Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik ve Mesleki Profesyonellikleri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 196 - 201, 31.08.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1454834

Öz

Kadın haklarının savunucusu olan ebelerin kadınlara doğum öncesi, sırası ve sonrası hizmetleri sunarken kadın merkezli bireyselleştirilmiş bakım ve ebe liderliğinde hizmet sunarken bireysel yenilikçiliklerini ve mesleki profesyonelliklerini en üst düzeyde kullanmalarının bakımın kalitesi, kabul edilebilirliğini artırması ve kadının memnuniyetini ve tatminini arttırması açısından önem taşıdığı düşünülmektedir.
Araştırma ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni; 2022-2023 eğitim öğretim yılında ebelik bölümünde okuyan 413 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada örneklem seçimi yapılmamış olup, araştırmaya katılmayı kabul eden tüm öğrencilere ulaşılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", “Bireysel Yenilik Anketi” ve “Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma için Bölüm Başkanlığından yazılı izin alınmıştır. Öğrencilerden araştırmanın yararları, kapsamı ve amaçları hakkında bilgilendirildikten sonra araştırmaya katılım için sözlü olur alınmıştır ve anketler uygulanmıştır. Projenin istatistiksel analizleri SPSS 22.00 paket programı ile değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellik düzeylerinin yüksek olması ebe öğrencilerinin mezun olduklarında ve sahada hizmet verdikleri kliniklerde ebelik hizmetinin kalitesi ve sürdürülebilirliği açısından oldukça önemli olduğu görülmüştür. Ebe öğrencilerin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellik okuldaki derslerin müfredatlarında konu olarak yer almasının oldukça önemli olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H., & Özkan, D. S. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 235-260.
  • AK, V. (2010). Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263. Baltaş, A. (2003) Başarı için pasaport: Profesyonel davranış, Kaynak Dergisi, 14,9-12.
  • Başkurt, E., & Aydın Ateş, N. (2020). Ebelik Alanında İnovasyon Yaklaşımları. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(2), 29-34.
  • Beydağ,K.D.,Arslan,H. (2007). Denizli il merkezindeki hastanelerin kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler, 5.Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongresi Kitabı, Ankara, 230-231.
  • Beydağ, D. K., Gündüz, A., & Özer, G. F. (2008). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Culha, Y., Turan, N., & Kaya, H. (2017). Entrepreneurship In Nursing Education. PressAcademia Procedia, 4(1), 50-53. DOI: 10.17261/Pressacademia.2017.516
  • Çolak, M. B., & İçke, S. (2023). Ebelerin Profesyonel Değerleri ve Mesleki Yetkileriyle İlgili Algılarının Değerlendirmesi. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 10-18. DOI: 10.57224/jhpr.1134710
  • Demirbaş Meydan, Ş., & Kaya, N. (2018). Ebelerin Profesyonel Değerleri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 129-138. DOI: 10.17681/hsp.350549
  • Demirel, Y. D. D. Y., & Seçkin, Ö. G. Z. (2008). Bilgi ve Bilgi Paylaşımının Yenilikçilik Üzerine Etkileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 189-202.
  • Dil S., Uzun, M. & Aykanat, B. (2012). Hemşirelik Eğitiminde Inovasyon. International Journal of Human Sciences, 9(2), 1217-1228.
  • Drucker, P.F. (1998), Sonuç İçin Yönetim, (Çev. Bülent Toksöz), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Drucker, P.F. (2003), Yenilikçilik Disiplini, Yenilikçilik, (Çev. Ahmet Kardam), İstanbul: MESS Yayınları, ss. 119–134.
  • Erbil, N., & Bakır, A. (2009). Meslekte profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 290-302.
  • Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. (2013). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:8, Sayı:23
  • Göriş, S., Kılıç, Z., Ceyhan, Ö., & Şentürk, A. (2014). Nurses’ professional values and affecting factors. Journal of Psychiatric Nursing, 5(3), 137- 142.DOI: 10.5505/phd.2014.74046
  • Güner S. (2011). Ebelik Bolümü Öğretim Üyelerinin Bakış Açısından Türkiye‟ de Ebelik Mesleğinin Profesyonelleşme Sürecindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Halldorsdottir, S., & Karlsdottir, S. I. (2011). The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian journal of caring sciences, 25(4), 806- 817.DOI: 10.1111/j.1471-6712.2011.00886.x
  • Karaca Saydam, B. (2015). Profesyonel Bir Meslek Olarak Türkiye‟ de Ebelik. Sağlık ve Toplum Dergisi, 1, 3-9.
  • Karadağ G, Uçan O. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3):42-51.
  • Kartal, Y.A., Özsoy, A. & Üner, K. (2018). Determination of Individual Innovation Profiles of Midwifery Students and Factors Affecting. Int J Health Sci Res,8(4), 104-109.
  • Kemer, A. S., & Altuntaş, S. (2017). Adaptation of The Individual Innovativeness Scale in Nursing Profesion: Turkish ValidityReliability Study. Journal of Education & Research in Nursing/Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1). . DOI: 10.5222/head.2017.052
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Kırlankıç, S.(2019). Hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının incelenmesi. Yakın Doğu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa.
  • Mivšek, P., Pahor, M., Hlebec, V., & Hundley, V. (2015). How do midwives in Slovenia view their professional status?. Midwifery, 31(12), 1193-1201. DOI: 10.16/j.midw.2015.08.008
  • Murat Öztürk, D., Sayıner, F. D., & Bayar, A. (2018). Ebelik Mesleğinin Yetkileri ile İlgili Algı Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 28-34.
  • Özbey, H., & Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte inovasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1-2), 1-7.
  • Öztaş, H. G., & Durmuş, A. (2023). Ebelik öğrencilerinin bireysel inovasyon (yenilikçilik) ve öz liderlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(4), 631-643. DOI: 10.52880/sagakaderg.1293380
  • Peebles, E. (2003). Yeniliği Esinlendirmek. Yenilikçilik, Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) Yayınları, Yayın, (412), 97-118.
  • Sarioğlu, A. (2014). Bireysel yenilikçilik ölçeğinin hemşirelikte geçerlik ve güvenirliği (Doctoral dissertation).
  • Şengün, H. (2016). Sağlık Hizmetleri Sunumunda İnovasyon. Medical Bulletin of Haseki/Haseki Tip Bulteni, 54(4).
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2023). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Uğur, H. G., Aksu, D., & Hakyemez, A. Hemşirelerin İnovasyona Bakış Açıları ile Bireysel Yenilikçilik Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 128-134. DOI: 10.47115/jshs.783572
  • Utli, H., & Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.

The Relationship Between Individual Innovativeness and Professional Professionalism of Midwifery Students

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 196 - 201, 31.08.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1454834

Öz

It is thought that it is important for midwives, who are advocates of women's rights, to use their individual innovation and professionalism at the highest level while providing women-centered individualized care and midwife-led services while providing pre-, intra- and post-natal services to women, in terms of increasing the quality and acceptability of care and increasing women's satisfaction and fulfillment. The research was conducted to determine the relationship between midwifery students' individual innovation and professionalism. The research was conducted descriptively at Sivas Cumhuriyet University, Faculty of Health Sciences, Department of Midwifery. The universe of the research; It was applied to 413 students studying in the midwifery department in the 2022-2023 academic year. No sample selection was made in the research, and all students who agreed to participate in the research were reached. Research data were collected by face-to-face interview method using the "Personal Information Form", "Individual Innovation Survey" and "Professional Attitude Inventory" developed by the researchers. Written permission was received from the Department Head for the research. After the students were informed about the benefits, scope and purposes of the research, verbal consent was obtained for participation in the research and surveys were administered. Statistical analyzes of the project were evaluated with the SPSS 22.00 package program. As a result of this evaluation, it was seen that midwifery students' high levels of individual innovation and professional professionalism are very important for the quality and sustainability of midwifery service when midwife students graduate and in the clinics where they serve in the field. It has been seen that it is very important for midwife students to include individual innovation and professional professionalism as subjects in the curriculum of school courses.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H., & Özkan, D. S. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 235-260.
  • AK, V. (2010). Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 261-263. Baltaş, A. (2003) Başarı için pasaport: Profesyonel davranış, Kaynak Dergisi, 14,9-12.
  • Başkurt, E., & Aydın Ateş, N. (2020). Ebelik Alanında İnovasyon Yaklaşımları. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(2), 29-34.
  • Beydağ,K.D.,Arslan,H. (2007). Denizli il merkezindeki hastanelerin kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler, 5.Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongresi Kitabı, Ankara, 230-231.
  • Beydağ, D. K., Gündüz, A., & Özer, G. F. (2008). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Culha, Y., Turan, N., & Kaya, H. (2017). Entrepreneurship In Nursing Education. PressAcademia Procedia, 4(1), 50-53. DOI: 10.17261/Pressacademia.2017.516
  • Çolak, M. B., & İçke, S. (2023). Ebelerin Profesyonel Değerleri ve Mesleki Yetkileriyle İlgili Algılarının Değerlendirmesi. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 5(1), 10-18. DOI: 10.57224/jhpr.1134710
  • Demirbaş Meydan, Ş., & Kaya, N. (2018). Ebelerin Profesyonel Değerleri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 129-138. DOI: 10.17681/hsp.350549
  • Demirel, Y. D. D. Y., & Seçkin, Ö. G. Z. (2008). Bilgi ve Bilgi Paylaşımının Yenilikçilik Üzerine Etkileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 189-202.
  • Dil S., Uzun, M. & Aykanat, B. (2012). Hemşirelik Eğitiminde Inovasyon. International Journal of Human Sciences, 9(2), 1217-1228.
  • Drucker, P.F. (1998), Sonuç İçin Yönetim, (Çev. Bülent Toksöz), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Drucker, P.F. (2003), Yenilikçilik Disiplini, Yenilikçilik, (Çev. Ahmet Kardam), İstanbul: MESS Yayınları, ss. 119–134.
  • Erbil, N., & Bakır, A. (2009). Meslekte profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 290-302.
  • Ertekin Pınar Ş, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. (2013). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:8, Sayı:23
  • Göriş, S., Kılıç, Z., Ceyhan, Ö., & Şentürk, A. (2014). Nurses’ professional values and affecting factors. Journal of Psychiatric Nursing, 5(3), 137- 142.DOI: 10.5505/phd.2014.74046
  • Güner S. (2011). Ebelik Bolümü Öğretim Üyelerinin Bakış Açısından Türkiye‟ de Ebelik Mesleğinin Profesyonelleşme Sürecindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Halldorsdottir, S., & Karlsdottir, S. I. (2011). The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scandinavian journal of caring sciences, 25(4), 806- 817.DOI: 10.1111/j.1471-6712.2011.00886.x
  • Karaca Saydam, B. (2015). Profesyonel Bir Meslek Olarak Türkiye‟ de Ebelik. Sağlık ve Toplum Dergisi, 1, 3-9.
  • Karadağ G, Uçan O. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3):42-51.
  • Kartal, Y.A., Özsoy, A. & Üner, K. (2018). Determination of Individual Innovation Profiles of Midwifery Students and Factors Affecting. Int J Health Sci Res,8(4), 104-109.
  • Kemer, A. S., & Altuntaş, S. (2017). Adaptation of The Individual Innovativeness Scale in Nursing Profesion: Turkish ValidityReliability Study. Journal of Education & Research in Nursing/Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(1). . DOI: 10.5222/head.2017.052
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Kırlankıç, S.(2019). Hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının incelenmesi. Yakın Doğu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa.
  • Mivšek, P., Pahor, M., Hlebec, V., & Hundley, V. (2015). How do midwives in Slovenia view their professional status?. Midwifery, 31(12), 1193-1201. DOI: 10.16/j.midw.2015.08.008
  • Murat Öztürk, D., Sayıner, F. D., & Bayar, A. (2018). Ebelik Mesleğinin Yetkileri ile İlgili Algı Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 28-34.
  • Özbey, H., & Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte inovasyon. ERÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1-2), 1-7.
  • Öztaş, H. G., & Durmuş, A. (2023). Ebelik öğrencilerinin bireysel inovasyon (yenilikçilik) ve öz liderlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(4), 631-643. DOI: 10.52880/sagakaderg.1293380
  • Peebles, E. (2003). Yeniliği Esinlendirmek. Yenilikçilik, Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) Yayınları, Yayın, (412), 97-118.
  • Sarioğlu, A. (2014). Bireysel yenilikçilik ölçeğinin hemşirelikte geçerlik ve güvenirliği (Doctoral dissertation).
  • Şengün, H. (2016). Sağlık Hizmetleri Sunumunda İnovasyon. Medical Bulletin of Haseki/Haseki Tip Bulteni, 54(4).
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri (2023). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Uğur, H. G., Aksu, D., & Hakyemez, A. Hemşirelerin İnovasyona Bakış Açıları ile Bireysel Yenilikçilik Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 128-134. DOI: 10.47115/jshs.783572
  • Utli, H., & Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rümeysa İşiyok 0009-0005-8355-8150

Zeliha Burcu Yurtsal 0000-0001-5586-0970

Erken Görünüm Tarihi 28 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşiyok, R., & Yurtsal, Z. B. (2024). Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik ve Mesleki Profesyonellikleri Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 196-201. https://doi.org/10.51754/cusbed.1454834

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download