Hemşirelerin Kültürel Zeka Düzeylerinin Değerlendirilmesi
Yıl 2024,
, 9 - 14, 30.04.2024
Tuba Güner Emül
,
Çiler Dönmez
Öz
Bu araştırma hemşirelerin kültürel zeka düzeylerini değerlendirmek amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Tanımlayıcı nitelikte olan araştırmanın evrenini xxxx ilinde bulunan kamu hastanesinin dahiliye servis ve polikliniğinde görev alan hemşireler oluşturmaktadır. Araştırma örneklem hesabına gidilmeden gönüllülük esası ile araştırmaya katılmaya gönüllü 152 hemşire ile tamamlanmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Kültürel Zeka Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri istatistiksel analiz programları ile değerlendirilmiş, anlamlılık p<0.005 olarak kabul edilmiştir. Araştırmamızda hemşirelerin yaş ortalaması 35.125±9.12 dir. Hemşirelerin tamamına yakınının (%91.4) kadın, yarısından fazlasının (%61.8) evli, %68.4’ünün lisans mezunu olduğu saptanmıştır. Araştırmamızda hemşirelerin kültürel zeka ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamalarının 67.99±18.15 ve kültürel zeka düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmamızda kültürel zeka ile ilgili eğitim alan hemşirelerin, eğitim almayan hemşirelere göre kültürel zeka puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı bir yüksekliğin olduğu saptanmıştır (p<0.005). Araştırmanın sonucuna göre hemşirelere yönelik kültürel zeka ile ilgili eğitimlerin düzenlenmesi ve geniş popülasyonda nitel ve nicel çalışmaların yapılması önerilebilir.
Teşekkür
Araştırmamıza katılan ve destek olan tüm meslektaşlarımıza teşekkür ederiz
Kaynakça
- Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, KY., Templar, KJ., Tay, C.,
Chandrasekar, NA. (2007) Cultural intelligence: Its
measurement and effects on cultural judgment and decision
making, cultural adaptation and task performance.
Management and Organization Review, 3(03): 335–71
- Aslan, A., Akova, O. (2022). Kültürel Zekanın Demografik
Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz
Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(2): 227-242.
- Aslan, S., Kizir, Z. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin kültürel
duyarlılıkları ile kültürel zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi,
CBU-SBED, 6(2):115-120
- Başbay, A., Kağnıcı, D. (2011). Çok kültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir
ölçek geliştirme çalışması, Eğitim ve Bilim, 36(161):199-212
- Baratipour, M., Eskandari, M., Alizadeh, S. (2020). Evaluating the
effects of cultural intellıgence in nursing: an integrative review.
Nursing and Midwifery Journal,18 (4):296-305
- Baratipour, M., Hanifi, N., Amini, K. (2021). The relationship
between communication skills and social interactions of
emergency department staff and cultural intelligence: a crosssectional study. Journal of Medical-Surgical 10 (4):1211-1275
- Bilgen, FG., Çam, HH., Korkmaz, AÇ., Şekeroğlu, Ş., Karasu, F. (2017).
Çok kültürlü ortamlarda hemşirelik bakımında kültürel zekanın
önemi, Journal of Human Sciences, 14(4), 333.
- Buharalı, D. (2021). Kültürel zekânın akademik motivasyon
üzerindeki etkisi, Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim
Enstitüsü, Yükseklisans tezi, Karabük
- Chae D., Kim J., Kim S., Lee J., Park S. (2020). Effectiveness of cultural
competence educational interventions on health professionals
and patient outcomes: A systematic review. Jpn J Nurs Sci,
17:12326.
- Çelik, M., Eflatun, M. (2020). Kültürel Zekânın Sosyo-Kültürel Uyum
Üzerine Etkisi: Çok Kültürlü Bir Araştırma. Antalya Bilim
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1(2):62-78.
- Eaglin, AR., (2021). The significance of cultural ıntelligence in nurse
leadership, Nurse Leader, 19(1): 90-94
- Erçelik, Ç., Çamlica HÇ., Özkan, A. (2022). An evaluation of turkish
nurses’ cultural ıntelligence levels and ıntercultural
communication apprehension. Journal of Transcultural Nursing,
33(4): 550-559
- Güngör, S., Akalın, D., Avan, H. (2023). Sağlık alanındaki öğrencilerin
kültürel zekâ ve zenofobi düzeyleri. İnönü Üniversitesi Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 11(2): 1579-1590.
- Göl, İ., Erkin, Ö. (2019). Association between cultural intelligence
and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional
descriptive study. Collegian, 26(4):485-491.
- İşçi E, Söylemez Ö, Yıldırım Kaptanoğlu A. (2013). A research
conducted to determine cultural intelligence level in hospital
management. Kafkas University Journal of Economics and
Administrative Sciences Faculty, 4(5):1-18.
- Karaca Sivrikaya, S., Sivrikaya, AH. (2022). Üniversite öğrencilerinde
kültürlerarası fark: kültürel zeka, Uluslararası Güncel Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 8(2):346-358
- Koçak, S., Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü
eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. Elementary
Education Online, 14(4):1352-1369.
- Lin, MH., Hsu, HC. (2020). Effects of a cultural competence education
programme on clinical nurses: A randomised controlled trial,
Nurse Education Today, 88: 104385
- Majda, A., Zalewska-Puchała, J., Bodys-Cupak, I., Kurowska, A.,
Barzykowski, K. (2021). Evaluating the effectiveness of cultural
education training: Cultural competence and cultural intelligence development among nursing students.
International Journal of Environmental Research and Public
Health, 18(8): 4002.
- Mercan, N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürlerarası farklılıkları
yönetme sanatı: kültürel zekâ. Açıköğretim Uygulamaları ve
Araştırmaları Dergisi, 2 (2):32-49.
- Meydanlıoğlu, A., Arıkan, F., Gözüm, S. (2015). Cultural sensitivity
levels of university students receiving education in health
disciplines. Adv in Health Sci Educ, 20(5): 1195-1204.
- Okanlı, A. (2017). Kültürel zeka. Journal of Human Sciences, 14(4):30
Özdemir Yılmaz, G., Demir Kaya, G. (2015). The importance of
cultural intelligence in tourism sector: A research on hospitality
enterprises, Tourism Academic Journal, 2(2):29-44
- Skaria R., Montsyre J. (2023). Cultural intelligence and intercultural
effectiveness among nurse educators: A mixed-method study,
Nurse Education Today,121:105714
- Taşdemir, D. D. , Gündüz Çekmecelioğlu, H. & Yıkılmaz, İ. (2019). Çok
Kültürlü Ortamda Çalışanların Kültürel Zekâ Düzeylerinin
Duygusal Emek Gösterimlerine Etkisi. OPUS International
Journal of Society Researches , 18. UİK Özel Sayısı , 719-740
- Tekin, E. (2019). Sosyal zekânın akademik performans üzerindeki
etkisinde kültürel zekânın düzenleyici rolü. Uluslararası Ekonomi
ve Yenilik Dergisi, 5(2):115-135.
- Thomas, DC., Stahl, G., Ravlin, EC., Poelmans, S., Pekerti, A.,
Maznevski, M., Lazarova, M B., Elron, E., Ekelund, BZ., Cerdin, JL.,
Brislin, R., Aycan, Z., Au, K. (2008). Cultural intelligence: Domain
and assessment. International Journal of Cross-Cultural
Management, 8(2):123-143.
- Uludağ, E., Deveci, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel
zekâlarının değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Dergisi, 7(1):70-76.
- Yanfen G., Haiping RN., Yinyu W., Shanshan Z. (2022). The
moderating effect of cultural intelligence between nurses'
relationship conflict and teamwork journal of management
nursing, 30(7):3313-3321
Evaluatıon of Nurse's Cultural Intellıgence Levels
Yıl 2024,
, 9 - 14, 30.04.2024
Tuba Güner Emül
,
Çiler Dönmez
Öz
This research was conducted as a descriptive study in order to evaluate the cultural intelligence levels of nurses. The population of the descriptive study consists of nurses working in the internal medicine service and polyclinic of the public hospital in Adana. The research was completed with 152 nurses who volunteered to participate in the research on a voluntary basis without going to the sample calculation. The data were collected using the Personal Information Form and the Cultural Intelligence Scale. The research data were evaluated with statistical analysis programs and the significance was accepted as p<0.005. The mean age of the nurses in our study was 35.125±9.12. It was determined that almost all of the nurses (91.4%) were women, more than half (61.8%) were married, and 68.4% of them had a bachelor's degree. In our study, it was determined that the total mean score of the nurses from the cultural intelligence scale was 67.99±18.15 and their cultural intelligence levels were moderate. In our study, it was determined that the mean scores of cultural intelligence of the nurses who received training on cultural intelligence were statistically significantly higher than the nurses who did not receive training (p<0.005). According to the results of the research, it can be recommended to organize trainings on cultural intelligence for nurses and to conduct qualitative and quantitative studies in a large population.
Kaynakça
- Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, KY., Templar, KJ., Tay, C.,
Chandrasekar, NA. (2007) Cultural intelligence: Its
measurement and effects on cultural judgment and decision
making, cultural adaptation and task performance.
Management and Organization Review, 3(03): 335–71
- Aslan, A., Akova, O. (2022). Kültürel Zekanın Demografik
Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz
Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(2): 227-242.
- Aslan, S., Kizir, Z. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin kültürel
duyarlılıkları ile kültürel zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi,
CBU-SBED, 6(2):115-120
- Başbay, A., Kağnıcı, D. (2011). Çok kültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir
ölçek geliştirme çalışması, Eğitim ve Bilim, 36(161):199-212
- Baratipour, M., Eskandari, M., Alizadeh, S. (2020). Evaluating the
effects of cultural intellıgence in nursing: an integrative review.
Nursing and Midwifery Journal,18 (4):296-305
- Baratipour, M., Hanifi, N., Amini, K. (2021). The relationship
between communication skills and social interactions of
emergency department staff and cultural intelligence: a crosssectional study. Journal of Medical-Surgical 10 (4):1211-1275
- Bilgen, FG., Çam, HH., Korkmaz, AÇ., Şekeroğlu, Ş., Karasu, F. (2017).
Çok kültürlü ortamlarda hemşirelik bakımında kültürel zekanın
önemi, Journal of Human Sciences, 14(4), 333.
- Buharalı, D. (2021). Kültürel zekânın akademik motivasyon
üzerindeki etkisi, Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim
Enstitüsü, Yükseklisans tezi, Karabük
- Chae D., Kim J., Kim S., Lee J., Park S. (2020). Effectiveness of cultural
competence educational interventions on health professionals
and patient outcomes: A systematic review. Jpn J Nurs Sci,
17:12326.
- Çelik, M., Eflatun, M. (2020). Kültürel Zekânın Sosyo-Kültürel Uyum
Üzerine Etkisi: Çok Kültürlü Bir Araştırma. Antalya Bilim
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1(2):62-78.
- Eaglin, AR., (2021). The significance of cultural ıntelligence in nurse
leadership, Nurse Leader, 19(1): 90-94
- Erçelik, Ç., Çamlica HÇ., Özkan, A. (2022). An evaluation of turkish
nurses’ cultural ıntelligence levels and ıntercultural
communication apprehension. Journal of Transcultural Nursing,
33(4): 550-559
- Güngör, S., Akalın, D., Avan, H. (2023). Sağlık alanındaki öğrencilerin
kültürel zekâ ve zenofobi düzeyleri. İnönü Üniversitesi Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 11(2): 1579-1590.
- Göl, İ., Erkin, Ö. (2019). Association between cultural intelligence
and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional
descriptive study. Collegian, 26(4):485-491.
- İşçi E, Söylemez Ö, Yıldırım Kaptanoğlu A. (2013). A research
conducted to determine cultural intelligence level in hospital
management. Kafkas University Journal of Economics and
Administrative Sciences Faculty, 4(5):1-18.
- Karaca Sivrikaya, S., Sivrikaya, AH. (2022). Üniversite öğrencilerinde
kültürlerarası fark: kültürel zeka, Uluslararası Güncel Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 8(2):346-358
- Koçak, S., Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü
eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. Elementary
Education Online, 14(4):1352-1369.
- Lin, MH., Hsu, HC. (2020). Effects of a cultural competence education
programme on clinical nurses: A randomised controlled trial,
Nurse Education Today, 88: 104385
- Majda, A., Zalewska-Puchała, J., Bodys-Cupak, I., Kurowska, A.,
Barzykowski, K. (2021). Evaluating the effectiveness of cultural
education training: Cultural competence and cultural intelligence development among nursing students.
International Journal of Environmental Research and Public
Health, 18(8): 4002.
- Mercan, N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürlerarası farklılıkları
yönetme sanatı: kültürel zekâ. Açıköğretim Uygulamaları ve
Araştırmaları Dergisi, 2 (2):32-49.
- Meydanlıoğlu, A., Arıkan, F., Gözüm, S. (2015). Cultural sensitivity
levels of university students receiving education in health
disciplines. Adv in Health Sci Educ, 20(5): 1195-1204.
- Okanlı, A. (2017). Kültürel zeka. Journal of Human Sciences, 14(4):30
Özdemir Yılmaz, G., Demir Kaya, G. (2015). The importance of
cultural intelligence in tourism sector: A research on hospitality
enterprises, Tourism Academic Journal, 2(2):29-44
- Skaria R., Montsyre J. (2023). Cultural intelligence and intercultural
effectiveness among nurse educators: A mixed-method study,
Nurse Education Today,121:105714
- Taşdemir, D. D. , Gündüz Çekmecelioğlu, H. & Yıkılmaz, İ. (2019). Çok
Kültürlü Ortamda Çalışanların Kültürel Zekâ Düzeylerinin
Duygusal Emek Gösterimlerine Etkisi. OPUS International
Journal of Society Researches , 18. UİK Özel Sayısı , 719-740
- Tekin, E. (2019). Sosyal zekânın akademik performans üzerindeki
etkisinde kültürel zekânın düzenleyici rolü. Uluslararası Ekonomi
ve Yenilik Dergisi, 5(2):115-135.
- Thomas, DC., Stahl, G., Ravlin, EC., Poelmans, S., Pekerti, A.,
Maznevski, M., Lazarova, M B., Elron, E., Ekelund, BZ., Cerdin, JL.,
Brislin, R., Aycan, Z., Au, K. (2008). Cultural intelligence: Domain
and assessment. International Journal of Cross-Cultural
Management, 8(2):123-143.
- Uludağ, E., Deveci, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel
zekâlarının değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Dergisi, 7(1):70-76.
- Yanfen G., Haiping RN., Yinyu W., Shanshan Z. (2022). The
moderating effect of cultural intelligence between nurses'
relationship conflict and teamwork journal of management
nursing, 30(7):3313-3321