The research was conducted as descriptive and cross-sectional in order to determine the educational use of mobile applications of midwifery students. 317 midwifery students studying in the midwifery department of a state university were included in the study. “Student Information Form” prepared by the researchers and “Scale of Use of Mobile Applications for Educational Purposes” were used as data collection tools. Statistical analysis mean (X̄) and standard deviation (S), Kruskal Wallis one-way analysis of variance and Mann Whitney U test were used. The mean age of the students in the study was found to be 21±1.63. It was determined that 72.2% of the students were graduated from Science-Anatolian high school, 63.7% had a medium income level and 77.4% had a GPA between 70-85. In the questions asked about mobile applications, 90.9% of them stated that they used a mobile device while studying, and it was reported that the most used mobile device was the phone (34.7%). 56.7% of them stated that they use mobile applications for more than 3 hours a day. It was determined that the students' use of mobile applications for educational purposes differed significantly according to the average daily usage of mobile applications and the use of digital tools while studying (p<0.005). Although the rate of students using mobile applications for educational purposes is high, there is a need for support for further development. For this reason, it will be important to expand the use of mobile applications by midwifery students for educational purposes and to create application areas that they can use.
Araştırma ebelik öğrencilerinin eğitsel amaçlı mobil uygulama kullanım durumlarının belirlenmesi amacıyla, tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin ebelik bölümünde okuyan 317 ebelik bölümü öğrencisi dahil edilmiştir. Veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Öğrenci Bilgi Formu” ile “Mobil Uygulamaların Eğitsel Amaçlı Kullanımı Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel analiz ortalama (X̄) ve standart sapma (S), Kruskal Wallis tek yönlü varyans analizi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yaş ortalaması 21±1,63 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %72,2’si Fen-Anadolu lisesi mezunu, %63,7’sinin orta derecede gelir düzeyi olduğu ve %77,4’ünün 70-85 arasında genel not ortalamasına sahip olduğu belirlenmiştir. Mobil uygulamalar ile ilgili sorulan sorularda %90,9’u ders çalışırken mobil araç kullandığını ifade etmiş ve bunlardan en fazla kullanılan mobil aracın telefon (%34,7) olduğu bildirilmiştir. %56,7’i günlük 3 saatin üzerinde mobil uygulama kullandığını belirtmiştir. Öğrencilerin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanım durumları günlük ortalama mobil uygulama kullanım süresi ve ders çalışırken dijital araç kullanımı değişkenlerine göre anlamlı derecede farklılaştığı belirlenmiştir (p<0,005). Öğrencilerin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanma oranları yüksek olsa da bunun daha çok geliştirilmesi konusunda desteğe ihtiyaç vardır. Bu nedenle ebelik bölümü öğrencilerinin mobil uygulamaları eğitici amaçlı kullanımının yaygınlaştırılması ve kullanabilecekleri uygulama alanlarının yaratılması önemli olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 8 Sayı: Special Issue |