Kadın haklarının savunucusu olan ebelerin kadınlara doğum öncesi, sırası ve sonrası hizmetleri sunarken kadın merkezli bireyselleştirilmiş bakım ve ebe liderliğinde hizmet sunarken bireysel yenilikçiliklerini ve mesleki profesyonelliklerini en üst düzeyde kullanmalarının bakımın kalitesi, kabul edilebilirliğini artırması ve kadının memnuniyetini ve tatminini arttırması açısından önem taşıdığı düşünülmektedir.
Araştırma ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni; 2022-2023 eğitim öğretim yılında ebelik bölümünde okuyan 413 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada örneklem seçimi yapılmamış olup, araştırmaya katılmayı kabul eden tüm öğrencilere ulaşılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", “Bireysel Yenilik Anketi” ve “Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri” kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma için Bölüm Başkanlığından yazılı izin alınmıştır. Öğrencilerden araştırmanın yararları, kapsamı ve amaçları hakkında bilgilendirildikten sonra araştırmaya katılım için sözlü olur alınmıştır ve anketler uygulanmıştır. Projenin istatistiksel analizleri SPSS 22.00 paket programı ile değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellik düzeylerinin yüksek olması ebe öğrencilerinin mezun olduklarında ve sahada hizmet verdikleri kliniklerde ebelik hizmetinin kalitesi ve sürdürülebilirliği açısından oldukça önemli olduğu görülmüştür. Ebe öğrencilerin bireysel yenilikçilik ve mesleki profesyonellik okuldaki derslerin müfredatlarında konu olarak yer almasının oldukça önemli olduğu görülmüştür.
It is thought that it is important for midwives, who are advocates of women's rights, to use their individual innovation and professionalism at the highest level while providing women-centered individualized care and midwife-led services while providing pre-, intra- and post-natal services to women, in terms of increasing the quality and acceptability of care and increasing women's satisfaction and fulfillment. The research was conducted to determine the relationship between midwifery students' individual innovation and professionalism. The research was conducted descriptively at Sivas Cumhuriyet University, Faculty of Health Sciences, Department of Midwifery. The universe of the research; It was applied to 413 students studying in the midwifery department in the 2022-2023 academic year. No sample selection was made in the research, and all students who agreed to participate in the research were reached. Research data were collected by face-to-face interview method using the "Personal Information Form", "Individual Innovation Survey" and "Professional Attitude Inventory" developed by the researchers. Written permission was received from the Department Head for the research. After the students were informed about the benefits, scope and purposes of the research, verbal consent was obtained for participation in the research and surveys were administered. Statistical analyzes of the project were evaluated with the SPSS 22.00 package program. As a result of this evaluation, it was seen that midwifery students' high levels of individual innovation and professional professionalism are very important for the quality and sustainability of midwifery service when midwife students graduate and in the clinics where they serve in the field. It has been seen that it is very important for midwife students to include individual innovation and professional professionalism as subjects in the curriculum of school courses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 28, 2024 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | March 18, 2024 |
Acceptance Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |