The study was conducted to examine and monitor the technology and internet addictions of students studying in the midwifery department. The sample of the descriptive study consisted of 87 first grade midwifery students. Data were collected in two sessions using the Personal Information Form, Technology Addiction Scale (TAS) and Internet Addiction Scale (IAS). A statistically significant difference was found between the students' mean scores of using social networks, instant messaging and total score from the sub-dimensions of the TAS in the first and second follow-ups, and the mean scores of the deprivation scores from the sub-dimensions of the IAS (p˂0.05). Nearly half of the students (44.8%) were addicted to technology at a low level in the first follow-up, more than half (58.6%) in the second follow-up, approximately half (50.6%) in the first follow-up, and less than half (33.3%) in the second follow-up were addicted to technology at a moderate level. Students' internet addictions were below average and low in the first and second follow-ups. In the second follow-up, technology addictions in terms of social networking, instant messaging and total score, and internet addictions in terms of deprivation decreased compared to the first follow-up. It is recommended that midwifery students who have just started their university life should be informed and raise awareness about using technological tools and the internet.
Yok
Araştırma ebelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin teknoloji ve internet bağımlılıklarının incelenmesi ve izlenmesi amacı ile yapılmıştır. Tanımlayıcı araştırmanın örneklemini ebelik bölümünün birinci sınıfında öğrenim görmekte olan 87 öğrenci oluşturmuştur. Veriler iki oturumda, Kişisel Bilgi Formu, Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği (TBÖ) ve İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ) kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin birinci ve ikinci izlemdeki TBÖ alt boyutlarından sosyal ağ kullanma, anlık mesajlaşma, TBÖ toplam puan, İBÖ alt boyutlarından da yoksunluk puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p˂0,05). Birinci izlemde öğrencilerin yarıya yakını (%44,8), ikinci izlemde yarısından fazlası (%58,6) düşük düzeyde, birinci izlemde %50,6’sının, ikinci izlemde %33,3’ünün orta düzeyde teknoloji bağımlısı olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin internet bağımlılıkları hem birinci hem de ikinci izlemde ortalamanın altında ve düşüktür. İkinci izlemde sosyal ağ kullanma, anlık mesajlaşma ve toplam puan yönünden teknoloji bağımlılıkları, yoksunluk yönünden internet bağımlılıkları birinci izleme göre azalmıştır. Üniversite yaşamına yeni başlayan ebelik öğrencilerinin teknolojik araçları ve interneti kullanma konusunda bilinçlendirilmeleri ve farkındalık oluşturulması önerilmektedir.
Araştırma öncesi Girişimsel Olmayan Klinik Etik Kurul onayı (karar no: 2021-12/31; tarih: 15-12-2021) ve araştırmanın yapıldığı kurumdan yazılı izin alınmıştır.
Yok
Yok
Yazar bu çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Early Pub Date | December 29, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | June 4, 2024 |
Acceptance Date | October 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 9 Issue: 3 |
The Journal of Sivas Cumhuriyet University Institute of Health Sciences is an international, peer-reviewed scientific journal published by Sivas Cumhuriyet University, Institute of Health Sciences.