. (2002). Maastricht Kriterleri, DPT, Ankara.
  • Edizdoğan N. (2008). Kamu Bütçesi, Ekin Basım Yayım Dağıtım, Bursa.
  • Eker A. (2004). Kamu Maliyesi, Birleşik Matbaa, İzmir.
  • Erginay A. (1990). Kamu Maliyesi, Savaş Yayınları, Ankara.
  • Eser L. Y. , Ela M. (2015). Avrupa Borç Krizi: Nasıl, Neden ve Nereye?, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 10 (1), 209-232.
  • Güven S. (2001), Sermaye Hareketlerinin Nedenleri, Etkileri ve Türkiye Örneği, İktisat İşletme ve Finans Dergisi, Sayı:16
  • Karakurt B. (2010). Küresel Mali Krizi Önlemede Maliye Politikasının Rolü ve Türkiye’nin Krize Maliye Politikası Cevabı, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 2
  • Kaya D. G. , Kaygısız A. D. (2015). 2008 Küresel Krizi ve Sonrasında Türkiye’de Uygulanan Maliye Politikalarına Genel Bir Bakış, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, ss.171-194.
  • Göker Z. (2014). Küresel Kriz Sonrası Maliye Politikalarında Değişim ve Mali Tuzak Riski, Çalışma ve Toplum Dergisi, 2014/1, ss.103-116.
  • Landau, D.L. (1986), ‘Government and Economic Growth in the Less Developed Countries: An Empirical Study for 1960-1980’, Economic Development and Cultural Change, 35/1, pp: 35-75.
  • Uluatam Ö. (2012). Kamu Maliyesi, İmaj Yayınevi, Ankara.
  • Karayılmazlar E. (ed.) (2011). Kamu Maliyesi, Süleyman Ulutürk, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Opuş S. (2002), Dış Borçlanmanın Sınırı ve Türkiye, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 19
  • Orta Vadeli Program (2010-2012), www.bumko.gov.tr .
  • Öncel M., Kumrulu A. , Çağan N. (2013). Vergi Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Öztürk N. (2014). Maliye Politikası, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
  • Pehlivan O. (1994). Kamu Maliyesine Giriş, Yıldızlar Matbaacılık, Trabzon.
  • Şener O. (2010): Kamu Ekonomisi, Beta Basım, İstanbul.
  • Şimşek, H. A. (2007), Türkiye’de 2000 Sonrasında Uygulanan İstikrar Programlarının Kamu Maliyesine Etkileri, Finans Politik&Ekonomik Yorumlar, Sayı:44
  • Ulusoy A. (2006). Maliye Politikası, Mikro Yayıncılık, Konya.
  • TOBB (2009). 2009 Ekonomik Rapor, Yayın No: 2010/110, Ankara.
  • Tosuner M. , Arıkan Z. (2009). Türk Vergi Sistemi, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF, İzmir.
  • Türk İ. (1989). Maliye Politikası, S Yayınları, Ankara.
  • Türk İ. (1992). Kamu Maliyesi, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • WEB_1: http://www.bumko.gov.tr/TR,138/analitik-butce-siniflandirmasi.html (Erişim Tarihi: 09.03.2017).
  • 5811 Sayılı Kanun. Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılması hakkında kanun. Kabul Tarihi: 13/11/2008.
  • 5811 Sayılı Kanuna İlişkin Tebliğ. Bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılması hakkında kanuna ilişkin genel tebliğ. R. Gazete Tarih: 07/04/2011. Sayı: 27898.
  • 5018 Sayılı Kanun Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Hakkında Kanun. Kabul Tarihi: 10/12/2003
  • www.kalkınma.gov.tr
  • www.hazine.gov.tr
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrem Erasa

Nagihan Özkanca Andıç

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2017
Kabul Tarihi 18 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erasa, İ., & Özkanca Andıç, N. (2017). KAMU HARCAMALARININ FİNANSMANI VERGİLER İLE Mİ YOKSA BORÇLANMA İLE Mİ SAĞLANMAKTA. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 123-149.

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823