Amaç: Çalışma; standardize hasta uygulamasının ilk klinik deneyimini yaşayan birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik ve ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerine olan etkisini incelemek amacı ile gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve yöntem: Araştırma; birinci sınıfta olan ve Hemşirelik Esasları Dersi’ne kayıtlı 119 hemşirelik öğrencisi (deney grubu:60, kontrol grubu:59) ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda bulunan öğrenciler klinik uygulama öncesinde ders kapsamında düşük gerçeklik düzeyine sahip mankenler ile gerçekleştirdikleri beceri uygulamalarına ek olarak kan basıncı ölçme ve subkutan enjeksiyon uygulama becerilerini standardize hasta uygulaması ile gerçekleştirmiştir. Kontrol grubunda bulunan öğrenciler ise sadece ders kapsamındaki laboratuvar uygulamaları ile klinik uygulamaya hazırlanmıştır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği” ve “Klinik Stres Anketi” kullanılarak ilk klinik uygulama gününün sonunda toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, independent samples t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır.
Bulgular: Her iki gruptaki öğrencilerin tanımlayıcı özellikleri benzer olup, gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Klinik stres ve öz etkililik-yeterlik düzeylerine yönelik karşılaştırmalarda, klinik stresin tehdit skalası ve zarar skalası alt boyutu toplam puanları açısından gruplar arasında anlamlı farklılığın olduğu ve her iki alt boyutta da kontrol grubu öğrencilerinin daha yüksek klinik strese sahip olduğu belirlenmiştir. Grupların öz etkililik-yeterlik düzeyleri arasında ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ayrıca hemşirelik bölümünü seçme durumunun deney grubunda öz etkililik-yeterlik puanları üzerinde, kontrol grubunda ise klinik stres puanları üzerinde etkili olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Klinik uygulama öncesinde gerçekleştirilen standardize hasta uygulaması, öğrencilerin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin azaltılmasında etkilidir.
-
-
-
Aim: The aim of study was to investigate the effects of standardized patient practice on self-efficacy and stress levels of junior nursing students who experienced the first clinical experience.
Material and method: The study was carried out with 119 junior nursing students (experimental group:60, control group:59) who enrolled in Fundamentals of Nursing Course. The experimental group students performed the blood pressure measurement and applying subcutaneous injection with the standardized patient practice in addition to laboratory applications performed within the course. The control group students were prepared for clinical practice with the laboratory applications only. The data were collected at the end of the clinical practice’s first day by using “Personal Information Form”, ”Self-Efficacy Scale” and “Clinical Stress Questionnaire”. Descriptive statistics, independent samples t test and ANOVA test were used to analyze the data.
Results: There is no significant difference between the groups in terms of descriptive characteristics. There was a significant difference between the groups in terms of the total scores of the clinical stress threat sub-dimension and the damage sub-dimension, and it was determined that the control group students had higher clinical stress in both sub-dimensions. No significant difference was found between the self-efficacy-competence levels of groups. It was found that the selection of nursing department had an effect on self-efficacy scores in the experimental group and clinical stress scores in the control group.
Conclusion: Standardized patient simulation performed before clinical practice is effective in reducing the stress level of the students during the first clinical experience.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |