Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nullipar Gebelerin Travayda Vajinal Muayeneye Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 202 - 208, 31.08.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1455971

Öz

Araştırma ile nullipar gebelerin travayda vajinal muayeneye yönelik metaforik algılarının analiz edilmesi amacıyla yapılmıştır.Nitel araştırma yaklaşımında olgubilim (fenomenoloji) araştırması olarak planlanmıştır. Araştırma verileri; araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış soruyu içeren Vajinal Muayeneye Yönelik Metafor Formu ile toplanmıştır.Gebelerin %64.3’ünün ürettiği metaforların olumlu kategorisinde yer aldığı ve bu kategorilerin %64.3’ününde gerekli alt kategorisinin oluşturduğu belirlenmiştir. Gebelerin % 35.7’sinin metaforların olumsuz kategoride yer aldığı ve bu kategorinin %21.4’ünün korkutucu ve zor alt kategorisinde yer aldığı, %14.3’ünün ise Stresli ve utandırıcı alt kategoriside yer aldığı belirlenmiştir.Çalışmada gebelerin vajinal muayeneye ilişkin metaforik algılarının çoğunlukla olumlu ve gerekli olduğu belirlenmiştir. Gebelerin az bir kısmında ise vajinal muayeneye yönelik metaforların olumsuz olduğu; vajinal muayeneyi korkutucu, zor, stresli ve utandırıcı bulduklarını ifade etmişleridir. Doğum sürecinin yönetiminde çok önemli sorumlulukları olan ebelerin, vajinal muayene sırasında kadınların duygularını ve deneyimlerini dikkate almaları ve açıklayıcı yaklaşımda bulunmaları önerilmektedir.

Etik Beyan

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulu’ndan 02.12.2022 tarih ve 235777 sayısı ile etik onay alınmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

Yazarlar çalışmaya katılarak destek veren gebelere içtenlikle teşekkür ederler

Kaynakça

  • Bekmezci, H., & Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 113-124. DOI: 10.17681/hsp.33830
  • Cerit, Y. (2010). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3- 13.
  • Çalış, G., & Özsoy, S. A. (2021). Evde doğumda metaforik bir bağlam: Doğum yaptıran kadınlar. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 120-132.
  • Demir, S., & Yeşiltepe-Oskay, Ü. (2016). Jinekolojik muayene olan kadınların yaşadığı deneyimler ve sağlık profesyonelinden beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 68-79.
  • Demir, C., & Yıldırım, Ö. K. (2019). Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096. DOI: 10.32709/akusosbil.599335
  • Erbil, N., Şenkul, A., Sağlam, Y., & Ergül, N. (2008). Jinekolojik muayene öncesinde Türk kadınların anksiyete seviyeleri ve muayeneye ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Güneş, G. (2015). Kadınlarda vajinal muayene sırasında rahatsızlık hissi, istismar öyküsü ve posttravmatik stres bozukluğunun incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 87-95.
  • Hassan, S. J., Sundby, J., Husseini, A., & Bjertness, E. (2012). The paradox of vaginal examination practice during normal childbirth: Palestinian women’s feelings, opinions, knowledge and experiences. Reproductive Health, 9, 1-9. http://www.reproductive-health-journal.com/content/9/1/16
  • Kahraman, A., Aytekin, M. Ş., & Çetin, Ö. (2022). Ebelik öğrencilerine vajinal tuşeyi öğretmeye yönelik kullanılan simülasyon yöntemlerinin etkinliği; Sistematik derleme. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 88-98.
  • Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(3):142-151. doi:10.5222/SHYD.2015.142
  • Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of mood disorders, 5(3), 142- 144. DOI: 10.5455/jmood.20150920115439
  • Kocabıyık, O.O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Küçük, S., Demir, K., & Uludaşdemir, D. (2020). Hastanede yatan yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD, 17(1), 40-45. DOI: 10.5222/HEAD.2020.040
  • Lakoff, G., Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.; p.3-7.
  • Lai, C. Y., & Levy, V. (2002). Hong Kong Chinese women's experiences of vaginal examinations in labour. Midwifery, 18(4), 296-303. DOI: 10.1054/midw.2002.0326
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. DOI: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Tan, T., Çaltekin, S.G., & Başkaya, Y.H. (2022). Kadınların doğum sürecinde vajinal muayene ve elektronik fetal monitorizasyona yönelik deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 289-300. DOI: 10.54803/sauhsd.1163570
  • Teskereci, G., Sümen, A., Çiçek, S. N., & Özerli, A. N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304. DOI: 10.24289/ijsser.572557
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of location Based services, 9(4), 254-272. DOI: 10.1080/17489725.2015.1118566
  • Yılmaz, Ş., & Güven, G. Ö. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 170-178. DOI: 10.53493/avrasyasbd.871565
  • World Health Organisation.WHO recommendations: Intrapartum care for a positive childbirth experience.Geneva: World Health Organization (2018). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/260178/978924 1550215-eng.pdf?sequence=1 Erişim tarih: 25.01.24
  • Yanikkerem, E., Özdemir, M., Bingol, H., Tatar, A., & Karadeniz, G. (2009). Women's attitudes and expectations regarding gynaecological examination. Midwifery, 25(5), 500-508. DOI: 10.1016/j.midw.2007.08.006
  • Yıldırım, A., &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, H. (2019). Pozitif doğum deneyimi için intrapartum bakım modeli: Dünya Sağlık Örgütü Önerileri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 98-105. DOI: 10.30934/kusbed.546900
  • Yılar Erkek, Z. & Özer, S. (2020). Doğum sürecinde yapılan vajinal muayeneye ilişkin annelerin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-16. DOI: 10.17049/ataunihem.457236

Metaphorıc Perceptıons Of Nullıparate Pregnancy Towards Vagınal Examınatıon At Bırth

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 202 - 208, 31.08.2024
https://doi.org/10.51754/cusbed.1455971

Öz

The research was conducted to analyze the metaphorical perceptions of nulliparous pregnant women towards vaginal examination in labor.It was planned as a phenomenology research in a qualitative research approach. Research data; It was collected with a personal information form prepared by the researchers in line with the literature and the Metaphor Form for Vaginal Examination, which includes semi-structured questions.It was determined that 64.3% of the metaphors produced by the pregnant women were in the positive category and 64.3% of these categories constituted the necessary subcategory. It was determined that 35.7% of the pregnant women were in the negative category of metaphors, 21.4% of this category was in the scary and difficult subcategory, and 14.3% were in the stressful and embarrassing subcategory.In the study, it was determined that pregnant women's metaphorical perceptions of vaginal examination were mostly positive and necessary. In a small number of pregnant women, metaphors regarding vaginal examination were negative; They stated that they found vaginal examination scary, difficult, stressful and embarrassing. It is recommended that midwives, who have very important responsibilities in the management of the birth process, take into account women's feelings and experiences during vaginal examination and take an explanatory approach.

Kaynakça

  • Bekmezci, H., & Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 113-124. DOI: 10.17681/hsp.33830
  • Cerit, Y. (2010). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3- 13.
  • Çalış, G., & Özsoy, S. A. (2021). Evde doğumda metaforik bir bağlam: Doğum yaptıran kadınlar. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 120-132.
  • Demir, S., & Yeşiltepe-Oskay, Ü. (2016). Jinekolojik muayene olan kadınların yaşadığı deneyimler ve sağlık profesyonelinden beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 68-79.
  • Demir, C., & Yıldırım, Ö. K. (2019). Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096. DOI: 10.32709/akusosbil.599335
  • Erbil, N., Şenkul, A., Sağlam, Y., & Ergül, N. (2008). Jinekolojik muayene öncesinde Türk kadınların anksiyete seviyeleri ve muayeneye ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Güneş, G. (2015). Kadınlarda vajinal muayene sırasında rahatsızlık hissi, istismar öyküsü ve posttravmatik stres bozukluğunun incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 87-95.
  • Hassan, S. J., Sundby, J., Husseini, A., & Bjertness, E. (2012). The paradox of vaginal examination practice during normal childbirth: Palestinian women’s feelings, opinions, knowledge and experiences. Reproductive Health, 9, 1-9. http://www.reproductive-health-journal.com/content/9/1/16
  • Kahraman, A., Aytekin, M. Ş., & Çetin, Ö. (2022). Ebelik öğrencilerine vajinal tuşeyi öğretmeye yönelik kullanılan simülasyon yöntemlerinin etkinliği; Sistematik derleme. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 88-98.
  • Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(3):142-151. doi:10.5222/SHYD.2015.142
  • Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of mood disorders, 5(3), 142- 144. DOI: 10.5455/jmood.20150920115439
  • Kocabıyık, O.O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Küçük, S., Demir, K., & Uludaşdemir, D. (2020). Hastanede yatan yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD, 17(1), 40-45. DOI: 10.5222/HEAD.2020.040
  • Lakoff, G., Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.; p.3-7.
  • Lai, C. Y., & Levy, V. (2002). Hong Kong Chinese women's experiences of vaginal examinations in labour. Midwifery, 18(4), 296-303. DOI: 10.1054/midw.2002.0326
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. DOI: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Tan, T., Çaltekin, S.G., & Başkaya, Y.H. (2022). Kadınların doğum sürecinde vajinal muayene ve elektronik fetal monitorizasyona yönelik deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 289-300. DOI: 10.54803/sauhsd.1163570
  • Teskereci, G., Sümen, A., Çiçek, S. N., & Özerli, A. N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304. DOI: 10.24289/ijsser.572557
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of location Based services, 9(4), 254-272. DOI: 10.1080/17489725.2015.1118566
  • Yılmaz, Ş., & Güven, G. Ö. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 170-178. DOI: 10.53493/avrasyasbd.871565
  • World Health Organisation.WHO recommendations: Intrapartum care for a positive childbirth experience.Geneva: World Health Organization (2018). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/260178/978924 1550215-eng.pdf?sequence=1 Erişim tarih: 25.01.24
  • Yanikkerem, E., Özdemir, M., Bingol, H., Tatar, A., & Karadeniz, G. (2009). Women's attitudes and expectations regarding gynaecological examination. Midwifery, 25(5), 500-508. DOI: 10.1016/j.midw.2007.08.006
  • Yıldırım, A., &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, H. (2019). Pozitif doğum deneyimi için intrapartum bakım modeli: Dünya Sağlık Örgütü Önerileri. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 98-105. DOI: 10.30934/kusbed.546900
  • Yılar Erkek, Z. & Özer, S. (2020). Doğum sürecinde yapılan vajinal muayeneye ilişkin annelerin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-16. DOI: 10.17049/ataunihem.457236
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zümrüt Yılar Erkek 0000-0002-0495-9003

Ayşenur Kahraman 0000-0001-8194-9776

Birgül Temur 0009-0004-9389-3027

Erken Görünüm Tarihi 28 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılar Erkek, Z., Kahraman, A., & Temur, B. (2024). Nullipar Gebelerin Travayda Vajinal Muayeneye Yönelik Metaforik Algıları. Instıtute of Health Sciences Journal, 9(2), 202-208. https://doi.org/10.51754/cusbed.1455971

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download