Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 15 - 23, 27.12.2017

Öz

The study was conducted to determine the opinions of midwifery students on their professional preferences. This descriptive study was conducted with 106 first and fourth-year midwifery students studying at School of Health in a university between April and May 2014. The data of the study were collected using a data collection form and face-to-face interview. The data were assessed by using percentage and chi-square test on SPSS for Windows 16.0 statistical package program. Approval of the ethics committee of the University Medical Faculty and written and verbal consents of the students were received. The students’ average age was 18±3.2. 41.5% of the students (n=44) lived in Marmara region before coming to university and 34.9% (n=37) lived in the city center. 89.6% of the students’ mothers were primary school graduates and 84% were housewives. 54% of the students placed the midwifery department in top five preferences at university entrance exam, and 44.3% chose the midwifery department due to their interest in the profession. 76.4% reported that they chose the department willingly. 51.9% of the students stated the image of the midwifery profession as partially positive. 95.3% of the students stated that they wanted to work as a midwife after their graduation. As a result of; it was revealed that the students preferred the midwifery department at the top and willingly. The rates of those choosing the department by taking information about midwifery profession, wanting to do their profession after graduation and wanting to do career were found to be very high

Kaynakça

  • 1. Koç, Z., Sağlam, Z. (2009): Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 12(3):1-11. 2. Yurtsal, Z.B, Biçer, S., Duran, Ö, Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö.K. (2014): Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2(2);15-25. 3. http://www.who.int/hrh/resources/ Nursing-and-Midwifery-in-History-of-WHO/en/ Nursing and Midwifery in the History of the World Health Organization 1948–2017. Erişim tarihi 14.11.2017 4. Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban, A. (2008): Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi; 83:69-75. 5. İnce, S., Khorshıd, L. (2015): Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 18(3):163-171. 6. Yavuz, D., Çelik, S., Bircan, R., Göç, M. (2005): Burdur Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin meslekleri ile ilgili bilgi ve tutumları 1. Burdur Sempozyumu, 1568-1571. 7. Mooney, M., Glacken, M., O'Brien, F. (2008): Choosing nursing as a career: a qualitative study. Nurse Education Today; 28(3):385-92. 8. Pınar, Ş.E., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur. B., Üstün, Z., Güler, E. (2014): Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir Anket Çalışması Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 11(3):22-31. 9. Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD (2012): Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 7(19): 39-59. 10. Erkal, S.İ, Yalçın, A.S., Sancar, B. (2012): Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini Seçme Nedenleri; Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi; 1(1): 73-90. 11. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., Abak, G. (2013): Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 8(23): 20-37. 12. Bilgin, Z, Ocakçı, A.F. (2011): Ebelik Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 14(3):40-46. 13. Merih, Y.D., Arslan, H. (2012): Hemşire ve ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(3):40- 46. 14. Yıldırım, F., Çelik, F., Özmen, C., ve ark. (2014): Ebelik Bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğinde erkeklerin yer almasına ilişkin görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 3(1):646-655. 15. Yiğit, R., Esenay, F.I., Derebent., E. (2007): Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 11(3):1-12.

Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 15 - 23, 27.12.2017

Öz

Çalışmada, ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkındaki düşüncelerini belirlemek amaçlandı.

Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Nisan-Mayıs 2014 tarihleri arasında bir üniversitede Sağlık Yüksekokulunda

öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf 106 ebelik bölümü öğrencisi ile yapıldı. Araştırma verileri, yüz yüze

görüşme yöntemi ile veri toplama formu kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesi, SPSS for Windows

16.0 istatistik paket programında yüzdelik ve ki-kare testi kullanılarak analiz edildi. Çalışmanın yapılması için

Üniversitenin Tıp Fakültesi Etik Kurulundan etik kurul izni ve ebelik öğrencilerinin yazılı ve sözlü onamları

alındı. Öğrencilerin yaş ortalaması 18±3,2 idi. %41.5’inin (n=44) üniversiteye gelmeden önce Marmara

Bölgesi’nde ve %34.9’unun (n=37) il merkezinde yaşadığı belirlendi. Öğrencilerin annelerinin %89.6’sının

ilkokul mezunu ve %84’ünün ev hanımı olduğu saptandı. Öğrencilerden %43’ünün üniversite giriş sınavında

ebelik bölümünü 1-5 tercih içinde seçtiği ve %44.3’ünün ebelik bölümünü mesleğe ilgi sebebiyle seçtikleri

belirlendi. %76.4’ü bölümü isteyerek seçtiğini bildirdi. Öğrencilerden %51.9’u ebelik mesleğinin toplumdaki

imajını kısmen olumlu olarak ifade etti. Öğrencilerin %95.3’ü mezun olduktan sonra ebe olarak çalışmak

istediğini belirtti. Sonuç olarak; öğrencilerin ebelik bölümünü ilk sıralarda tercih ettikleri ve isteyerek tercih

ettikleri saptandı. Ebelik mesleği hakkında bilgi alarak bölümü seçenlerin, mezun olduktan sonra mesleğini

yapmak isteyenlerin ve kariyer yapmak isteyenlerin oranı oldukça yüksek bulundu.

Kaynakça

  • 1. Koç, Z., Sağlam, Z. (2009): Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 12(3):1-11. 2. Yurtsal, Z.B, Biçer, S., Duran, Ö, Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö.K. (2014): Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. Ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2(2);15-25. 3. http://www.who.int/hrh/resources/ Nursing-and-Midwifery-in-History-of-WHO/en/ Nursing and Midwifery in the History of the World Health Organization 1948–2017. Erişim tarihi 14.11.2017 4. Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban, A. (2008): Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi; 83:69-75. 5. İnce, S., Khorshıd, L. (2015): Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 18(3):163-171. 6. Yavuz, D., Çelik, S., Bircan, R., Göç, M. (2005): Burdur Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin meslekleri ile ilgili bilgi ve tutumları 1. Burdur Sempozyumu, 1568-1571. 7. Mooney, M., Glacken, M., O'Brien, F. (2008): Choosing nursing as a career: a qualitative study. Nurse Education Today; 28(3):385-92. 8. Pınar, Ş.E., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur. B., Üstün, Z., Güler, E. (2014): Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir Anket Çalışması Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 11(3):22-31. 9. Kostak MA, Akarsu Ö, Ergül GD (2012): Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 7(19): 39-59. 10. Erkal, S.İ, Yalçın, A.S., Sancar, B. (2012): Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Ebelik ve Hemşirelik Bölümlerini Seçme Nedenleri; Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi; 1(1): 73-90. 11. Pınar, Ş.E., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., Abak, G. (2013): Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Profesyonellikleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi; 8(23): 20-37. 12. Bilgin, Z, Ocakçı, A.F. (2011): Ebelik Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 14(3):40-46. 13. Merih, Y.D., Arslan, H. (2012): Hemşire ve ebelerin mesleki bilinç-örgütlenmeye yönelik görüşlerinin ve iş doyumlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi; 9(3):40- 46. 14. Yıldırım, F., Çelik, F., Özmen, C., ve ark. (2014): Ebelik Bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğinde erkeklerin yer almasına ilişkin görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 3(1):646-655. 15. Yiğit, R., Esenay, F.I., Derebent., E. (2007): Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 11(3):1-12.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayten Dinç

Eda Cangöl

Seda Sögüt

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dinç, A., Cangöl, E., & Sögüt, S. (2017). Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri. Instıtute of Health Sciences Journal, 2(2), 15-23.

   ici2.png    logo.png        asos-index.png       crossref-logo-landscape-200.png     logo.png       search-result-logo-horizontal-TEST.jpg 

     

logo.png    scilit.jpg     goole_scholar.jpg       logo.png    logo.png


f9ab67f.png                    download