Nullipar Gebelerin Travayda Vajinal Muayeneye Yönelik Metaforik Algıları
Yıl 2024,
Cilt: 9 Sayı: 2, 202 - 208, 31.08.2024
Zümrüt Yılar Erkek
,
Ayşenur Kahraman
,
Birgül Temur
Öz
Araştırma ile nullipar gebelerin travayda vajinal muayeneye yönelik metaforik algılarının analiz edilmesi amacıyla yapılmıştır.Nitel araştırma yaklaşımında olgubilim (fenomenoloji) araştırması olarak planlanmıştır. Araştırma verileri; araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış soruyu içeren Vajinal Muayeneye Yönelik Metafor Formu ile toplanmıştır.Gebelerin %64.3’ünün ürettiği metaforların olumlu kategorisinde yer aldığı ve bu kategorilerin %64.3’ününde gerekli alt kategorisinin oluşturduğu belirlenmiştir. Gebelerin % 35.7’sinin metaforların olumsuz kategoride yer aldığı ve bu kategorinin %21.4’ünün korkutucu ve zor alt kategorisinde yer aldığı, %14.3’ünün ise Stresli ve utandırıcı alt kategoriside yer aldığı belirlenmiştir.Çalışmada gebelerin vajinal muayeneye ilişkin metaforik algılarının çoğunlukla olumlu ve gerekli olduğu belirlenmiştir. Gebelerin az bir kısmında ise vajinal muayeneye yönelik metaforların olumsuz olduğu; vajinal muayeneyi korkutucu, zor, stresli ve utandırıcı bulduklarını ifade etmişleridir. Doğum sürecinin yönetiminde çok önemli sorumlulukları olan ebelerin, vajinal muayene sırasında kadınların duygularını ve deneyimlerini dikkate almaları ve açıklayıcı yaklaşımda bulunmaları önerilmektedir.
Etik Beyan
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulu’ndan 02.12.2022 tarih ve 235777 sayısı ile etik onay alınmıştır.
Teşekkür
Yazarlar çalışmaya katılarak destek veren gebelere içtenlikle teşekkür ederler
Kaynakça
- Bekmezci, H., & Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında
mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi,
2(1), 113-124. DOI: 10.17681/hsp.33830
- Cerit, Y. (2010). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı
ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-
13.
- Çalış, G., & Özsoy, S. A. (2021). Evde doğumda metaforik bir
bağlam: Doğum yaptıran kadınlar. Halk Sağlığı Hemşireliği
Dergisi, 3(2), 120-132.
- Demir, S., & Yeşiltepe-Oskay, Ü. (2016). Jinekolojik muayene olan
kadınların yaşadığı deneyimler ve sağlık profesyonelinden
beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 68-79.
- Demir, C., & Yıldırım, Ö. K. (2019). Türkçede metaforlar ve
metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096. DOI:
10.32709/akusosbil.599335
- Erbil, N., Şenkul, A., Sağlam, Y., & Ergül, N. (2008). Jinekolojik
muayene öncesinde Türk kadınların anksiyete seviyeleri ve
muayeneye ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası
İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-13.
- Güneş, G. (2015). Kadınlarda vajinal muayene sırasında rahatsızlık
hissi, istismar öyküsü ve posttravmatik stres bozukluğunun
incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan
Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
- Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki
kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma.
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik
Dergisi, 11(2), 87-95.
- Hassan, S. J., Sundby, J., Husseini, A., & Bjertness, E. (2012). The
paradox of vaginal examination practice during normal
childbirth: Palestinian women’s feelings, opinions, knowledge
and experiences. Reproductive Health, 9, 1-9.
http://www.reproductive-health-journal.com/content/9/1/16
- Kahraman, A., Aytekin, M. Ş., & Çetin, Ö. (2022). Ebelik
öğrencilerine vajinal tuşeyi öğretmeye yönelik kullanılan
simülasyon yöntemlerinin etkinliği; Sistematik derleme. TOGÜ
Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 88-98.
- Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin
metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi,
2(3):142-151. doi:10.5222/SHYD.2015.142
- Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of mood disorders, 5(3), 142-
144. DOI: 10.5455/jmood.20150920115439
- Kocabıyık, O.O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler
açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 6(1), 55-66.
- Küçük, S., Demir, K., & Uludaşdemir, D. (2020). Hastanede yatan
yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire
algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD, 17(1), 40-45.
DOI: 10.5222/HEAD.2020.040
- Lakoff, G., Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago:
University of Chicago Press.; p.3-7.
- Lai, C. Y., & Levy, V. (2002). Hong Kong Chinese women's
experiences of vaginal examinations in labour. Midwifery,
18(4), 296-303. DOI: 10.1054/midw.2002.0326
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa
Delta Pi Record, 41(4), 172-175. DOI:
10.1080/00228958.2005.10532066
- Tan, T., Çaltekin, S.G., & Başkaya, Y.H. (2022). Kadınların doğum
sürecinde vajinal muayene ve elektronik fetal monitorizasyona
yönelik deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık
Dergisi, 5(3), 289-300. DOI: 10.54803/sauhsd.1163570
- Teskereci, G., Sümen, A., Çiçek, S. N., & Özerli, A. N. (2019).
Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin
algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social
Sciences and Education Research, 5(3), 294-304. DOI:
10.24289/ijsser.572557
- Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud
visualisation of locative information. Journal of location Based
services, 9(4), 254-272. DOI: 10.1080/17489725.2015.1118566
- Yılmaz, Ş., & Güven, G. Ö. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire
kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sağlık Bilimleri
Dergisi, 4(3), 170-178. DOI: 10.53493/avrasyasbd.871565
- World Health Organisation.WHO recommendations: Intrapartum
care for a positive childbirth experience.Geneva: World Health
Organization (2018). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/260178/978924
1550215-eng.pdf?sequence=1 Erişim tarih: 25.01.24
- Yanikkerem, E., Özdemir, M., Bingol, H., Tatar, A., & Karadeniz, G.
(2009). Women's attitudes and expectations regarding
gynaecological examination. Midwifery, 25(5), 500-508. DOI:
10.1016/j.midw.2007.08.006
- Yıldırım, A., &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma
Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, H. (2019). Pozitif doğum deneyimi için intrapartum bakım
modeli: Dünya Sağlık Örgütü Önerileri. Kocaeli Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 98-105. DOI:
10.30934/kusbed.546900
- Yılar Erkek, Z. & Özer, S. (2020). Doğum sürecinde yapılan vajinal
muayeneye ilişkin annelerin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve
Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-16. DOI:
10.17049/ataunihem.457236
Metaphorıc Perceptıons Of Nullıparate Pregnancy Towards Vagınal Examınatıon At Bırth
Yıl 2024,
Cilt: 9 Sayı: 2, 202 - 208, 31.08.2024
Zümrüt Yılar Erkek
,
Ayşenur Kahraman
,
Birgül Temur
Öz
The research was conducted to analyze the metaphorical perceptions of nulliparous pregnant women towards vaginal examination in labor.It was planned as a phenomenology research in a qualitative research approach. Research data; It was collected with a personal information form prepared by the researchers in line with the literature and the Metaphor Form for Vaginal Examination, which includes semi-structured questions.It was determined that 64.3% of the metaphors produced by the pregnant women were in the positive category and 64.3% of these categories constituted the necessary subcategory. It was determined that 35.7% of the pregnant women were in the negative category of metaphors, 21.4% of this category was in the scary and difficult subcategory, and 14.3% were in the stressful and embarrassing subcategory.In the study, it was determined that pregnant women's metaphorical perceptions of vaginal examination were mostly positive and necessary. In a small number of pregnant women, metaphors regarding vaginal examination were negative; They stated that they found vaginal examination scary, difficult, stressful and embarrassing. It is recommended that midwives, who have very important responsibilities in the management of the birth process, take into account women's feelings and experiences during vaginal examination and take an explanatory approach.
Kaynakça
- Bekmezci, H., & Özkan, H. (2015). Ebelik uygulamalarında
mahremiyetin önemi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi,
2(1), 113-124. DOI: 10.17681/hsp.33830
- Cerit, Y. (2010). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı
ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-
13.
- Çalış, G., & Özsoy, S. A. (2021). Evde doğumda metaforik bir
bağlam: Doğum yaptıran kadınlar. Halk Sağlığı Hemşireliği
Dergisi, 3(2), 120-132.
- Demir, S., & Yeşiltepe-Oskay, Ü. (2016). Jinekolojik muayene olan
kadınların yaşadığı deneyimler ve sağlık profesyonelinden
beklentileri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 68-79.
- Demir, C., & Yıldırım, Ö. K. (2019). Türkçede metaforlar ve
metaforik anlatımlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096. DOI:
10.32709/akusosbil.599335
- Erbil, N., Şenkul, A., Sağlam, Y., & Ergül, N. (2008). Jinekolojik
muayene öncesinde Türk kadınların anksiyete seviyeleri ve
muayeneye ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası
İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-13.
- Güneş, G. (2015). Kadınlarda vajinal muayene sırasında rahatsızlık
hissi, istismar öyküsü ve posttravmatik stres bozukluğunun
incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan
Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
- Güneş, G., & Karaçam, Z. (2018). Doğum sonu dönemdeki
kadınların vajinal muayene deneyimleri: Nitel bir araştırma.
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik
Dergisi, 11(2), 87-95.
- Hassan, S. J., Sundby, J., Husseini, A., & Bjertness, E. (2012). The
paradox of vaginal examination practice during normal
childbirth: Palestinian women’s feelings, opinions, knowledge
and experiences. Reproductive Health, 9, 1-9.
http://www.reproductive-health-journal.com/content/9/1/16
- Kahraman, A., Aytekin, M. Ş., & Çetin, Ö. (2022). Ebelik
öğrencilerine vajinal tuşeyi öğretmeye yönelik kullanılan
simülasyon yöntemlerinin etkinliği; Sistematik derleme. TOGÜ
Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 88-98.
- Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin kendi mesleklerine ilişkin
metafor algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi,
2(3):142-151. doi:10.5222/SHYD.2015.142
- Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of mood disorders, 5(3), 142-
144. DOI: 10.5455/jmood.20150920115439
- Kocabıyık, O.O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler
açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 6(1), 55-66.
- Küçük, S., Demir, K., & Uludaşdemir, D. (2020). Hastanede yatan
yedi-on yedi yaş grubundaki çocuk ve ergenlerin hemşire
algısına ilişkin metaforların belirlenmesi. HEAD, 17(1), 40-45.
DOI: 10.5222/HEAD.2020.040
- Lakoff, G., Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago:
University of Chicago Press.; p.3-7.
- Lai, C. Y., & Levy, V. (2002). Hong Kong Chinese women's
experiences of vaginal examinations in labour. Midwifery,
18(4), 296-303. DOI: 10.1054/midw.2002.0326
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa
Delta Pi Record, 41(4), 172-175. DOI:
10.1080/00228958.2005.10532066
- Tan, T., Çaltekin, S.G., & Başkaya, Y.H. (2022). Kadınların doğum
sürecinde vajinal muayene ve elektronik fetal monitorizasyona
yönelik deneyimleri. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık
Dergisi, 5(3), 289-300. DOI: 10.54803/sauhsd.1163570
- Teskereci, G., Sümen, A., Çiçek, S. N., & Özerli, A. N. (2019).
Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin
algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social
Sciences and Education Research, 5(3), 294-304. DOI:
10.24289/ijsser.572557
- Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud
visualisation of locative information. Journal of location Based
services, 9(4), 254-272. DOI: 10.1080/17489725.2015.1118566
- Yılmaz, Ş., & Güven, G. Ö. (2021). Öğrenci hemşirelerin hemşire
kavramına ilişkin metaforik algıları. Avrasya Sağlık Bilimleri
Dergisi, 4(3), 170-178. DOI: 10.53493/avrasyasbd.871565
- World Health Organisation.WHO recommendations: Intrapartum
care for a positive childbirth experience.Geneva: World Health
Organization (2018). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/260178/978924
1550215-eng.pdf?sequence=1 Erişim tarih: 25.01.24
- Yanikkerem, E., Özdemir, M., Bingol, H., Tatar, A., & Karadeniz, G.
(2009). Women's attitudes and expectations regarding
gynaecological examination. Midwifery, 25(5), 500-508. DOI:
10.1016/j.midw.2007.08.006
- Yıldırım, A., &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma
Yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, H. (2019). Pozitif doğum deneyimi için intrapartum bakım
modeli: Dünya Sağlık Örgütü Önerileri. Kocaeli Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 98-105. DOI:
10.30934/kusbed.546900
- Yılar Erkek, Z. & Özer, S. (2020). Doğum sürecinde yapılan vajinal
muayeneye ilişkin annelerin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve
Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-16. DOI:
10.17049/ataunihem.457236