Research Article
BibTex RIS Cite

Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşire ve Ebelerin Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2024, , 40 - 47, 30.04.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1394456

Abstract

Amaç: Kan transfüzyonu, gerçekte bir doku nakli olup, gelişebilecek komplikasyonlar hayati önem arzeder. Bu nedenle transfüzyonu yapacak olan sağlık personellerinin bu konuda eğitimli olması gerekmektedir. Çalışmamızda hastanemizde görevli hemşire ve ebelerin transfüzyon konusunda bilgi düzeyini belirlemeyi amaçladık.
Materyal-Metod: Çalışmaya Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi’nde görevli 514’ü (%96,3) hemşire, 20 si (%3.7) ebe olmak üzere toplam 534 kişi alınmıştır. Kullanılan anket formu kişisel bilgileri içeren 9, transfüzyon öncesi bilgileri değerlendiren 9, kan transfüzyon süreci ile ilgili 7, kan ve kan ürünleri ile ilgili 6, kan transfüzyon reaksiyonu ile ilgili 3 adet soru içermektedir. Anketten aldıkları puana göre katılımcılar, grup I (0-85) ve grup II (86-100) olmak üzere iki alt gruba ayrıldı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 30.28±7.60 (18-55) yıl idi. Anket sorularından, transfüzyon öncesi hemşirelik sorumluluklarına ilişkin sorulara %93.28, transfüzyon sürecine ait sorulara %95.2 transfüzyon reaksiyonlarını tanımlama ve yönetme ile ilgili sorulara %94.5, kan ve kan ürünleri ile ilgili bilgi düzeylerini değerlendiren sorulara %71.71 oranında doğru cevap alındı.
Sonuç: Kan ve kan ürünleri transfüzyonu belli bir bilgi düzeyi gerektiren karmaşık bir süreçtir. Genel olarak hastanemizde görevli hemşire ve ebelerin eğitim durumu, daha önce aldıkları hizmet içi transfüzyon eğitimi, transfüzyon ve reaksiyon tecrübesi ile orantılı olarak iyi bir transfüzyon becerisine sahip olduğunu söyleyebiliriz.

References

  • Altuntaş F. (2019). Transfüzyon tıbbı temel klinik prensipleri. Birinci baskı. Ankara. Alter yayıncılık. Barın S, Polat H. (2023). Hemşirelerin kan transfüzyonu hakkında bilgi ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 32(1), 71-81.
  • Bediako, A. A., Ofosu-Poku, R., & Druye, A. A. (2021). Safe blood transfusion practices among nurses in a major referral center in Ghana. Advances in Hematology, 2:2021, 6739329.
  • Bolton‐Maggs, P. H. B. (2017). Serious hazards of transfusion–conference report: celebration of 20 years of UK haemovigilance. Transfusion Medicine, 27(6), 393-400.
  • Davis, R., Vincent, C., Sud, A., Noel, S., Moss, R., Asgheddi, M., Abdur-Rahman, I., & Murphy, M. (2012). Consent to transfusion: patients' and healthcare professionals' attitudes towards the provision of blood transfusion information. Transfusion Medicine, 22(3), 167-172.
  • Dubey, A., Sonker, A., & Chaudhary, R. K. (2013). Evaluation of health care workers’ knowledge and functioning of blood centres in north India: a questionnaire based survey. Transfusion and Apheresis Science, 49(3), 565-570.
  • Eichbaum, Q., Shan, H., Goncalez, T. T., Duits, A. J., Knox, P., Reilly, J., & Andrews, D. (2014). Global health and transfusion medicine: education and training in developing countries. Transfusion, 54(7),1893-1898.
  • Encan, B, Akin S. (2019). Knowledge of blood transfusion among nurses. J Contin Educ Nurs. 1;50(4), 176-182. (Erşim Tarihi:15.02.2024 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30942892/).
  • Freixo, A., Matos, I., Leite, A., Silva, A., Bischoff, F., Carvalho, M., Monteiro, C., Ferreira, A., Fernandes, S., Lemos, N., Delgado, B., Gomes, H., Regalado, M., Sabio, F., Cardoso, F., Koch, M. D. C., Ramos, L. & Araújo, F. (2017). Nurses knowledge in Transfusion Medicine in a Portuguese university hospital: the impact of an education. Blood Transfusion, 15(1), 49.
  • Güleryüz, M. A., & DAL, Ü. (2015). Kan ve kan ürünleri transfüzyonu konusunda hemşirelerin bilgi düzeyinin belirlenmesi. Lefkoşa, KKTC Yakın Doğu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, Z., Çalışır, H., & Çiçek, Z. (2008). Ebelik/Hemşirelik Öğrencilerinin Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ile İlgili Bilgileri/ Knowledges About Blood and Nursing Student. Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 18(3), 112- 118.
  • Hijji, B., Parahoo, K., Hussein, M. M., & Barr, O. (2013). Knowledge of blood transfusion among nurses. Journal of clinical nursing, 22(17-18), 2536-2550.
  • Hsieh, M. Y., Chen, J. S., & Yin, C. H. (2023). Investigation of the patients with recurrent acute transfusion reactions: A single tertiary medical centre experience. Journal of International Medical Research, 51(7), 03000605231181733.
  • Hsieh, P. L., Chen, S. H., & Chang, L. C. (2018). School nurses’ perceptions, knowledge, and related factors associated with evidence-based practice in Taiwan. International journal of environmental research and public health, 15(9), 1845.
  • Karadoğan İ. (2015). Kan bankacılığı, transfüzyon tıbbı ve aferez. M. Bayık (Ed.), Transfüzyon komplikasyonları (p. 128-140).
  • Köroğlu, E. Y., & Altıntaş, N. D. (2018). Kritik hastada transfüzyon ilkeleri ve transfüzyon reaksiyonları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 71(2), 96-104.
  • Mohd Noor, N. H., Saad, N. H., Khan, M., Hassan, M. N., Ramli, M., Bahar, R., S Mohamed Yusoff, S., Iberahim, S., Wan Ab Rahman, W.S., Zulkafli, Z. & Islam, M. A. (2021). Blood transfusion knowledge among nurses in Malaysia: a university hospital experience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11194.
  • Muche, Y., Gelaw, Y., Atnaf, A., & Getaneh, Z. (2023). Blood Transfusion Complications and Associated Factors Among Blood-Transfused Adult Patients at Debre Markos Comprehensive Specialized Hospital, Ethiopia: A Cross Sectional Study. Journal of Blood Medicine, 389-398.
  • Pavenski, K., Stanworth, S., Fung, M., Wood, E. M., Pink, J., Murphy, M. F., Hume, H., Nahirniak, S., Webert, K. E., Tanael, S., Landry, D., & Shehata, N. (2018). Quality of evidence-based guidelines for transfusion of red blood cells and plasma: a systematic review. Transfusion Medicine Reviews, 32(3), 135-143.
  • Piri, A. R., Shahraki, V. A., Moien, A. A., Mardani, H. M., & Taghavi, M. R. (2009). Evaluation of knowledge of healthcare workers in hospitals of Zabol city on proper methods of blood and components transfusion. Asian journal of transfusion science, 3(2), 78-81.
  • Robinson, S., Harris, A., Atkinson, S., Atterbury, C., Bolton-Maggs, P., Elliott, C., Hawkins, T., Hazra, E., Howell, C., New, H., Shackleton, T., Shreeve, K., & Taylor, C. (2018). The administration of blood components: a British Society for Haematology Guideline. Transfusion medicine (Oxford, England), 28(1), 3-21.
  • Şahin, H. (2006). Hemşirelerin kan transfüzyonlarına yönelik bilgi düzeyleri ve buna eğitimin etkisi (Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Savage, W. J. (2016). Transfusion reactions. Hematology/Oncology Clinics, 30(3), 619-634. Ulusal Hemovijilans Rehberi 2016 (Erişim tarihi: 09.09.2021. https://shgmkanhizmetleridb.saglik.gov.tr/TR71524/ulusal-hemovijilans-rehberi-versiyon-1- 2016.html). Yıldızbaş, Barın, S. (2019). Hemşirelerin kan transfüzyonu hakkinda bilgi düzeylerinin ve uygulama basamaklarini gerçekleştirme durumlarinin değerlendirilmesi. (Master's thesis, T.C. Atatürk Üniversitesi Sağlik Bilimleri Enstitüsü).
  • Yu, Y., & Lian, Z. (2023). Update on transfusion-related acute lung injury: an overview of its pathogenesis and management. Frontiers in Immunology, 14, 1175387.

Determination of the Knowledge Level of Nurses and Midwives Working at A University Hospital About Transfusion of Blood and Blood Products

Year 2024, , 40 - 47, 30.04.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1394456

Abstract

OBJECTIVES: Blood transfusion is actually a tissue transplant and the possible complications are of vital importance. Thus, the healthcare personnel, who will perform the transfusion, should be trained in this regard. The aim of the present study is to determine the knowledge level of the nurses and midwives working at our hospital, about transfusion.
BACKGROUND: Blood transfusion is one of the most common and risky procedures in hospitals. Therefore, complications related to blood transfusion should be known to all nurses and midwives. In this study, we found that the in-service training of the participants about transfusion and education levels is important in terms of determining the adequacy of this training. In addition to the level of education, knowledge and skills about transfusion have an important place.

METHODS: A total of 534 healthcare professionals working at the Medical Faculty Hospital of Sivas Cumhuriyet University were included in the study. 514 (96.3%) of them were nurses and 20 (3.7%) were midwives. The questionnaire includes 9 questions about personal information, 9 questions on knowledge about pre-transfusion, 7 questions on the process of blood transfusion, 6 questions on blood and blood products, and 3 questions about the blood transfusion reaction. According to the scores taken in the questionnaire, the participants were divided in two sub-groups as group I (0-85) and group II (86-100).
RESULTS: Mean age of the participants was 30.28±7.60 (18-55) years. In the questionnaire, correct answer rate of the participants was 93.28% in questions about nursing responsibilities before transfusion, 95.2% in questions about transfusion process, 94.5% in questions about identifying and managing transfusion reactions, and 71.71% in questions about knowledge levels of blood and blood products.
CONCLUSION: Transfusion of blood and blood products is a complex process requiring a specific knowledge level. In general, it can be asserted that the nurses and midwives working at the hospital have good transfusion skills in parallel to their education, previous in-service transfusion training and their transfusion and reaction experiences.

References

  • Altuntaş F. (2019). Transfüzyon tıbbı temel klinik prensipleri. Birinci baskı. Ankara. Alter yayıncılık. Barın S, Polat H. (2023). Hemşirelerin kan transfüzyonu hakkında bilgi ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 32(1), 71-81.
  • Bediako, A. A., Ofosu-Poku, R., & Druye, A. A. (2021). Safe blood transfusion practices among nurses in a major referral center in Ghana. Advances in Hematology, 2:2021, 6739329.
  • Bolton‐Maggs, P. H. B. (2017). Serious hazards of transfusion–conference report: celebration of 20 years of UK haemovigilance. Transfusion Medicine, 27(6), 393-400.
  • Davis, R., Vincent, C., Sud, A., Noel, S., Moss, R., Asgheddi, M., Abdur-Rahman, I., & Murphy, M. (2012). Consent to transfusion: patients' and healthcare professionals' attitudes towards the provision of blood transfusion information. Transfusion Medicine, 22(3), 167-172.
  • Dubey, A., Sonker, A., & Chaudhary, R. K. (2013). Evaluation of health care workers’ knowledge and functioning of blood centres in north India: a questionnaire based survey. Transfusion and Apheresis Science, 49(3), 565-570.
  • Eichbaum, Q., Shan, H., Goncalez, T. T., Duits, A. J., Knox, P., Reilly, J., & Andrews, D. (2014). Global health and transfusion medicine: education and training in developing countries. Transfusion, 54(7),1893-1898.
  • Encan, B, Akin S. (2019). Knowledge of blood transfusion among nurses. J Contin Educ Nurs. 1;50(4), 176-182. (Erşim Tarihi:15.02.2024 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30942892/).
  • Freixo, A., Matos, I., Leite, A., Silva, A., Bischoff, F., Carvalho, M., Monteiro, C., Ferreira, A., Fernandes, S., Lemos, N., Delgado, B., Gomes, H., Regalado, M., Sabio, F., Cardoso, F., Koch, M. D. C., Ramos, L. & Araújo, F. (2017). Nurses knowledge in Transfusion Medicine in a Portuguese university hospital: the impact of an education. Blood Transfusion, 15(1), 49.
  • Güleryüz, M. A., & DAL, Ü. (2015). Kan ve kan ürünleri transfüzyonu konusunda hemşirelerin bilgi düzeyinin belirlenmesi. Lefkoşa, KKTC Yakın Doğu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Güneş, Z., Çalışır, H., & Çiçek, Z. (2008). Ebelik/Hemşirelik Öğrencilerinin Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ile İlgili Bilgileri/ Knowledges About Blood and Nursing Student. Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 18(3), 112- 118.
  • Hijji, B., Parahoo, K., Hussein, M. M., & Barr, O. (2013). Knowledge of blood transfusion among nurses. Journal of clinical nursing, 22(17-18), 2536-2550.
  • Hsieh, M. Y., Chen, J. S., & Yin, C. H. (2023). Investigation of the patients with recurrent acute transfusion reactions: A single tertiary medical centre experience. Journal of International Medical Research, 51(7), 03000605231181733.
  • Hsieh, P. L., Chen, S. H., & Chang, L. C. (2018). School nurses’ perceptions, knowledge, and related factors associated with evidence-based practice in Taiwan. International journal of environmental research and public health, 15(9), 1845.
  • Karadoğan İ. (2015). Kan bankacılığı, transfüzyon tıbbı ve aferez. M. Bayık (Ed.), Transfüzyon komplikasyonları (p. 128-140).
  • Köroğlu, E. Y., & Altıntaş, N. D. (2018). Kritik hastada transfüzyon ilkeleri ve transfüzyon reaksiyonları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 71(2), 96-104.
  • Mohd Noor, N. H., Saad, N. H., Khan, M., Hassan, M. N., Ramli, M., Bahar, R., S Mohamed Yusoff, S., Iberahim, S., Wan Ab Rahman, W.S., Zulkafli, Z. & Islam, M. A. (2021). Blood transfusion knowledge among nurses in Malaysia: a university hospital experience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11194.
  • Muche, Y., Gelaw, Y., Atnaf, A., & Getaneh, Z. (2023). Blood Transfusion Complications and Associated Factors Among Blood-Transfused Adult Patients at Debre Markos Comprehensive Specialized Hospital, Ethiopia: A Cross Sectional Study. Journal of Blood Medicine, 389-398.
  • Pavenski, K., Stanworth, S., Fung, M., Wood, E. M., Pink, J., Murphy, M. F., Hume, H., Nahirniak, S., Webert, K. E., Tanael, S., Landry, D., & Shehata, N. (2018). Quality of evidence-based guidelines for transfusion of red blood cells and plasma: a systematic review. Transfusion Medicine Reviews, 32(3), 135-143.
  • Piri, A. R., Shahraki, V. A., Moien, A. A., Mardani, H. M., & Taghavi, M. R. (2009). Evaluation of knowledge of healthcare workers in hospitals of Zabol city on proper methods of blood and components transfusion. Asian journal of transfusion science, 3(2), 78-81.
  • Robinson, S., Harris, A., Atkinson, S., Atterbury, C., Bolton-Maggs, P., Elliott, C., Hawkins, T., Hazra, E., Howell, C., New, H., Shackleton, T., Shreeve, K., & Taylor, C. (2018). The administration of blood components: a British Society for Haematology Guideline. Transfusion medicine (Oxford, England), 28(1), 3-21.
  • Şahin, H. (2006). Hemşirelerin kan transfüzyonlarına yönelik bilgi düzeyleri ve buna eğitimin etkisi (Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Savage, W. J. (2016). Transfusion reactions. Hematology/Oncology Clinics, 30(3), 619-634. Ulusal Hemovijilans Rehberi 2016 (Erişim tarihi: 09.09.2021. https://shgmkanhizmetleridb.saglik.gov.tr/TR71524/ulusal-hemovijilans-rehberi-versiyon-1- 2016.html). Yıldızbaş, Barın, S. (2019). Hemşirelerin kan transfüzyonu hakkinda bilgi düzeylerinin ve uygulama basamaklarini gerçekleştirme durumlarinin değerlendirilmesi. (Master's thesis, T.C. Atatürk Üniversitesi Sağlik Bilimleri Enstitüsü).
  • Yu, Y., & Lian, Z. (2023). Update on transfusion-related acute lung injury: an overview of its pathogenesis and management. Frontiers in Immunology, 14, 1175387.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Haematology
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Terzi 0000-0003-3471-1305

Gülgün Sevimligül 0000-0001-5698-4027

İlkay Yurtsever 0000-0001-5460-6137

Mehmet Şencan 0000-0002-1459-3906

Early Pub Date April 29, 2024
Publication Date April 30, 2024
Submission Date November 22, 2023
Acceptance Date March 27, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Terzi, H., Sevimligül, G., Yurtsever, İ., Şencan, M. (2024). Determination of the Knowledge Level of Nurses and Midwives Working at A University Hospital About Transfusion of Blood and Blood Products. Instıtute of Health Sciences Journal, 9(1), 40-47. https://doi.org/10.51754/cusbed.1394456

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download