Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı

Year 2018, Volume: 3 Issue: 3, 11 - 16, 05.10.2018

Abstract






Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı

 

Özet 

  • Amaç: Psikomotor beceri eğitiminin etkin yapılandırılması, hemşirelikte profesyonel kimlik gelişimi ve klinik öğretimde hasta güvenliğinin sağlanabilmesi açısından önemlidir. Bunu sağlamak için hemşirelik eğitiminde öğrencilerin interaktif öğrenme yöntemleri ile öğrenme sürecine katılmasını sağlayacak eğitim programları önem taşımaktadır. Gereç ve Yöntem: İnteraktif öğrenme yöntemlerinden biri olan senaryo temelli öğrenme, öğrencinin kendini senaryodaki role koyarak karşılaştıkları sorunları çözebilecek hedef ve davranışları gösterebilmesi temeline dayanan bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu bağlamda,İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümü Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı olarak psikomotor beceri öğretimi, demonstrasyon yöntemi ve video destekli öğretim yönteminin yanı sıra yenilikçi bir yaklaşım olan senaryo temelli öğretim ile gerçekleştirilmiştir. Hemşirelik Esasları dersini alan öğrencilerin (n=184) becerilerini değerlendirmede standardizasyonu sağlamak amacı ile objektif yapılandırılmış klinik sınav (OSCE) uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin (n=184) OSCE sınav ortalaması 76.13±11.74 puan olarak bulunmuştur. Sınav sonuçlarının daha önceki yıllar ile karşılaştırıldığında puan ortalaması olarak olumlu yönde değiştiği belirlenmiştir. Senaryo temelli beceri eğitiminin tamamlanmasının ardından öğrencilerden bu öğretim yöntemine ilişkin geri bildirimler alınmış ve bu geri bildirimler doğrultusunda 6 tema belirlenmiştir. Sonuç: Psikomotor becerinin öğretiminde kullanılan senaryo temelli öğrenmenin hemşirelik eğitimine katkıları olumlu yönde olmuştur. Senaryo temelli öğrenmeye ilişkin öğrencilerin geri bildirimleri, senaryo temelli öğrenmenin hasta ile iletişimi başlatma, hastayı bütüncül olarak değerlendirme, klinik öncesi özgüveni arttırma, bilgide kalıcılık sağlama ve karar verme becerisini arttırdığına yönelik ipuçları içermektedir.


Anahtar
Kelimeler:
(3-5 Kelime): Hemşirelik, hemşirelik eğitimi, psikomotor beceri, senaryo temelli öğrenme.

 
















Scenario Based Teaching in Nursing Psychomotor Skills Education: Sharing of an Experience

 

Abstract 

Objective: Effective structuring of psychomotor skills training is important in terms of professional identity development in nursing and patient safety in clinical teaching. In order to achieve this, nursing education programs which will provide students participate in the learning process via interactive learning methods within the nursing education, are important. Material and Method: Scenario-based learning, which is one of the active learning methods, is a learning approach based on the ability of the student to demonstrate the goals and behaviours that can solve the problems they meet by putting

themselves in the scenario role. Therefore, Department of Fundamentals of Nursing of the Department of Nursing in School of Health Sciences at İzmir Kâtip Çelebi University has performed psychomotor skills training with demonstration method and video assisted learning method as well as scenario based learning which is an innovative approach. For skill evaluation of the students who attended the course entitled Fundamentals of Nursing (n = 184), objectively structured clinical examination (OSCE) was performed with the aim of providing standardization. Findings: The mean OSCE score of the students (n = 184) was found to be 76.13±11.74. It was determined that the mean score changed positively when the test results were compared with the previous years’. After completion of the scenario-based skills training, feedback about this teaching method was received from the students and 6 themes were determined in response to these feedbacks. Conclusion:

The contribution of scenario-based learning used in teaching psychomotor training to nursing education was positive. The feedback of students on scenario-based learning included tips for scenario-based learners as initiating the communication with the patient, assessing the patient holistically, increasing pre-clinical self-confidence, providing information retention and improving decision-making skills

Keywords:
(3-5
Words): Nursing, nursing education, psychomotor skill, scenario based learning


References

  • Anderson, LW. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in Educational Evaluation. 31 (2-3): 102-113.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Castanelli, DJ. (2009). The rise of simulation in technical skills teaching and the implications for training novices in anaesthesia. Anaesth Intensive Care, 37(6): 903–910.
  • Chong, MR., Goff, L., Dej, K. (2012). Undergraduate essay writing: Online and face-to-face peer reviews. Collected Essays on Learning and Teaching, 5: 69-74.
  • Güngörmez, HG., Akgün, A., Duruk, Ü. (2016). Senaryo tabanlı öğrenme yoluyla öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi. International Journal of Social Science, 48 (2): 459-475.
  • Himes, D., Ravert, P., Tingey, C. (2009). Engaging nursing students in the fundamental skill lab: scenario based simulations. Clinical Simulation in Nursing, 5(3): 140-147.
  • Jeffries, P. (2015). The NLN Jeffries simulation theory. USA; Lippincott Williams & Wilkins.
  • Karadag, M., Çalışkan, N., İşeri, Ö. (2016). Effects of case studies and simulated patients on students’ nursing care plan. Int J Nurs Knowl, 27(2):87-94.
  • Karadağ, M., Çalışkan, N., İşeri, Ö. (2015). Simüle hasta kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Çağdaş Tıp Dergisi, 5(1): 36-44.
  • Kolcu, G., Başaran, Ö., Sandal, G., Saygın, M., Aslankoç, R., Baş, FY., vd. (2017). Mesleki beceri eğitim düzeyi: Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi deneyimi, Smyrna Tıp Dergisi, 3: 7-14.
  • Korhan, E.A., Tokem, Y., Yılmaz, D.U., Dilemek, H. (2016). Hemşirelikte psikomotor beceri eğitiminde video destekli öğretim ve OSCE uygulaması: Bir deneyim paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1): 35-37.
  • Nadolski, RJ., Hummel, HG., Van Den Brink, HJ., Slootmaker, A., Kurvers, HJ., Storm J. (2008). A methodology and toolkit for developing serious games in higher education. Simulation & Gaming, 39(3): 338-352.
  • Öncü, S. (2014). Klinik beceri eğitimlerinin değerlendirilmesinde CIPP modeli örneği. Doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özsevgeç, LC., Kocadağ, Y. (2013). Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Kalıtım Konusundaki Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3): 83-96.
  • Özsevgeç, T. (2011). Computer literacy of Turkish preservice teachers in different teacher training programs. Asia Pacific Education Review, 12(1): 13-21.
  • Sarmasoğlu, S., Dinc, L., Elcin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(2): 107-115.
  • Şen, H. (2012). Hemşirelikte psikomotor beceri öğretiminde rehber ilkeler: Kalp masajı örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4): 180–184.
  • Taşpınar, M. (2004). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Basımevi.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., et al. (2012). Nursing students’ opinions about simulation method. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 19(1):16–23.
  • Terzioğlu, F., Yücel, Ç., Koç, G., Şimşek, Ş., Yaşar, BN., Şahan, FU., et al. (2016). A new strategy in nursing education: From hybrid simulation to clinical practice. Nurse Education Today, 39: 104–108.
  • Tuzer, H., Dinc, L., Elcin, M. (2016). The effects of using high-fidelity simulators and standardized patients on the thorax, lung, and cardiac examination skills of undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 45 (2016):120–125.
  • Ulric B, Mancini B. Mastering Simulation: A Handbook for Success. In: Teresa NG, Lori L, eds. Creating effective simulation environments. 1st ed. USA: Sigma Theta Tau International; 2013.
  • Unver, V., Başak, T., İyigün, E., Taştan, S., Demiralp, M., Yıldız, D., et al. (2013). An evaluation of a course on the rational use of medication in nursing from the perspective of the students. Nurse Education Today, 33(11):1362–1368.
  • Uysal, N. (2016). Improvement of nursing students’ learning outcomes through scenario-based skills training. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 24 (2790): 1-8.
  • Ünver V, Başak T. (2016). Simülasyona dayalı eğitimde senaryo yazma süreci. Türkiye Klinikleri Cerrahi Hemşireliği Özel Sayısı, 2(1):70-78.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 3, 11 - 16, 05.10.2018

Abstract

References

  • Anderson, LW. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in Educational Evaluation. 31 (2-3): 102-113.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Castanelli, DJ. (2009). The rise of simulation in technical skills teaching and the implications for training novices in anaesthesia. Anaesth Intensive Care, 37(6): 903–910.
  • Chong, MR., Goff, L., Dej, K. (2012). Undergraduate essay writing: Online and face-to-face peer reviews. Collected Essays on Learning and Teaching, 5: 69-74.
  • Güngörmez, HG., Akgün, A., Duruk, Ü. (2016). Senaryo tabanlı öğrenme yoluyla öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi. International Journal of Social Science, 48 (2): 459-475.
  • Himes, D., Ravert, P., Tingey, C. (2009). Engaging nursing students in the fundamental skill lab: scenario based simulations. Clinical Simulation in Nursing, 5(3): 140-147.
  • Jeffries, P. (2015). The NLN Jeffries simulation theory. USA; Lippincott Williams & Wilkins.
  • Karadag, M., Çalışkan, N., İşeri, Ö. (2016). Effects of case studies and simulated patients on students’ nursing care plan. Int J Nurs Knowl, 27(2):87-94.
  • Karadağ, M., Çalışkan, N., İşeri, Ö. (2015). Simüle hasta kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Çağdaş Tıp Dergisi, 5(1): 36-44.
  • Kolcu, G., Başaran, Ö., Sandal, G., Saygın, M., Aslankoç, R., Baş, FY., vd. (2017). Mesleki beceri eğitim düzeyi: Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi deneyimi, Smyrna Tıp Dergisi, 3: 7-14.
  • Korhan, E.A., Tokem, Y., Yılmaz, D.U., Dilemek, H. (2016). Hemşirelikte psikomotor beceri eğitiminde video destekli öğretim ve OSCE uygulaması: Bir deneyim paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1): 35-37.
  • Nadolski, RJ., Hummel, HG., Van Den Brink, HJ., Slootmaker, A., Kurvers, HJ., Storm J. (2008). A methodology and toolkit for developing serious games in higher education. Simulation & Gaming, 39(3): 338-352.
  • Öncü, S. (2014). Klinik beceri eğitimlerinin değerlendirilmesinde CIPP modeli örneği. Doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Özsevgeç, LC., Kocadağ, Y. (2013). Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Kalıtım Konusundaki Yanılgılarının Giderilmesi Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3): 83-96.
  • Özsevgeç, T. (2011). Computer literacy of Turkish preservice teachers in different teacher training programs. Asia Pacific Education Review, 12(1): 13-21.
  • Sarmasoğlu, S., Dinc, L., Elcin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(2): 107-115.
  • Şen, H. (2012). Hemşirelikte psikomotor beceri öğretiminde rehber ilkeler: Kalp masajı örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4): 180–184.
  • Taşpınar, M. (2004). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Basımevi.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., et al. (2012). Nursing students’ opinions about simulation method. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 19(1):16–23.
  • Terzioğlu, F., Yücel, Ç., Koç, G., Şimşek, Ş., Yaşar, BN., Şahan, FU., et al. (2016). A new strategy in nursing education: From hybrid simulation to clinical practice. Nurse Education Today, 39: 104–108.
  • Tuzer, H., Dinc, L., Elcin, M. (2016). The effects of using high-fidelity simulators and standardized patients on the thorax, lung, and cardiac examination skills of undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 45 (2016):120–125.
  • Ulric B, Mancini B. Mastering Simulation: A Handbook for Success. In: Teresa NG, Lori L, eds. Creating effective simulation environments. 1st ed. USA: Sigma Theta Tau International; 2013.
  • Unver, V., Başak, T., İyigün, E., Taştan, S., Demiralp, M., Yıldız, D., et al. (2013). An evaluation of a course on the rational use of medication in nursing from the perspective of the students. Nurse Education Today, 33(11):1362–1368.
  • Uysal, N. (2016). Improvement of nursing students’ learning outcomes through scenario-based skills training. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 24 (2790): 1-8.
  • Ünver V, Başak T. (2016). Simülasyona dayalı eğitimde senaryo yazma süreci. Türkiye Klinikleri Cerrahi Hemşireliği Özel Sayısı, 2(1):70-78.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Esra Akın Korhan This is me

Derya Uzellı Yılmaz

Burcu Ceylan This is me

Ayşe Akbıyık This is me

Yasemin Tokem This is me

Publication Date October 5, 2018
Submission Date February 5, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Akın Korhan, E., Uzellı Yılmaz, D., Ceylan, B., Akbıyık, A., et al. (2018). Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(3), 11-16.
AMA Akın Korhan E, Uzellı Yılmaz D, Ceylan B, Akbıyık A, Tokem Y. Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı. İKÇÜSBFD. October 2018;3(3):11-16.
Chicago Akın Korhan, Esra, Derya Uzellı Yılmaz, Burcu Ceylan, Ayşe Akbıyık, and Yasemin Tokem. “Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3, no. 3 (October 2018): 11-16.
EndNote Akın Korhan E, Uzellı Yılmaz D, Ceylan B, Akbıyık A, Tokem Y (October 1, 2018) Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3 3 11–16.
IEEE E. Akın Korhan, D. Uzellı Yılmaz, B. Ceylan, A. Akbıyık, and Y. Tokem, “Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı”, İKÇÜSBFD, vol. 3, no. 3, pp. 11–16, 2018.
ISNAD Akın Korhan, Esra et al. “Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3/3 (October 2018), 11-16.
JAMA Akın Korhan E, Uzellı Yılmaz D, Ceylan B, Akbıyık A, Tokem Y. Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı. İKÇÜSBFD. 2018;3:11–16.
MLA Akın Korhan, Esra et al. “Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 3, 2018, pp. 11-16.
Vancouver Akın Korhan E, Uzellı Yılmaz D, Ceylan B, Akbıyık A, Tokem Y. Hemşirelikte Psikomotor Becerilerin Öğretiminde Senaryo Temelli Öğrenme: Bir Deneyim Paylaşımı. İKÇÜSBFD. 2018;3(3):11-6.



Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.