Amaç: Araştırma ebelik bölümü öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aile içi şiddet durumları, aile içi şiddete yönelik farkındalıkları ile toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı tipte gerçekleştirilen araştırma bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde okuyan ebelik öğrencileri ile yürütülmüştür (N=368), gönüllü katılan 215 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırma verileri 01.04.2021-01.06.2021 tarihlerinde pandemi döneminde, online eğitimler sürdürülüyorken toplanmıştır. Gerekli etik kurul ve kurum izinleri alınmıştır. veriler “Kişisel Bilgi Formu, Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği” ile online olarak toplanmıştır. Veriler bilgisayarda değerlendirilmiştir ve p<0.05 önemli kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.70±1.69’dur ve %35’i ebelik bölümü birinci sınıf öğrencisidir. Katılımcıların %54.4’ü şiddet konusunda eğitim almadıklarını bildirmişlerdir. Pandemi öncesinde öğrencilerin %10.7’si, pandemi sürecinde ise %10.2’si aile içi şiddete maruz kaldığını, %63.6’sı maruz kaldığı şiddet derecesinin arttığını bildirmiştir. Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 26.4326±8.83 olup öğrencilerin aile içi şiddet farkındalığının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 59.14±9.78 olup orta düzeyde cinsiyet rollerine ilişkin tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeği toplam puanı ile Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği toplam puanı arasında yapılan korelasyon analizinde negatif yönde zayıf düzeyde bir korelasyon olduğu belirlenmiştir (r=-0,325, p<0.001).
Sonuç: Araştırmaya göre pandemi sürecinde aile içi şiddet derecesinin arttığı görülmüştür. Öğrencilerin aile içi şiddete yönelik farkındalığının ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutum düzeyinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur.
Amaç: Araştırma ebelik bölümü öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aile içi şiddet durumları, aile içi şiddete yönelik farkındalıkları ile toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı tipte gerçekleştirilen araştırma bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde okuyan ebelik öğrencileri ile yürütülmüştür (N=368), gönüllü katılan 215 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırma verileri 01.04.2021-01.06.2021 tarihlerinde pandemi döneminde, online eğitimler sürdürülüyorken toplanmıştır. Gerekli etik kurul ve kurum izinleri alınmıştır. veriler “Kişisel Bilgi Formu, Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği” ile online olarak toplanmıştır. Veriler bilgisayarda değerlendirilmiştir ve p<0.05 önemli kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.70±1.69’dur ve %35’i ebelik bölümü birinci sınıf öğrencisidir. Katılımcıların %54.4’ü şiddet konusunda eğitim almadıklarını bildirmişlerdir. Pandemi öncesinde öğrencilerin %10.7’si, pandemi sürecinde ise %10.2’si aile içi şiddete maruz kaldığını, %63.6’sı maruz kaldığı şiddet derecesinin arttığını bildirmiştir. Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 26.4326±8.83 olup öğrencilerin aile içi şiddet farkındalığının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 59.14±9.78 olup orta düzeyde cinsiyet rollerine ilişkin tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Aile İçi Şiddet Farkındalığı Ölçeği toplam puanı ile Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği toplam puanı arasında yapılan korelasyon analizinde negatif yönde zayıf düzeyde bir korelasyon olduğu belirlenmiştir (r=-0,325, p<0.001).
Sonuç: Araştırmaya göre pandemi sürecinde aile içi şiddet derecesinin arttığı görülmüştür. Öğrencilerin aile içi şiddete yönelik farkındalığının ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutum düzeyinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 8 Issue: 3 |