Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Şiddet Ve Boyun Eğici Davranışlar Arasındaki İlişki

Year 2020, Volume: 5 Issue: 3, 187 - 199, 30.12.2020

Abstract

Amaç: Ebelik eğitiminde uygulamalı eğitimlerin çoğu hastanelerde geçtiğinden sağlık çalışanlarının karşılaştıkları şiddete ebelik öğrencileri de maruz kalabilmektedirler. Çalışmada ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları şiddet ve boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı olarak yapılan çalışmanın örneklemini ebelik bölümünde okuyan toplam 122 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Boyun Eğici Davranışlar (BED) Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesi SPSS (22.0) programında yapılmış, istatistiksel anlamlılık p<0.05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %40,2’si klinikte şiddete tanık olduğunu, %23’ü klinikte şiddete uğradığını ifade etmiştir. Klinik uygulamalarda şiddete tanık olan ve klinikte şiddet gören öğrencilerin BED puan ortalamaları daha yüksek (sırasıyla 34.35±10.16; 33.40±10.33; 34.78±10.81) bulunmasına rağmen istatistiksel değerlendirmede anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>0.05). Klinikte şiddete uğradığında şiddete müdahalede bulunmayanların (%32,1) BED puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Klinik uygulamalarda şiddete tanık olan ve klinikte şiddete uğrayan öğrencilerin daha çok boyun eğici davranış gösterdiği belirlenmiştir. Öğrenci ebelere uygulanan şiddetin önlenmesi için eğitim kurumları ile uygulama alanları işbirliğinin geliştirilmesi önerilmektedir.

References

  • Referans1 Arslantaş, H., Adana, F., Bağcı, S., Ayva, E. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarında karşılaştıkları şiddetin boyun eğici davranışlar ve bazı değişkenlerle ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(1):53-61.
  • Referans2 Ateş, D., Kaplan, A., Öztürk, S., Zorlu, Ö., Akburak, M., Çelikel, E ve ark., (2014). Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1):30-38.
  • Referans3 Chan, D.S.K. (2002). Association between student learning outcomes from their clinical placement and their perceptions of the social climate of the clinical learning enviroment. International Journal of Nursing Studies, 39(5):517-524.
  • Referans4 Çöl, Ö.S. (2008). İşyerinde psikolojik şiddet: Hastane çalışanları üzerine bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 4:107-134.
  • Referans5 Ergöl, Ş., Kürtüncü, M. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1):65-69.
  • Referans6 Ferns, T., Meerabeau, L. (2008). Verbal Abuse Experienced by Nursing Students. Journal of Advanced Nursing, 61(4):436-444.
  • Referans7 Griffin, M. (2004). teaching cognitive rehearsal as a shield for lateral violence: an ıntervention for newly licensed nurses. The Journal of Continuing Education in Nursing, 35(6): 257-263.
  • Referans8 Keser Özcan, N., Bilgin, H., Tülek, Z., Boyacıoğlu, NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi-Journal of Psychiatric Nursing, 5(1):49-56.
  • Referans9 Koç, M., Batkın, D. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uygulama alanlarında meslektaş şiddetine maruz kalma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,19(3):189-196.
  • Referans10 Lash, A.A., Kulakaç, Ö., Buldukoğlu, K., & Kukulu, K. (2006). Verbal abuse of nursing and midwifery students in clinical settings in Turkey. Journal of Nursing Education, 45(10):396-403.
  • Referans11 Saines, J.C. (1999). Violence and aggression in A&E: Recommendations for action. Accid Emerg Nurs., 7:8-12.
  • Referans12 Savaşır, I. Şahin, N.H. (1997). Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği. Bilişsel- Davranışçı Terapilerde Değerlendirme Sık Kullanılan Ölçekler. Özyurt Matbaacılık, Ankara.
  • Referans13 Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, 1. basım, Alaş Ofset Matbaası, İstanbul.
  • Referans14 World Health Organization (2002) World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http:// www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id=0000000582
Year 2020, Volume: 5 Issue: 3, 187 - 199, 30.12.2020

Abstract

References

  • Referans1 Arslantaş, H., Adana, F., Bağcı, S., Ayva, E. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarında karşılaştıkları şiddetin boyun eğici davranışlar ve bazı değişkenlerle ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(1):53-61.
  • Referans2 Ateş, D., Kaplan, A., Öztürk, S., Zorlu, Ö., Akburak, M., Çelikel, E ve ark., (2014). Hemşirelik bölümü öğrencilerinde klinik stajda mobbing. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1):30-38.
  • Referans3 Chan, D.S.K. (2002). Association between student learning outcomes from their clinical placement and their perceptions of the social climate of the clinical learning enviroment. International Journal of Nursing Studies, 39(5):517-524.
  • Referans4 Çöl, Ö.S. (2008). İşyerinde psikolojik şiddet: Hastane çalışanları üzerine bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 4:107-134.
  • Referans5 Ergöl, Ş., Kürtüncü, M. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1):65-69.
  • Referans6 Ferns, T., Meerabeau, L. (2008). Verbal Abuse Experienced by Nursing Students. Journal of Advanced Nursing, 61(4):436-444.
  • Referans7 Griffin, M. (2004). teaching cognitive rehearsal as a shield for lateral violence: an ıntervention for newly licensed nurses. The Journal of Continuing Education in Nursing, 35(6): 257-263.
  • Referans8 Keser Özcan, N., Bilgin, H., Tülek, Z., Boyacıoğlu, NE. (2014). Öğrenci hemşirelerin şiddet deneyimleri: Anket çalışması. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi-Journal of Psychiatric Nursing, 5(1):49-56.
  • Referans9 Koç, M., Batkın, D. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin uygulama alanlarında meslektaş şiddetine maruz kalma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,19(3):189-196.
  • Referans10 Lash, A.A., Kulakaç, Ö., Buldukoğlu, K., & Kukulu, K. (2006). Verbal abuse of nursing and midwifery students in clinical settings in Turkey. Journal of Nursing Education, 45(10):396-403.
  • Referans11 Saines, J.C. (1999). Violence and aggression in A&E: Recommendations for action. Accid Emerg Nurs., 7:8-12.
  • Referans12 Savaşır, I. Şahin, N.H. (1997). Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği. Bilişsel- Davranışçı Terapilerde Değerlendirme Sık Kullanılan Ölçekler. Özyurt Matbaacılık, Ankara.
  • Referans13 Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar, 1. basım, Alaş Ofset Matbaası, İstanbul.
  • Referans14 World Health Organization (2002) World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http:// www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id=0000000582
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Gülseren Dağlar 0000-0001-7159-5011

Dilek Bilgiç 0000-0001-9569-8875

Seda Kaya 0000-0003-2369-4589

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Dağlar, G., Bilgiç, D., & Kaya, S. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Şiddet Ve Boyun Eğici Davranışlar Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 187-199.

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download