Year 2017,
Volume: 2 Issue: 2, 15 - 23, 27.12.2017
Ayten Dinç
,
Eda Cangöl
,
Seda Sögüt
Abstract
The study was conducted to determine the opinions of midwifery students on their professional preferences. This descriptive study was conducted with 106 first and fourth-year midwifery students studying at School of Health in a university between April and May 2014. The data of the study were collected using a data collection form and face-to-face interview. The data were assessed by using percentage and chi-square test on SPSS for Windows 16.0 statistical package program. Approval of the ethics committee of the University Medical Faculty and written and verbal consents of the students were received. The students’ average age was 18±3.2. 41.5% of the students (n=44) lived in Marmara region before coming to university and 34.9% (n=37) lived in the city center. 89.6% of the students’ mothers were primary school graduates and 84% were housewives. 54% of the students placed the midwifery department in top five preferences at university entrance exam, and 44.3% chose the midwifery department due to their interest in the profession. 76.4% reported that they chose the department willingly. 51.9% of the students stated the image of the midwifery profession as partially positive. 95.3% of the students stated that they wanted to work as a midwife after their graduation. As a result of; it was revealed that the students preferred the midwifery department at the top and willingly. The rates of those choosing the department by taking information about midwifery profession, wanting to do their profession after graduation and wanting to do career were found to be very high
References
-
1. Koç, Z., Sağlam, Z. (2009): Lise son sınıf
öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin
görüşleri ve mesleği seçme durumlarının
belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi; 12(3):1-11.
2. Yurtsal, Z.B, Biçer, S., Duran, Ö, Şahin, A.,
Arslan, M., Yavrucu, Ö.K. (2014): Sağlık Bilimleri
Fakültesi ebelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin
mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dergisi 2(2);15-25.
3. http://www.who.int/hrh/resources/
Nursing-and-Midwifery-in-History-of-WHO/en/
Nursing and Midwifery in the History of the World
Health Organization 1948–2017.
Erişim tarihi 14.11.2017
4. Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban,
A. (2008): Hemşirelik öğrencilerinin meslek
seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri.
Dirim Tıp Gazetesi; 83:69-75.
5. İnce, S., Khorshıd, L. (2015): Hemşirelik
öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen
faktörlerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve
Sağlık Bilimleri Dergisi; 18(3):163-171.
6. Yavuz, D., Çelik, S., Bircan, R., Göç, M. (2005):
Burdur Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan
öğrencilerin meslekleri ile ilgili bilgi ve tutumları 1.
Burdur Sempozyumu, 1568-1571.
7. Mooney, M., Glacken, M., O'Brien, F. (2008):
Choosing nursing as a career: a qualitative study.
Nurse Education Today; 28(3):385-92.
8. Pınar, Ş.E., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur. B.,
Üstün, Z., Güler, E. (2014): Ana çocuk sağlığı
hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının
güdülenmeleri yeterli mi? Bir Anket Çalışması
Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi;
11(3):22-31.
9. Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD (2012): Edirne
Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat
Sağlık Hizmetleri Dergisi; 7(19): 39-59.
10. Erkal, S.İ, Yalçın, A.S., Sancar, B. (2012):
Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini
Seçme Nedenleri; Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi;
1(1): 73-90.
11. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E.,
Üstün, Z., Abak, G. (2013): Ebelik Öğrencilerinin
Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin
İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 8(23):
20-37.
12. Bilgin, Z, Ocakçı, A.F. (2011): Ebelik
Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Anadolu
Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 14(3):40-46.
13. Merih, Y.D., Arslan, H. (2012): Hemşire ve
ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik
görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi.
Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(3):40-
46.
14. Yıldırım, F., Çelik, F., Özmen, C., ve ark.
(2014): Ebelik Bölümü öğrencilerinin ebelik
mesleğinde erkeklerin yer almasına ilişkin
görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Dergisi; 3(1):646-655.
15. Yiğit, R., Esenay, F.I., Derebent., E. (2007):
Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin
profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi; 11(3):1-12.
Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri
Year 2017,
Volume: 2 Issue: 2, 15 - 23, 27.12.2017
Ayten Dinç
,
Eda Cangöl
,
Seda Sögüt
Abstract
Çalışmada, ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkındaki düşüncelerini belirlemek amaçlandı.
Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Nisan-Mayıs 2014 tarihleri arasında bir üniversitede Sağlık Yüksekokulunda
öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf 106 ebelik bölümü öğrencisi ile yapıldı. Araştırma verileri, yüz yüze
görüşme yöntemi ile veri toplama formu kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesi, SPSS for Windows
16.0 istatistik paket programında yüzdelik ve ki-kare testi kullanılarak analiz edildi. Çalışmanın yapılması için
Üniversitenin Tıp Fakültesi Etik Kurulundan etik kurul izni ve ebelik öğrencilerinin yazılı ve sözlü onamları
alındı. Öğrencilerin yaş ortalaması 18±3,2 idi. %41.5’inin (n=44) üniversiteye gelmeden önce Marmara
Bölgesi’nde ve %34.9’unun (n=37) il merkezinde yaşadığı belirlendi. Öğrencilerin annelerinin %89.6’sının
ilkokul mezunu ve %84’ünün ev hanımı olduğu saptandı. Öğrencilerden %43’ünün üniversite giriş sınavında
ebelik bölümünü 1-5 tercih içinde seçtiği ve %44.3’ünün ebelik bölümünü mesleğe ilgi sebebiyle seçtikleri
belirlendi. %76.4’ü bölümü isteyerek seçtiğini bildirdi. Öğrencilerden %51.9’u ebelik mesleğinin toplumdaki
imajını kısmen olumlu olarak ifade etti. Öğrencilerin %95.3’ü mezun olduktan sonra ebe olarak çalışmak
istediğini belirtti. Sonuç olarak; öğrencilerin ebelik bölümünü ilk sıralarda tercih ettikleri ve isteyerek tercih
ettikleri saptandı. Ebelik mesleği hakkında bilgi alarak bölümü seçenlerin, mezun olduktan sonra mesleğini
yapmak isteyenlerin ve kariyer yapmak isteyenlerin oranı oldukça yüksek bulundu.
References
-
1. Koç, Z., Sağlam, Z. (2009): Lise son sınıf
öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin
görüşleri ve mesleği seçme durumlarının
belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi; 12(3):1-11.
2. Yurtsal, Z.B, Biçer, S., Duran, Ö, Şahin, A.,
Arslan, M., Yavrucu, Ö.K. (2014): Sağlık Bilimleri
Fakültesi ebelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin
mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Dergisi 2(2);15-25.
3. http://www.who.int/hrh/resources/
Nursing-and-Midwifery-in-History-of-WHO/en/
Nursing and Midwifery in the History of the World
Health Organization 1948–2017.
Erişim tarihi 14.11.2017
4. Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban,
A. (2008): Hemşirelik öğrencilerinin meslek
seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri.
Dirim Tıp Gazetesi; 83:69-75.
5. İnce, S., Khorshıd, L. (2015): Hemşirelik
öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen
faktörlerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve
Sağlık Bilimleri Dergisi; 18(3):163-171.
6. Yavuz, D., Çelik, S., Bircan, R., Göç, M. (2005):
Burdur Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan
öğrencilerin meslekleri ile ilgili bilgi ve tutumları 1.
Burdur Sempozyumu, 1568-1571.
7. Mooney, M., Glacken, M., O'Brien, F. (2008):
Choosing nursing as a career: a qualitative study.
Nurse Education Today; 28(3):385-92.
8. Pınar, Ş.E., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur. B.,
Üstün, Z., Güler, E. (2014): Ana çocuk sağlığı
hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının
güdülenmeleri yeterli mi? Bir Anket Çalışması
Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi;
11(3):22-31.
9. Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD (2012): Edirne
Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat
Sağlık Hizmetleri Dergisi; 7(19): 39-59.
10. Erkal, S.İ, Yalçın, A.S., Sancar, B. (2012):
Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini
Seçme Nedenleri; Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi;
1(1): 73-90.
11. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E.,
Üstün, Z., Abak, G. (2013): Ebelik Öğrencilerinin
Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin
İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 8(23):
20-37.
12. Bilgin, Z, Ocakçı, A.F. (2011): Ebelik
Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Anadolu
Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 14(3):40-46.
13. Merih, Y.D., Arslan, H. (2012): Hemşire ve
ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik
görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi.
Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(3):40-
46.
14. Yıldırım, F., Çelik, F., Özmen, C., ve ark.
(2014): Ebelik Bölümü öğrencilerinin ebelik
mesleğinde erkeklerin yer almasına ilişkin
görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Dergisi; 3(1):646-655.
15. Yiğit, R., Esenay, F.I., Derebent., E. (2007):
Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin
profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi; 11(3):1-12.